Už z testu Zaostřeno na spotřebu vyplynulo, že Mazda MX-30 má velký rozdíl ve spotřebě při různých rychlostech. Zkrátka je to auto, které je určené hlavně do města + blízkého okolí a dlouhé dálniční trasy nejsou jeho doménou. Toto potvrdil i můj reálný test dojezdu při rychlostech 130 km. Jak to ale vypadá, když jedete delší trasu, která vede mimo dálnici? Kolik kilometrů ujede rychlostí do 90 km/h?
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 107 kW, 145 koní, točivý moment: 265 Nm |
Baterie | 35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km |
Cena od | 949 000 Kč |
To jsem se rozhodl také vyzkoušet, ale zatímco předchozí test dojezdu při vyšších rychlostech jsem dělal s Mazdou MX-30 z edice 100 let Mazdy, kterou jsem měl na kratší dobu půjčenou ještě na zimních pneumatikách, tento test už dělám s vozem, který mám na dlouhodobý test a je už na letních pneumatikách. I to by mohlo pomoci, byť teplota během testu ještě zdaleka letní není. Vyjíždím s plně nabitým autem z Berouna a venkovní teplota je 8 °C. V autě mám nastaveno vytápění na 22 °C, a jelikož jsem si nenechal interiér vytopit před jízdou ještě na kabelu (což by neubralo dojezd), je jasné, že než se auto prohřeje, bude spotřeba vyšší, což ukrojí větší část dojezdu. Snažím se ale simulovat podmínky uživatele, který nemá možnost nabíjet doma. Je tedy jasné, že s využitím této výhody by byl dojezd ještě trochu delší, stejně jako v příznivějších teplotách.
Kousek po městě a pak po dálnici rychlostí 90 km/h
Projíždím asi 2,5 kilometru přes Beroun/Králův Dvůr a na dálnici D5 najíždím na 22. kilometru. Podobně jako v předchozích testech nastavuji tempomat, tentokrát ovšem pouze na 90 km/h. Spotřeba se skutečně kvůli vytápění na začátku dostává nejprve až ke 20 kWh/100 km, ale postupně začíná klesat, protože už není potřeba tolik energie na vytápění auta. A klesá i přestože profil trasy je až do otočky stoupající, takže cestou zpět pojedeme z kopce.
Zatímco při rychlosti 130 km/h jsem se otáčel na exitu 89 (Domažlice/Stod) a zpět do Berouna jsem nedojel, při rychlosti 110 km/h jsem se otáčel až na exitu 93 (Zbůch/Kozolupy/Nýřany) a v pohodě jsem se vrátil až do Berouna. Tentokrát se ale otáčíme až na exitu 119 (Bor/Stříbro) a mám v baterii 49 %. Spotřeba je dle palubního počítače 16,3 kWh/100 km. Mimochodem, v tuto chvíli je venku 10 °C, takže pořád běží topení. Dojedeme zpět do Berouna?
Mazda MX-30 dokáže najet ještě cca 6 kilometrů poté, co ukáže nulový dojezd
Jelikož je zpáteční cesta mírně z kopce, spotřeba postupně klesá a hlášky o slabé baterii, nutnosti co nejdříve nabít a podobně, které se s blížícím Berounem objevují, mě nechávají klidným. Znám profil trasy i auto. Už vím, že Mazda MX-30 dokáže najet ještě cca 6 kilometrů poté, co ukáže nulový dojezd a 0 % v baterii. Do Berouna dojíždíme po 199,4 kilometrech a auto ukazuje ještě 2 % v baterii a dojezd 4 km. Po Berouně tedy vyjíždím zbytek v baterii a po ujetí 204,1 kilometrů přijíždím k nabíjecí stanici. Akorát chvilku před tím auto přechází z 1 % na --- % a zároveň na dojezd --- km.
Náklady hluboko pod korunu na kilometr
Připojuji tedy vůz k nabíjecí stanici, abych změřil, kolik energie se do baterie vejde při absolutní nule podle palubního počítače. Nechávám nabíjení do 100 %, které trvá hodinu a 7 minut. Celkem se do elektromobilu nabilo 31,327 kWh, což znamená že skutečná spotřeba včetně ztrát při nabíjení byla 15,35 kWh/100 km. Při ceně ČEZu pro zákazníka bez paušálu to vychází na náklady 1,15 Kč/km, což je výrazně méně než u běžných paliv. Zákazníkům s paušálem to pak vyjde levněji, konkrétně od 53 do 84 haléřů na kilometr podle výše paušálu. A při nabíjení doma bude cena energie ještě nižší.
Delší trasy se s Mazdou MX-30 vyplatí jezdit pomaleji
Mazda MX-30 tedy nižšími rychlostmi do 90 km/h dokáže ujet i okolo 200 kilometrů, takže se s ní dá vyrazit občasně i na delší trasu a zvládnout ji velmi levně. Na běžné jízdy například do zaměstnání a zpět ale drtivé většině lidí dojezd stačí s velkou rezervou, ale to podrobněji popíšu v dlouhodobém testu. A pokud jde o delší cesty, jsem přesvědčený, že i při jízdě po dálnici se vyplatí jet pomaleji, protože tím ušetříte nutnost nabíjení po cestě a ve výsledku budete i rychlejší.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz