Většinou jezdím mezi Berounem, kde bydlím, a Prahou, kam jezdím do redakce nebo na různé tiskové konference, případně kvůli zápůjčkám vozů na test. Je to ideální režim, ve kterém nemusíte ani zastavovat kvůli nabíjení, když máte nabíjení doma. Oproti autu se spalovacím motorem, které občas musí zajet k čerpací stanici, tak naopak čas ušetřím. Občas ale potřebuji jet někam dál. Dá se to zvládnut s elektromobilem, jako je Mazda MX-30, který nepatří k dojezdovým rekordmanům?
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 107 kW, 145 koní, točivý moment: 265 Nm |
Baterie | 35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km |
Cena od | 949 000 Kč |
Potřebuji jet do Brna, na jízdní dojmy s Lexusem UX 300e. Mám možnost jet svojí Octavií na CNG, ale volím i na tuto cestu Mazdu. Jednak se mi s ní jezdí příjemně a je to pohodlné auto, ale hlavně chci nasimulovat případ, že nemám jiné auto než elektromobil s kratším dojezdem. Přiznávám ale, že mám trochu obavy z toho, jestli cesta nebude trvat příliš dlouho. Zvláště, když poté musím z Brna dojet včas i do Prahy na Future Cast. Zadávám si tedy trasu z Berouna do Brna (243 km) do aplikace A Better Routeplanner (ABRP), což mě už vůbec neuklidňuje. Ukazuje mi to dvě zastávky na nabíjení a nabíjení na trase 1 hodinu a 9 minut. Jelikož jsem ale dělal test dojezdu při rychlostech 130 km a 90 km, mám určitou představu, jak by to mělo vycházet. Je mi jasné, že když pojedu do 110 km/h, mělo by stačit jedno kratší nabíjení.
Vyjíždím brzo ráno, kdy je provoz okolo Prahy relativně mírný a přestože mám první zastávku až dál, než mi plánovala aplikace ABRP, zbývá mi v baterii 41 % využitelné kapacity. Rychle potřebuji alespoň z mobilu vyřídit nějaký urgentní e-mail, jdu si odskočit a koupit něco k svačině. Jelikož je v McDonaldu na 66. kilometru D1 takových víc, jsem pár minut ve frontě. Po návratu k autu zjišťuji, že mám přesně po půl hodině nabito na 85 %, což mi bohatě stačí na dojezd do Brna. Je zbytečné tu čekat, odpojuji auto a vyrážím. Koupený snídaňový sendvič si sním cestou.
Vyhodnocuji, že mě nabíjení nijak nezdrželo, protože jsem udělal jen to, co bych dělal i bez něj. Dokonce ani jídlo jsem si nestihl sníst. Pokračuji rychlostí do 110 km/h, ale musím dodat, že v častých zúženích jsem nucen jet stejně ještě pomaleji. Když už si říkám, jak mi cesta hezky vyšla, přijíždím kousek před Brnem ke stojící koloně. Později zjišťuji, že důvodem je BMW ve středových svodidlech ve zúžení. Sice v protisměru, ale část jednotek IZS se tam dostává i z mého směru, takže kolona je na obou stranách. Stojíme cca 40 minut, takže do Brna přijíždím o něco později. Mám v baterii zbývajících 7 % a vím, že cca 200 metrů od mého cíle je nabíjecí stanice, takže tam nechávám auto, aby se během mých aktivit na místě nabilo.
V cílové destinaci mám možnost nabíjení
Po necelé hodině se vracím k autu, mám nabito na 97 % a než dořeším nějaké věci, vypíná se nabíjení na 100 % a můžu vyrazit. Hned za Brnem mě čeká stejná kolona v opačném směru, naštěstí se pomalu rozjíždí. Když se blížím k Lokti, v hlavě si počítám, že by stačilo mírně zpomalit (na rychlost mezi 90 až 100 km/h) a dojel bych až na Karlovo náměstí, kde máme skoro před redakcí chytrou lampu. Bylo by to časově rychlejší než zastavovat. Mám ale už velký hlad, takže zastavuji ne kvůli autu, ale kvůli sobě. Jdu si rychle odskočit, koupit něco k jídlu a můžu pokračovat v cestě. Zastávka trvá 26 minut a opět nemá smysl čekat na nabíjení, takže jím v autě. Díky zastávce ani nemusím řešit rychlost, takže jedu na horní hranici rychlostních limitů. Na Karlovo náměstí přijíždím s 39 %, takže v pohodě dojedu až do Berouna i bez nabíjení u chytré lampy. Ale je tam volno, tak využívám čas a nabíjím.
Ve výsledku zjišťuji, že to bylo pohodovější, než jsem čekal a zdržení bylo minimální. Kdybych tuto trasu jezdil každý den, nepořídil bych si Mazdu MX-30. Ale když jezdím většinou na krátkých trasách a v průměru jednou za měsíc vyrazím na trasu delší, je to úplně v pohodě. A se zahušťující se infrastrukturou to bude stále jednodušší, takže pokud jezdíte většinou krátké trasy, není důvod se bát menšího dojezdu. Teď je to i trochu o štěstí, že je v cílové destinaci možnost nabíjení, ale s novými stanicemi takových možností přibývá. Elektromobil s menší baterií je levnější, takže se cenový rozdíl oproti spalovacímu autu rychleji vrátí provozem. Navíc je i lehčí, což se příznivě projeví na jízdních vlastnostech.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz