Mazda přišla s prvním sériovým elektromobilem, modelem MX-30, již v roce 2020. I když se už tehdy mluvilo o tom, že dostane i podlužovač dojezdu v podobě Wankelova motoru s rotačním pístem, Mazda MX-30 R-EV dorazila až loni. Jelikož jsem měl unikátní příležitost s ní najet přes 500 km po Islandu, test jsem přinesl již z prvních jízd, včetně videa níže. Zbývalo tedy otestovat reálnou spotřebu v českých podmínkách. Podle zkušenosti z Islandu se zdálo, že toto auto není příliš efektivní. Jaká je tedy reálná spotřeba?
TEST: Mazda MX-30 R-EV s Wankelem pod kapotou – Na Islandu jsme vyzkoušeli všechny režimy pohonu
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) R-EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, 1 778 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 125 (55 + 125) kW, 170 (74 + 170) koní, točivý moment: 260 Nm / 4 481 ot/min |
Baterie | 17,8 kWh (16 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 36 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 l / 100 km |
Cena od | 949 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má kombinovanou spotřebu dle WLTP rovný 1 l/100 km a spotřebu elektřiny 17,5 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 85 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP. Cena startuje na 949 000 Kč včetně DPH, ale testovaný kus je z limitované edice Edition-R, která má mnohem bohatší výbavu. Začíná na ceně 1 121 900 Kč, nebo se střešním oknem 1 121 700 Kč.
Palubní počítač vozu Mazda MX-30 R-EV ukázal spotřebu 1 l/100 km.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie. Všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Mazda MX-30 R-EV ukázal spotřebu 1 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi nejúspornější z pohledu spotřeby benzínu. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače rovných 19 kWh/100 km. Je však potřeba dodat, že spotřebu benzínu Mazda neumí ukázat přesně mezi 0 a 1 l/100 km. To stejné jsem vypozoroval i u Mazdy CX-60 e-Skyactiv PHEV. Při jízdě v EV módu ukazuje 0 l/100 km, ale okamžitě po zapnutí spalovacího motoru naskočí 1 l/100 km. Pak už to přibývá po desetinách, ale v tomto rozmezí desetiny neukazuje, takže spotřeba pravděpodobně nebyla rovný 1 l/100 km, ale pouze v řádu několika desetin litru.
U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Mazda MX-30 R-EV ale nefunguje jako běžný plug-in hybrid. Když má prázdnou baterii, snaží se ji nabít alespoň do úrovně mezi 45 až 55 %, kde ji udržuje v hybridním módu. Takže se mi auto nabíjelo a když jsem se blížil k cíli, manuálně jsem přepnul na mód EV, abych energii nabitou ze spalovacího motoru využil. Nepodařilo se mi to úplně, protože jsem startoval s 19 % v baterii a do cíle dojel se stavem baterie 24 %. Reálně tedy spotřeba benzínu byla trochu nižší než 8,3 l/100 km, kterou ukázal palubní počítač.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie, ale po zkušenosti z kombinovaného okruhu jsem v tomto případě měl na začátku kapacitu baterie okolo 45 %. Přesto ale auto střídalo režim nabíjení s čistě elektrickou jízdou. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla podle palubního počítače spotřeba 7,2 l/100 km (zde auto častěji využívalo EV režim), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 11,3 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 12,3 litru na 100 km. Na rychlostní silnici a dálnici už tedy naopak spalovací motor častěji nabíjel baterii.
Mazda MX-30 R-EV ujela 81 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, po dosažení poloviny dojezdu se na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Mazda MX-30 R-EV takto ujela 81,4 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla 17,2 kWh/100 km podle palubního počítače.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 104,5 km) | 0,15 l/100 km | 20,81 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 7,15 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 11,3 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 11,25 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače | 1,0 l/100 km | 19,0 kWh/100 km |
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače | 8,3 l/100 km | 11,0 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 17,2 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 12 °C a během testu elektrického dojezdu 9 °C. Jelikož tento test probíhal ještě v chladnějším počasí, teplota se pohybovala mezi 2 až 13 °C během celého testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 81,4 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 2,1 l/100 km a 16,2 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 512 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 10,97 litrů benzínu a během testu celkem nabil 83,08 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,14 l/100 km a 16,23 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (512 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 16,23 kWh/100 km |
Benzín | 2,14 l/100 km |
Komentář autora:
Hybridní systém Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV je unikátní nejen díky Wankelovu motoru, ale i zásluhou sériového hybridního uspořádání bez možnosti přímého spojení spalovacího motoru s koly. Tím se blíží spíše elektromobilům s prodlouženým dojezdem než plug-in hybridům. S plug-in hybridy má ale společný čistě elektrický dojezd i kapacitu benzínové nádrže. U elektromobilu s prodlouženým dojezdem bych čekal jiný poměr dojezdu na benzín a elektřinu. Přesto je ale jasné, že nejde o auto, se kterým by se vyplatilo jezdit pouze na benzín. Wankelův motor pod kapotou vnímám spíše jako nouzový zdroj energie na delších trasách. Největší smysl toto auto dává pro někoho, kdo se většinou denním nájezdem pohybuje v rámci elektrického dojezdu a má doma k dispozici nabíjení. Na občasné delší trase pak nemusí řešit nabíjení, ale toto pohodlí je vykoupené vyšší spotřebou benzínu.
Tomuto hybridnímu systému tedy nejvíce svědčí čistě elektrická jízda, ostatně základ pohonu pochází z plně elektrické verze Mazdy MX-30. Pokud jedete někam dál, nemusíte díky Wankelovu motoru pod kapotou řešit nabíjení a když dojde energie v baterii, můžete pokračovat na benzín. Vzhledem k vyšší spotřebě benzínu se ale vyplatí využít příležitosti k nabíjení, pokud stejně zastavujete například kvůli občerstvení.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má lehoučký motor
Oproti běžným plug-in hybridům má Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV velkou výhoda v podobě lehkého motoru, protože oproti běžným spalovacím motorům je Wankel maličký. Takže pokud jezdíte krátké trasy na elektřinu, nevozíte velkou zátěž navíc. V podstatě je celková hmotnost tohoto auta srovnatelná s podobně velkými elektromobily, které mají dojezd okolo 400 km, ovšem Mazda MX-30 R-EV ujede přes 500 km a po rychlém natankování může pokračovat dále.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Zvolit nejblbější typ motoru, a zkombinovat to s hodně blbým pohonem, tam to bude chtít hoodně štěstí.... Nebo zástup skalních kupců Mazdy.
Není bez zajímavosti, že tam lze najít určitou paralelu s Toyotím hybridem 5.generace, který už má baterku někde okolo 3kWh a motor zhusta používá pro její dobíjení, aby pak mohl jezdit na ten 85kW elektromotor. Na elektřinu ujede klidně 10 lehkých městských km.