Jak se žije s elektromobilem Kia e-Soul jen s domácí zásuvkou?
test

Jak se žije s elektromobilem Kia e-Soul jen s domácí zásuvkou?

Život na 230 voltů
1

Elektromobily není kde dobíjet. Potřebujeme více dobíjecích stanic! Kde vezmeme všechnu tu elektřinu? Budeme muset postavit druhý Temelín. Možná dva. A nevydrží to přenosová soustava. Jsou vám tyto věty povědomé? Aby ne. Setkáváme se s nimi denně.

Jsem takový úplně průměrný řidič. Ročně ujedu asi 25 000 km, z toho naprostou většinu do práce a z práce. Do práce to mám rovných 30 km a 30 minut, z práce se občas ještě někde zastavím, takže za pracovní den ujedu kolem 65 km. Na Prahu nic výjimečného. A mám potřebu nabíjet u veřejných nabíjecích stanic? Nikoliv. Ani když jdu na nákup, tak se k dobíjecím stanicím nepřipojuji. Není důvod. Auto dobíjím doma. Na jednu fázi při napětí 230 voltů.

Kia e-Soul ujede 452 kilometrů na nabití

Technické parametry Kia e-Soul 64 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 195 × 1 800 × 1 600 mm, 2 180 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon204 koní, točivý moment: 395 Nm
Baterie64 kWh, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 452 km
Infotainment10,3" dotykový displej
Cena1 199 980 Kč

Dokonce ani nenabíjím plným výkonem. Originální kabel s regulací proudu vozu Kia e–Soul dovoluje nabíjet proudem 12 A, což při napětí 230 V znamená cca 2,7 kW. Zbytečně moc. Dobíjím výkonem 1,8 kW, což je výkon malé varné konvice nebo průměrného elektrického bojleru. Z toho se nezhroutí přenosová soustava a ani nepotřebuji žádný speciální jistič, tedy i „dražší“ odběrové místo.

Jednou za dva dny

Kia e–Soul jezdí docela úsporně. Když se řidič snaží, může spotřebu stáhnout na nějakých 11 až 12 kWh/100 km.

Kia e–Soul jezdí docela úsporně. Když se řidič snaží, může spotřebu stáhnout na nějakých 11 až 12 kWh/100 km. Já se nesnažím. Využívám dynamiky, kterou motor o výkonu 150 kW nabízí. Rád se nechávám zabořit do sedadla a užívám si zrychlení elektromotoru. Kdo by také řešil spotřebu při těchto nákladech na provoz, že? Moje spotřeba se tak pohybuje kolem 16 kWh na 100 km. Auto nabíjím obden. Tedy po ujetí cca 130 km. Dobít potřebuji tedy asi 21 kWh elektrické energie. Při dobíjecím výkonu 1,8 kW to čistě matematicky vychází na 12 hodin na nabíječce, ve skutečnosti potřebuje e-Soul o něco více, protože poslední procenta baterie přibývají už jen pomalu. Ale to mi vůbec nevadí, protože na 100 % dobíjet nepotřebuji. Není důvod. Ani neřeším, jestli mám 80, 90, nebo 100 % baterie. To řeším až před víkendem, pokud nás čeká dlouhý výlet.

Do Krkonoš a zpět

Často jezdíme s rodinou do Krkonoš, odkud pochází manželka. To si e-Soul sáhne na dno kapacity baterií. Reálný dojezd je kolem 400 km. Po takovém víkendu je potřeba dobíjet více, někdy i 60 kWh. V tom případě přepínám právě na rychlejší nabíjení výkonem 2,3 kW. Dobíjím přes noc, tedy cca 14 hodin, a za tu dobu dobiji cca 32 kWh. To je dost na moji jízdu do práce a zpět, přes další noc mám pak dobito do plné kapacity. Kdyby bylo úplně nejhůř, zkrátka se stavím u Lidlu a dobiji zde.

A jak je to s dovolenou? To je prosté. Buď letíme letadlem, nebo si na delší cestu půjčím Multivana, do kterého se vejdou veškeré potřebné propriety. Do osobního auta bychom se stejně neposkládali.

Kolik potřebuji elektřiny?

Kolik elektřiny spotřebuje takový řidič jako já? Pokud budeme počítat roční nájezd 25 000 km a spotřebu 16 kWh na 100 km, je to kulatých 4 000 kWh (4 MWh). A to není právě málo. Často slyším argument, že kdyby u nás začal jezdit milion takových aut, nebudeme mít pro ně elektřinu. Nebo že kvůli nim budeme muset postavit dva nové Temelíny. A že to nevydrží přenosová soustava.

Přenosová soustava je to poslední. Pokud vydrží elektrické bojlery, vydrží i elektromobily.

1 milion elektromobilů je samozřejmě absurdní, to tu nebude ani za 20 let, ale co kdyby? Přenosová soustava je to poslední. Pokud vydrží elektrické bojlery, vydrží i elektromobily. Ale bude dost elektřiny? Pokud by každý elektromobil spotřeboval za rok 4 MWh, milion elektromobilů by spotřeboval 4 000 000 MWh (4 TWh). A to je obrovské množství elektřiny. Jenže v loňském roce se v České republice vyrobilo 87 TWh elektrické energie. Takže milion elektromobilů by spotřeboval cca 4,6 % vyrobené elektřiny. Nehledě na to, že elektromobil se dobíjí obvykle v noci, kdy je elektřiny dostatek.

Mimochodem, v roce 2018 jsme exportovali do zahraničí 13,9 TWh elektřiny. Tedy tolik, že by na ně mohlo jezdit tři a půl milionu elektromobilů.

Za jak dlouho se Kia e-SOUL nabije pro jízdu na 100 km?

Typ nabíjení Čas nabíjení
Domácí zásuvka, 230 V, 8 A 8 hodin a 20 minut
Domácí zásuvka, 230 V, 12 A 5 hodin a 30 minut
Wallbox 11 kW 1 hodina a 25 minut
DC nabíječka 50 kW 18 minut
DC nabíječka 100 kW 10 minut

Kia e-Soul

Zvládá rychlé nabíjení výkonem až 77 kW, ale křivka dobíjení není nic moc.

A jaká je vůbec Kia e-Soul? Z pohledu elektromobilisty je vše v pořádku. 150kW motor poskytuje takovou dynamiku, jakou od elektromobilu čekáte. Akumulátor nabízí velmi slušných 64 kWh kapacity, takže dojezd přes 400 km není pohádkou. Zvládá rychlé nabíjení výkonem až 77 kW, ale křivka dobíjení není nic moc. Z 0 na 80 % se na 100kw stanici bude dobíjet dlouhých 54 minut. Na standardní rychlonabíjecí stanici, tedy 50kW, pak 75 minut. Nabíjení střídavým proudem má pak strop na hodnotě 11 kW.

Pádly pod volantem lze volit 3 stupně rekuperace, nebo rekuperaci úplně vypnout. Právě třetí a nejsilnější stupeň rekuperace je tak silný, že ve velkém množství případů můžete s Kiou jezdit jako s jednopedálovým vozem.

Jako automobil pak Kia potěší bohatým vnitřním prostorem. Stavba vozu jako krabice se zkrátka vyplácí. Možná bych čekal o něco prostornější zavazadelník, protože 281 litrů neoslní.

Jízdní vlastnosti příliš nenadchnou.

Jízdní vlastnosti příliš nenadchnou. Přední poháněná kola mají dost práce s tím, aby přenášela mohutný točivý moment 395 Nm na silnici, takže často bude zasahovat kontrola prokluzu. Vozu ani příliš nesvědčí ostřejší tempo, zatáčky vyloženě protrpí a ukazuje, že tohle není jeho doména. Jde o auto do města.

Potěší ale parádní infotainment s 10,25" displejem. Nabízí velmi jemné rozlišení, podporuje Apple CarPlay i Android Auto (ale pouze po kabelu) a reproduktory Harman/Kardon hrají báječně.

Bezchybně fungují i asistenti, především ve městě využijete skvěle funkční adaptivní tempomat. Ten umí auto úplně zastavit a poté rozjet. Zásadní připomínky bychom měli jen k interiéru. Některá tlačítka nepůsobí příliš kvalitně, hlavně ta na volantu. A otevírání dveří chodí o něco hůře, než by bylo úplně příjemné. Ale jsou to drobnosti, se kterými se dá žít.

Kia nabízí také levnější e-Soul s baterií o kapacitě 39,3 kWh (oproti 63 kWh) a dojezd 277 km, což by mi zase tolik nevadilo. Bohužel je nižší i výkon vozu. Levnější verze má jen 100 kW. Cenový rozdíl činí pouze 100 tisíc Kč, což není příliš motivační – většina zákazníků tak raději sáhne po dražší verzi startující na 1 199 980 Kč.

kia-e-soul
Klady
  • slušný vnitřní prostor
  • daleký dojezd
  • dynamický motor
Zápory
  • menší zavazadelník
  • některé detaily interiéru
  • jízdní vlastnosti
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 17. 7. 18:34
Ještě bych dodal, že těch 4000 kWh vyrobí sluníčko na jedné malé střeše RD.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze