Městským elektrickým crossoverem Mazda MX-30 z Berouna do Brna a zpět
test

Městským elektrickým crossoverem Mazda MX-30 z Berouna do Brna a zpět

Ať vás ABRP neděsí
9

Na dlouhodobý test jsme měli Mazdu MX-30, což je elektromobil, kterému nejvíce vyhovuje městský a příměstský provoz. A většinou během tohoto testu skutečně Mazda jezdila v tomto režimu. Jak to ale je, když občas potřebujete jet někam dál? Dá se to zvládnout bez větších komplikací? I to jsme vyzkoušeli.

Většinou jezdím mezi Berounem, kde bydlím, a Prahou, kam jezdím do redakce nebo na různé tiskové konference, případně kvůli zápůjčkám vozů na test. Je to ideální režim, ve kterém nemusíte ani zastavovat kvůli nabíjení, když máte nabíjení doma. Oproti autu se spalovacím motorem, které občas musí zajet k čerpací stanici, tak naopak čas ušetřím. Občas ale potřebuji jet někam dál. Dá se to zvládnut s elektromobilem, jako je Mazda MX-30, který nepatří k dojezdovým rekordmanům?

Mazda MX-30 (2020)

Technické parametry Mazda MX-30 (2020)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon105 kW, 143 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km
Cena od854 900 Kč

Potřebuji jet do Brna, na jízdní dojmy s Lexusem UX 300e. Mám možnost jet svojí Octavií na CNG, ale volím i na tuto cestu Mazdu. Jednak se mi s ní jezdí příjemně a je to pohodlné auto, ale hlavně chci nasimulovat případ, že nemám jiné auto než elektromobil s kratším dojezdem. Přiznávám ale, že mám trochu obavy z toho, jestli cesta nebude trvat příliš dlouho. Zvláště, když poté musím z Brna dojet včas i do Prahy na Future Cast. Zadávám si tedy trasu z Berouna do Brna (243 km) do aplikace A Better Routeplanner (ABRP), což mě už vůbec neuklidňuje. Ukazuje mi to dvě zastávky na nabíjení a nabíjení na trase 1 hodinu a 9 minut. Jelikož jsem ale dělal test dojezdu při rychlostech 130 km a 90 km, mám určitou představu, jak by to mělo vycházet. Je mi jasné, že když pojedu do 110 km/h, mělo by stačit jedno kratší nabíjení.

Mazda MX-30 (2020)

Vyjíždím brzo ráno, kdy je provoz okolo Prahy relativně mírný a přestože mám první zastávku až dál, než mi plánovala aplikace ABRP, zbývá mi v baterii 41 % využitelné kapacity. Rychle potřebuji alespoň z mobilu vyřídit nějaký urgentní e-mail, jdu si odskočit a koupit něco k svačině. Jelikož je v McDonaldu na 66. kilometru D1 takových víc, jsem pár minut ve frontě. Po návratu k autu zjišťuji, že mám přesně po půl hodině nabito na 85 %, což mi bohatě stačí na dojezd do Brna. Je zbytečné tu čekat, odpojuji auto a vyrážím. Koupený snídaňový sendvič si sním cestou.

Vyhodnocuji, že mě nabíjení nijak nezdrželo, protože jsem udělal jen to, co bych dělal i bez něj. Dokonce ani jídlo jsem si nestihl sníst. Pokračuji rychlostí do 110 km/h, ale musím dodat, že v častých zúženích jsem nucen jet stejně ještě pomaleji. Když už si říkám, jak mi cesta hezky vyšla, přijíždím kousek před Brnem ke stojící koloně. Později zjišťuji, že důvodem je BMW ve středových svodidlech ve zúžení. Sice v protisměru, ale část jednotek IZS se tam dostává i z mého směru, takže kolona je na obou stranách. Stojíme cca 40 minut, takže do Brna přijíždím o něco později. Mám v baterii zbývajících 7 % a vím, že cca 200 metrů od mého cíle je nabíjecí stanice, takže tam nechávám auto, aby se během mých aktivit na místě nabilo.

V cílové destinaci mám možnost nabíjení

Po necelé hodině se vracím k autu, mám nabito na 97 % a než dořeším nějaké věci, vypíná se nabíjení na 100 % a můžu vyrazit. Hned za Brnem mě čeká stejná kolona v opačném směru, naštěstí se pomalu rozjíždí. Když se blížím k Lokti, v hlavě si počítám, že by stačilo mírně zpomalit (na rychlost mezi 90 až 100 km/h) a dojel bych až na Karlovo náměstí, kde máme skoro před redakcí chytrou lampu. Bylo by to časově rychlejší než zastavovat. Mám ale už velký hlad, takže zastavuji ne kvůli autu, ale kvůli sobě. Jdu si rychle odskočit, koupit něco k jídlu a můžu pokračovat v cestě. Zastávka trvá 26 minut a opět nemá smysl čekat na nabíjení, takže jím v autě. Díky zastávce ani nemusím řešit rychlost, takže jedu na horní hranici rychlostních limitů. Na Karlovo náměstí přijíždím s 39 %, takže v pohodě dojedu až do Berouna i bez nabíjení u chytré lampy. Ale je tam volno, tak využívám čas a nabíjím.

Ve výsledku zjišťuji, že to bylo pohodovější, než jsem čekal a zdržení bylo minimální. Kdybych tuto trasu jezdil každý den, nepořídil bych si Mazdu MX-30. Ale když jezdím většinou na krátkých trasách a v průměru jednou za měsíc vyrazím na trasu delší, je to úplně v pohodě. A se zahušťující se infrastrukturou to bude stále jednodušší, takže pokud jezdíte většinou krátké trasy, není důvod se bát menšího dojezdu. Teď je to i trochu o štěstí, že je v cílové destinaci možnost nabíjení, ale s novými stanicemi takových možností přibývá. Elektromobil s menší baterií je levnější, takže se cenový rozdíl oproti spalovacímu autu rychleji vrátí provozem. Navíc je i lehčí, což se příznivě projeví na jízdních vlastnostech.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
Dovolim si nahodit uvahu a mozna namet na clanek: Elektroauta a "setreni" dojezdu by mohlo celkem slusne prispet ke klidnejsi doprave, nebot 180ky po dalnici by nemeli smysl kvuli castemu nabijeni :)
Petr Karafiát
Petr Karafiát
Dojel jste se 7%. Nechci malovat čerta na zeď, ale kolona bude na delší dobu a baterka dojde. Jaké je řešení? Na dálnici si nedojdete pro benzín ani se spalovacím motorem, musíte volat pomoc. Ale pak dolejete a jedete. Ale co bude s elektroauty? Bude se muset odtahnout na nejbližší dobíjecí stanici? Nebo dojede auto z "mega" baterkou a auto se dobije? A nebo se naučíme plánovat cestu a budeme dobíjet aby k touto nepřišlo? Je pravda, že sice spalovací auta mají dojezd 600-1000km, ale taky nikdo nejede na 0 a plánuje čerpání dříve. Asi praxe ukáže.
Finta Sw
Finta Sw
Naposledy upraveno: 2. 9. 12:32
Beru to tak že dojezd většině lidí stačí, v případě potřeby se to dá rychle nabít, ale chtěl jsem se zeptat pana Tomíška co říká na životnost akumulátoru? Protože tento akumulátor bude výrazně více cyklovat než baterka s 2x tak dlouhým dojezdem a počet cyklů u současné technologie je předem znám, pochybuji že tam dají baterie s větší životností a tím pádem dražší. A navíc se s tím bude jezdit 0-100% kdežto u velké baterky by člověk jezdit 25-75%. Se obávám že to auto dopadne jak starý LEAF baterka p0 200 000 Km bude v háji.
Jan Kotlář
Jan Kotlář
Naposledy upraveno: 3. 9. 09:22
Zdravím, pro nás, co jedou např. Praha - Uherský Brod na jeden zátah, protože máme jídlo a pití s sebou by samozřejmě bylo nutné nabíjení zdržení... Tuhle vzdálenost dám i s Ignisem, co má třicetilitrovou nádrž a cena za takové auto je do 400 000 Kč. Kolik bych musel dát za elektromobil, který by zvládl 320 km na jeden zátah a to s využitím rychlostních limitů? Milion, milion a půl? Takže třikrát víc než za auto se spalovákem? To opravdu mám! Totiž jde o to, že pokud elektromobil má zachránit planetu od emisí (podle chování EU a všech možných reklam na elektro auta to tak vypadá), musí s ním jezdit ne horních deset tisíc ale právě Ti obyčejní lidé, co mají ty Feldy, Fabie atd. Zatím tato doba nenastala a dovolím si tvrdit, že min. příštích deset let nenastane. Mějte se.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze