Čtyři měsíce s elektromobilem Mazda MX-30
test

Čtyři měsíce s elektromobilem Mazda MX-30

Na běžné jízdy ideální, delší trasy jsou trochu komplikovanější
8

V redakci jsme měli na čtyři měsíce Mazdu MX-30, abychom na ni udělali dlouhodobý test. Jde o relativně prostorný elektromobil, který má díky malé baterii i poměrně příznivou cenu. Jak je to ale s reálnou použitelností? Nebude kratší dojezd velkým omezením? Na to se podíváme právě v testu.

S Mazdou MX-30 jsem za necelé 4 měsíce ujel téměř 5 tisíc kilometrů. Poznal jsem tedy výhody i nevýhody tohoto auta. Výhodou je určitě to, že jde o cenově dostupný elektromobil, který nabídne prostor, který menší rodině stačí. Zároveň má kvalitně zpracovaný interiér a pro někoho může být benefitem i originální design. Nevýhodou pak je kratší dojezd, než je běžné u jiných elektromobilů podobné velikosti. Je ale opravdu potřeba delší dojezd?

Čtyři měsíce za volantem Mazdy MX-30 – Dlouhodobý test městského a příměstského elektromobilu

Technické parametry Mazda MX-30 (2020) EV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon107 kW, 145 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km
Cena od949 000 Kč

Pokud jde o design, mně se Mazda MX-30 líbí, ale je to individuální záležitost, tak to nechám na vašem posouzení. Mazda MX-30 je kompaktní crossover na podvozku SUV, který nabídne prostor srovnatelný s průměrnými kompaktními hatchbacky. Vozy této velikosti mnoho rodin používá jako rodinné auto, z hlediska prostoru tedy stejně poslouží i MX-30. Vejdu se „za sebe“ i se svojí výškou 192 cm, ale pro dospělého člověka to není ideální. Děti se sem ale vejdou dobře, takže složení dva dospělí vpředu a třeba dvě děti vzadu je úplně v pohodě. Akorát pak děti mají menší výhled kvůli řešení zadních oken.

Pojďme ale k praktičnosti. Dveře otevírané dozadu (resp. absence B sloupku) usnadní nastupování, ale dětská sedačka se do auta dává hůř, takže pokud je Mazda druhým vozem v rodině, což znamená častější přesuny sedaček, pak je to komplikovanější. Zavazadlový prostor o objemu 311 litrů je trochu menší, ale třeba Mazda 3 má jen o přibližně 20 litrů více. Do kufru se vejde dobře skládatelný kočárek, ovšem není to ideální. Pokud ale máte větší děti a kočárek už nepotřebujete, při troše skromnosti to stačí.

Stačí dojezd Mazdy MX-30?

A jak je to tedy s dojezdem? Udává se, že průměrná česká rodina najede do 20 tisíc kilometrů ročně a některé statistiky říkají, že téměř polovina českých řidičů se pohybuje mezi 5 až 15 tisíci km. S nájezdem 5 tisíc kilometrů za necelé 4 měsíce se tedy pohybuji okolo průměru, možná i mírně nad ním. Do práce to mám 40 kilometrů a kdybych jezdil každý pracovní den, což bylo běžné před příchodem koronaviru, bylo by to jen na cestách do práce za rok 19 tisíc kilometrů. A omezoval mě dojezd? Naopak mi díky možnosti nabíjení doma odpadly zajížďky na tankování při běžných cestách. Ráno odpojím auto ze zásuvky a vyjíždím s plnou baterií, cestou využívám jen nabíjení například u obchodů během nákupu, kdy bych stejně parkoval.

Komplikovanější to je na delší trasy. Ovšem takové, kdy jsem musel zastavovat kvůli nabíjení, jsem měl jen čtyři, tedy v průměru jednu měsíčně. Většinou bych ale stejně zastavil kvůli toaletě nebo občerstvení, ale uznávám, že pár desítek minut jsem v těchto případech nabíjením strávil navíc. Není to ale nic hrozného a část z toho času jsem ušetřil odbouráním tankování při běžných každodenních cestách. Zvláště s mým soukromým autem na CNG to znamená zastávku každých cca 400 kilometrů. Základ je ale vyjíždět s plně nabitou baterií, takže Mazda MX-30 je hlavně pro vozem pro ty, kteří mají možnost nabíjet doma či v okolí.

Mazda MX-30 - dlouhodobý test

Při delších trasách se na dálnici vyplatí lehčí noha

Doporučuji také jezdit delší dálniční trasy trochu pomaleji, při 130 km/h ujedete přibližně 120 až 130 kilometrů, ale když zpomalíte na 110 km/h, je to přes 150 kilometrů, při stovce už se blížíte 200 kilometrům. Jelikož má MX-30 pomalejší nabíjení, je ve výsledku časově nejefektivnější jezdit dlouhé trasy rychlostí okolo 100 km/h a díky tomu méně nabíjet. Na běžných každodenních trasách jsem se ale nijak omezovat nemusel, i když uznávám, že jsem jezdil spíše s lehčí nohou. Doporučuji každému, aby si vyhodnotil, jak často dlouhé trasy běžně jezdí. Elektromobil s menší baterií je ekologičtější, lehčí a samozřejmě i levnější. Mazda MX-30 začíná přibližně na 855 tisících Kč a spoustě lidem může takové auto pro běžné používání v pohodě stačit.

Mazda MX-30 - spotřeba na dálnici
Spotřeba Mazdy MX-30 po delší jízdě rychlostí většinou okolo 130 km/h

Jaká je ekonomická návratnost Mazdy MX-30?

Mazda 3 Hatchback, která nabídne podobný vnitřní prostor, začíná na 556 tisících Kč, ale výkonově srovnatelná verze až od 617 tisíc korun. Reálný rozdíl je tedy 238 tisíc korun. Já jsem zaznamenával nejen každou korunu, ale i každý haléř za elektřinu. Reálná spotřeba byla 17,53 kWh na 100 km podle nabíjení a mimochodem, v tom vidím nedostatek Mazdy, protože některé elektromobily podobné velikosti by to zvládly mnohem úsporněji. I tak jsem ale celkem jsem zaplatil 74 korun a 81 haléřů za každých 100 kilometrů. Kdybych s Mazdou 3 G150 jezdil za udávaných 5,1 litrů, bylo by to 165 korun na každých 100 kilometrů. S elektromobilem tedy budu každých 100 kilometrů šetřit 90 korun. Navíc je takřka bezúdržbový, protože odpadnou výměny oleje a například i brzdové destičky nebo kotouče by měly vydržet mnohem déle.

Mazda 3 e-Skyactiv X

MX-30 je proti Mazdě 3 méně zábavná, ale zvládne víc

Když už srovnávám s benzínovou Mazdou 3, pojďme se na oba vozy podívat i v jiných ohledech. I když prostorově jsou auta podobná, každé je jiné. S Mazdou 3 si lépe užijete klikaté okresky, ale MX-30 si v zatáčkách také nevede špatně. Navíc je komfortnější a v pohodě zvládne i nezpevněné cesty, což jsme si vyzkoušeli například na Czech New Energies Rally. Tam si stěžovaly i posádky elektrických „rádoby SUV“, že občas někde škrtly podvozkem. Nám se to s Mazdou MX-30 nestalo ani jednou a ocenili jsme komfort i na rozbitých cestách. Nakonec jsme si dojeli pro třetí místo v hodnocení českého poháru. Pro někoho tedy může být přidanou hodnotou proti Mazdě 3 právě prostupnost lehčím terénem.

Technologie a konektivita v Mazdě MX-30

MX-30 jako první vůz značky Mazda nabídne konektivitu pomocí aplikace MyMazda. Tu kolega testoval podrobněji, takže si můžete přečíst její detailní test. Pro mě je příjemné sledovat například to, jak mám auto nabité. Jen je škoda, že načtení aktuálního stavu někdy trvá déle. Ve voze mám k dispozici Apple CarPlay i Android Auto, takže v tomto směru mi nic nechybí. Jen je škoda, že to není bezdrátové. Chybí mi jen bezdrátová nabíječka telefonu, která by se občas hodila, a ocenil bych i více možností ovládání vozu přes aplikaci

Jízdní vlastnosti Mazdy MX-30

Už při prvním svezení mi Mazda MX-30 krásně padla do ruky. Mám tu pohodlnou pozici za volantem, nejsou tu zbytečné ovladače, všechno je krásně po ruce a vyhovuje mi ovládání infotainmentu kolečkem na středovém tunelu. Když si na to zvyknu, nemusím při ovládání spouštět oči z vozovky. Pokud jde o samotný jízdní projev, podle mě má tento elektromobil ideální kompromis mezi jízdními vlastnostmi v zatáčkách a komfortem. Tomu pomáhá i nízké těžiště díky bateriím v podlaze.

Během dlouhodobého testu jsem chvíli jezdil i s MX-30 Edice 100 let

Čtyři měsíce s Mazdou MX-30 byly velmi příjemné, důkazem budiž, že i delší trasy jsem raději jel MX-30 než svojí Octavií na CNG. Mazdou jsem to zvládl úsporněji, je pro mě komfortnější a jízda s ní je příjemnější. Těch zastávek na nabíjení bylo méně, než jsem se obával, a když už jsem musel zastavit jen kvůli nabíjení, zpříjemnil jsem si to kávou a po vypití mohl pokračovat dál. Není to vůz primárně na dlouhé trasy, ale pro používání drtivé většiny řidičů (mezi něž se počítám) je naprosto dostačující. Samozřejmě za předpokladu již zmíněné možnosti nabíjení v místě bydliště.

Já osobně naopak oceňuji, že Mazda šla do menší baterie, protože díky tomu je MX-30 stylové, komfortní a relativně prostorné auto, které mezi elektromobily patří k nejlevnějším. Takže je to elektromobil, u kterého se investice vrátí dříve než u většiny konkurence. A to jak investice finanční, tak ta v podobě vyšších emisí při výrobě, protože výroba baterie znamená vyšší emise, to je prostě fakt. Ale právě to byl hlavní důvod Mazdy, proč se rozhodla pro menší baterii. A podle mě to byla skvělá volba.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mazda-mx-30-2020
Klady
  • komfort a schopnost zvládnout i nezpevněné cesty
  • dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách
  • kvalitní zpracování interiéru
  • poměr velikosti a ceny
Zápory
  • pomalejší nabíjení
  • kratší dojezd
  • menší kufr a absence toho předního
  • méně praktické zadní dveře
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Já jsem ji měl na víkend a v podstatě souhlasím s autorem. Pro mě to bylo velice příjemné auto, tiché, pohodlné s perfektním zpracováním uvnitř. TM3 je proti tomu trakař. Na druhou stranu, 180km dojezdu s lehkou nohou při nabíjení na 100% a okolo 15st.C. je fakt málo. V zimě bude problém. Mně se dařilo jezdit dílčí trasy i za 14,5. Infotainment neumí myslím vůbec nic spojeného s elekromobilitou a aplikace umí jen pár věcí a ty ještě k tomu hodně pomalu. Já mám teenagery a vzadu je tma, místo oken střílny a blbě otvíraný dveře. Kufr samo docela malej.
Karel Tichý
Karel Tichý
Marku děkuji za článek. Postrádám informaci v jakém období se test odehrál, předpokládám, že to bylo spíš léto/podzim. Velmi by mě zajímala "celoroční" zkušenost vč. i nejnáročnějšího zimního provozu. Osobně se mi MX-30 velmi líbí. Charakter cest a můj denní nájezd v podstatě odpovídá tomu Vašemu. Pro tuto "denní potřebu" vnímám vůz jako jednu z nejlepších elektro-nabídek na trhu. V nabídkách prodejců není problém nalézt nové či předváděcí vozy s velmi malým nájezdem s cenami o 250 tis. Kč nižcích těch ceníkových. V Německu je široká nabídka MX-30 již do cca 650 tis. Kč. V tomhle kontextu je to nabídka, která určitě stojí za zvážení (zvláště podíváme-li se na to kam nyní rostou ceny "normálních" aut).
Mario Kovačič
Mario Kovačič
Myslím že to auto bolo narýchlo zbuchane aby klesli flotilove emisie. Hlavne ten dojazd je tragédia. Najlepšie podmienky pre batériu je používanie od 20 - 80% takže už tak skromný dojazd je ešte menší. Najlepšie do mesta a diaľniciam sa vyhýbať. Hlavne ten absolútne nevyužitý priestor pod prednou kapotou. A cena je totálne mimo. Áno základná cena nie je vysoká ale keď chce človek trochu viac komfortu tak zrazu atakuje 40000€ čo je za také auto doslova krádež. Som fanúšik elektromobility ale ten dojazd by mal byť minimálne o polovicu väčší aby to dávalo zmysel.
Václav Bok
Václav Bok
No, mel jsem ji pujcenou se servisu na 2 dni. Chce to na zacatku trochu cviku, naucit se co kde je a jedeme. Vybavy je velmi luxusní, hluk je na urovni moji dieslove Cx5 ... Taky neni slyšet motor... Rozdil je v tom, ze spalovak cítíte... Tady to trochu chybí., Ale vykl bych si.
No a to hlavni prekvapeni., Plne nabita ukazovala dojezd ... No, 121 km... Mel jse verzi s 25 kwh ... Fantazie. Dojel jsem domů asi 22 km stridmou jizdou a ukazuje skoro ctvrtinu kapacity pryč... Sakra, dojizdet do prace, to bych byl dost casto nervózní... Na chalupu, 140 km, to bych tedy nedojel... Do Brna bych asi 2 xvdobijel... A furt a furt zil ve stresu, jestli jsem nabil a jestli dojedu...
Tedy, dekuji... K cemu je takove auto, plne zbytecnych a drahych dolnku, kdyz dojede pri stridme jizde s malou rezervou 100 km? Ja bych rekl, zadarmo drahe. Tadynepomuzou ani dotace, ani ruzne prednosti... A o nabijeni, povidejte, prehanejte... Benin natankuji a kdyz mam stesti zak i odjíždíme za 5 minut.. tady, za hodinu. A protože abijeni trva asi 10 x tolik, potrbujeme.... Kolik? 10 x tolik nabijecich mist nez stojanu? A kolik že lidi nema rodinny domek aby nabijeli pres noc? To budeme hazet kabely z 9týho patra ... No jo, prej pokrok.
Takze ano. Auto k nicemu. A když ctu v tech recenzich ty nepatrne nedostatky, zrovna ty ovsem umeji paradne otravit život ... A tak si myslim, ze vetsina nadšených majitelů... Nechci se nikoho dotknout .. proste nechce priznat ze se pěkně spálili... Jo jo. Asi jako ti, co volili.... ty oné... Trva to vzdy tak rok, než na to přijdou...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze