Mazda MX-30 e-Skyactiv
test

Mazda MX-30 e-Skyactiv

Dlouhodobá zimní spotřeba a reálné náklady na elektřinu
8

Kompaktní elektrický crossover Mazda MX-30 e-Skyactiv jsme měli na dlouhodobý test v létě a na jaře, ale pro vyhodnocení zimní spotřeby jsme jej otestovali i na měsíc v zimě. Během tohoto období jsme absolvovali i cestu do rakouských Alp.

Mazda MX-30 e-Skyactiv je jedním z malobateriových elektromobilů, u kterých panují obecně větší obavy ze zimního dojezdu. Během jarního a letního dlouhodobého testu jsem si ověřil, že jde o příjemné auto a pro člověka ze „satelitu“, který má nabíjení doma a většinou se pohybuje mezi „satelitem“ a velkoměstem, je dojezd naprosto dostačující. Naopak to pro mě znamenalo úsporu času, protože odpadlo zajíždění k čerpací stanici. Ráno jsem vyndal ze zásuvky, po příjezdu domů tam auto zase zapojil. Případně využil například čas během nakupování. Ale jak takové auto zvládne zimní provoz? O kolik stoupne reálná spotřeba?

I zde jsem, stejně jako v zimním testu Hondy e, ocenil vytápění auta před jízdou. Stačilo zapnout vytápění v mobilní aplikaci třeba ve chvíli, kdy jsem se šel oblékat a obouvat. Poté jsem usednul do příjemně vyhřátého auta a s rozmrazenými okny. Tato komfortní funkce je příjemná, ale je jasné, že celkovou spotřebu trochu navýší. Prodlouží ale dojezd, protože během tohoto vytápění bere energii primárně z kabelu, byť běžná zásuvka neposkytuje dost výkonu pro vytopení promrzlého auta, takže tím zároveň spadne stav nabití baterie třeba na 98 %. I tak to ale dojezdu pomůže, protože následné udržování komfortní teploty v autě už tolik energie nevyžaduje.

Technické parametry Mazda MX-30 (2020) EV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon107 kW, 145 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km
Cena od949 000 Kč

Zvláště, když Mazda MX-30 má tepelné čerpadlo, které vytápí efektivněji. Nicméně zimní provoz se na spotřebě projeví výrazněji než třeba u vozů koncernu HMG, které také tepelné čerpadlo mají. Záleží tedy nejspíše i na účinnosti tepelného čerpadla. Hned na začátku zimního testu jsem s Mazdou vyrazil do Alp. Konkrétně střediska Katchberg, hotelu s vyšší nadmořskou výškou, než má Sněžka. Z této cesty jsem psal i samostatnou reportáž. Pár dní po návratu z Rakouska jsem pak vyrazil do Pece pod Sněžkou, resp. několik set metrů nad Pec pod Sněžkou do Erlebachovy boudy. O opravdové zimní podmínky tedy nebyla nouze.

Opravdové zimní podmínky Mazda MX-30 zvládla

Přestože má MX-30 pohon pouze přední nápravy a v polohách nad 1 000 metrů nad mořem jsem zpravidla jezdil po souvislé vrstvě sněhu, zvládl jsem vše bez sněhových řetězů, trakci tedy považuji pro běžní zimní podmínky za dostatečnou. S čím jsem ale bojoval, to byl dojezd. Při první cestě ani tolik ne, měl jsem dostatečnou rezervu na pomalejší nabíjení, ale při cestě do Krkonoš jsem se v Praze zdržel v koloně a poté měl trochu naspěch. Na nabíjecí stanici v Boleslavi jsem tedy nabil jen minimum a dopadlo to tak, že cca 2 kilometry před cílem mi auto ukázalo nulový dojezd. A byly to právě 2 kilometry do nejprudšího kopce. Naštěstí Mazda MX-30 povolí využít i spodní buffer, ale do cíle jsem dojel odhadem s -5 % využitelné kapacity. I po cca půlhodině nabíjení z běžné zásuvky auto ukazovalo 0 %.

Mazdou MX-30 na delší trasu v zimě aneb městským elektromobilem a s jedním čipem do Alp

Právě pomalé rychlonabíjení, zejména pak v zimě, pro mě byla největší nevýhoda. Šlo ovšem o provedení před modernizací, právě ta výrazně vylepšila rychlost nabíjení, což jsme si mohli již ověřit i v testu, na který se můžete těšit. Pokud tedy budete kupovat modernizovanou verzi, nabíjení bude rychlejší a nebude takový problém nabít trochu více, abyste nemuseli dojíždět natěsno jako já do Krkonoš. Pojďme se tedy podívat hlavně na zimní spotřebu.

Reálná zimní spotřeba je přes 23 kWh/100 km

Během 1 951 kilometrů, které jsem za měsíc ujel, jsem zaznamenával každé nabíjení a celkově jsem nabil 457 kWh. Reálná spotřeba tedy vyšla na 23,41 kWh/100 km a náklady na 1,63 Kč/km. V době testu ale platil ještě starý ceník PRE, což je síť, kde jsem nabíjel nejvíce, a na některých stanicích bylo nabíjení zdarma, zatímco teď už je placené. Přepočteno na průměrnou cenu, za kterou jsem nabíjel v zimním testu Enyaq 60 iV, tedy 10,04 Kč/kWh, to vychází na 2,35 Kč/km. V případě Mazdy by ale byly reálně o něco nižší, protože jsem více nabíjel levněji doma, zatímco v případě Enyaqu využíval dražší veřejné nabíječky.

Letní dlouhodobá spotřeba ovšem byla o poznání nižší, konkrétně 17,32 kWh/100 km, což tedy při současných cenách vychází na 1,74 Kč/km. Dlouhodobě tedy při současných cenách vychází reálné náklady na energii okolo 2 Kč/km i při převládajícím nabíjení na veřejných stanicích. Pokud ale nabíjíte více doma, je cena o poznání nižší, zvláště když máte například i fotovoltaiku a pohybujete se většinou na trasách „okolo komína“, které Mazdě MX-30 vyhovují nejvíce. Pak mohou být reálné náklady mnohem nižší.

Foto: Marek Tomíšek, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 30. 5. 2023 07:30
Jak náročné je psát recenzi na příšerný elektromobil? Ano, mám rád Mazdu, nebojte se, ale tohle je mezi EV auto se skutečně špatnými parametry baterie. Auto bylo technicky z hledidka baterie špatné už v době uvedení a dnes, řekl bych, je to neprodejné v Evropě. Nejlevnější evropská auta od Stelantisu mají lepší parametry na baterii a pohonu - a to není platforma vyvynuta jako přímý EV, ale možno montovati do neideálních útrob spalováků. Jinak prima dobrodružšví, taková cesta, ale používat bych to nechtěl v zimě mimo svůj kraj (pokud to není Středočesky, tam už taky ne).
Josef L
Josef L
Je to škoda, Mazdu mám rád ale Japonci použili malou baterii a nemají ještě zvládnutou účinnost agregátů a pohonů, jsou tak 5 let pozadu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze