Otestovali jsme, jaká je reálná spotřeba Mazdy MX-30 e-Skyactiv v běžném provozu
test

Otestovali jsme, jaká je reálná spotřeba Mazdy MX-30 e-Skyactiv v běžném provozu

Zaostřeno na spotřebu
8

Mazda MX-30 je prvním elektromobilem této automobilky ze Země vycházejících slunce. Je sice stavěná jako elektromobil, ale platforma vychází z modelu CX-30, má tedy klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol. Jde o povedený elektromobil, ale jak si vede po stránce spotřeby?

Už při představení jsme měli možnost vyzkoušet, jak jezdí Mazda MX-30 a přinést poměrně podrobné jízdní dojmy, protože jsme měli možnost toto auto prověřit důkladněji než ostatní redakce. Na zjištění reálné spotřeby to ale nestačilo a otestoval jsem ji až později v běžném redakčním testu. A jak si Mazda MX-30 vedla?

Mazda MX-30 v Česku – Projeli jsme elektrického Japonce

Technické parametry Mazda MX-30 (2020)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon105 kW, 143 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km
Cena od854 900 Kč

Mazda MX-30 má baterii o celkové kapacitě 35,5 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Využitelnou kapacitu Mazda oficiálně neuvádí, ale odhaduje se okolo 32 kWh. Ta zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP rovných 200 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 19 kWh/100 km. Cena startuje na 854 900 Kč včetně DPH, ale v nejvyšší výbavě a s příplatkovým třítónovým lakováním se dostanete i mírně přes milion. To ale pořád není špatná cena na elektromobil této velikosti.

Palubní počítač Mazdy MX-30 e-Skyactiv ukázal spotřebu pěkných 15,3 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Mazdy MX-30 e-Skyactiv ukázal spotřebu pěkných 15,3 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na rovných 15 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 19 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazněji na 24,8 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 19,2 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 320 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 35 kilometrů a spotřeba tam byla 17,1 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky cca 50/50. Jelikož palubní počítač Mazdy má jen jednu hodnotu spotřeby, kterou jsem průběžně nuloval kvůli dílčím výsledkům, byl jsem odkázaný jen na výpočet podle nabíjení. Celkem Mazda MX-30 e-Skyactiv odebrala 61,5 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 19,2 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 34,8 km) 17,1 kWh/100 km 187 km
Mimo město (90 km/h) 15 kWh/100 km 213 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 19 kWh/100 km 168 km
Dálnice (130 km/h) 24,75 kWh/100 km 129 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 15,3 kWh/100 km 457 km
Celý test (320,3 km) podle nabíjení 19,2 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je cca 32 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

Co na Mazdě MX-30 opravdu oceňuji, je regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem. Ta má velký rozsah a umožňuje i vypnutí rekuperace a plachtění na neutrál. V tomto směru je to první elektromobil, který má tuto funkci srovnatelnou s vozy Hyundai/Kia. Mazda má výhodu v podobě více stupňů, korejské elektromobily zase umí při volbě nejsilnější rekuperace i zastavit bez šlápnutí na brzdu. Takže ve výsledku je to podle mě remíza.

Dalo by se to nazvat něčím mezi zvukem spalovacího motoru a kosmické lodě.

Pokud jde o samotnou spotřebu, je jasně vidět, že to není auto na dálnici, což je dané nejen menší baterií, ale i vyšší spotřebou při dálniční rychlosti. Ostatně i Mazda říká, že jde o auto do města a okolí a ve městě i na běžných silnicích mimo něj nemá špatnou spotřebu. Hezky vyšel i kombinovaný okruh, kde převažují okresky, pomohla práce s rekuperací a využívání možnosti „plachtění“.

Celkově je Mazda MX-30 příjemné auto, protože přední sedačky jsou komfortní a je na nich dostatek místa, interiér je kvalitně zpracovaný a je z kvalitních materiálů. Mně osobně se líbil i umělý zvuk motoru, který stejně jako u spalovacího motoru reflektuje otáčky i zatížení motoru, což mi jako řidiči dává výbornou zpětnou vazbu. Nezní ovšem jako typický spalovací motor, ale dalo by se to nazvat něčím mezi zvukem spalovacího motoru a kosmické lodě. Někteří lidé by ale ocenili úplné ticho, což možné není, protože tento zvuk nejde vypnout.

Diskuze ke článku
Ladislav Sazama
Ladislav Sazama
Identickou spotrebu by rozhodně NEmelo jakekoliv auto podobne velikosti a hmotnosti. EV jistě nejezdíte... ;)
Martin Kny
Martin Kny
Vaše testy spotřeby jsou pěkně zpracované. Dle mého názoru se ale jednotlivé dosahované spotřeby nedají vůbec porovnat. Auta testujete celý rok při různých teplotách, které mají na výsledky velký vliv. Pokud nelze testovat auta za stejných podmínek (bylo by to nejlepší), stálo by za to, u testu doplnit následující:

1) Teplotu, při které byl test proveden (někdy uvedena je, někdy není - viz Mazda). Toto by ocenili lidé, kteří již s elektromobilem jezdí a znají její vliv na celkovou spotřebu.
2) Bylo by dobré zmínit vliv teploty na výslednou spotřebu. Lidé kteří s elektromobilem nejezdí nenají představu o tom, jak může teplota ovlivnit celkovou spotřebu.

Například s autem bez tepelného čerpadla jezdím okruh 90 km (30 % město, 30 % dálnice - dle tacho 110 km/h, 40 % okresky 90 Km/h) v létě s klimatizací na 23 C se spotřebou pod 12 kWh/100 km. V zimě, pokud je teplota pod 0 C, tak při stejné trase a rychlosti (s vytápěním na 21 C) je spotřeba pravidelně přes 20 kWh/100km. Zimní a letní spotřeba se jednoduše srovnat nedají...
Jan Krostal
Jan Krostal
Spotreba je dana fyzikou, tj. identickou spotrebu by melo jakekoliv auto podobne velikosti a hmotnosti. Co mi v clanku chybi je info, kolik kč me vlastne bude stat 1km jizdy a jakou maji zivotnost baterie a kolik vyjdou nove baterie. Bez techto 3 zakladnich info je pro me elektromobil velka neznama. Ps: a jak baterie zatezuji zivotni prostredi? Uz to konecne nekdo dal na papir? Fakta, fakta!!!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze