Lexus UX je kompaktní městský crossover, který se už delší dobu vyrábí se spalovacím a hybridním pohonem. V redakci jsme ho už měli na test jako hybrid. Velikostně je na pomezí segmentů B a C. Jeho délka je necelých 4,5 metru, rozvor 2,64 metru a šířka bez zrcátek 1,84 metru. Vnějšími rozměry se tedy blíží spíše segmentu C, ale když si se svojí výškou 192 centimetrů sednu za sebe, mám kolena zmáčknutá na sedačce před sebou. Místo uvnitř tedy odpovídá právě rozhraní zmíněných dvou segmentů. Zavazadlový prostor o objemu 486 litrů je ale velmi dobrý a odpovídá spíše segmentu C.
Projeli jsme první elektrický Lexus, který nese označení UX 300e
Technické parametry Lexus UX 300e (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 495 × 1 840 × 1 540 mm, 1 540 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 200 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 72,8 kWh (70,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7 kW, konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 300 km |
Cena od | 1 299 000 Kč |
Interiér je příjemný a na první pohled poznáte, že jde o vůz prémiové značky. Designově sice nejde o poslední výkřik módních trendů, ale materiály jsou kvalitní a zpracování velmi dobré. I když nějaké ty obyčejné tvrdé plasty se tam také najdou. Před řidičem pak nejsou klasické budíky, ale pouze virtuální kokpit.
Hlavní novinkou Lexusu UX je právě 100% elektrická motorizace s označením UX 300e. Ta má běžnou koncepci, tedy motor vpředu a pohon předních kol. Motor má výkon 150 kW, tedy 204 koní jako třeba Hyundai Kona nebo Kie e-Niro a e-Soul. Na rozdíl od zmíněných vozů má ale evidentně lepší trakci nebo lépe vyřešenou stabilizaci, protože ani při plné akceleraci nemá problém přenést výkon na vozovku. Krouticí moment elektromotoru dosahuje 300 Nm.
Lexus UX 300e má solidní dynamiku i jízdní vlastnosti
Na stovku zrychlí podle oficiálních údajů za 7,5 sekundy a maximální rychlost má 160 km/h. Není to na žádné závodění, ale i pro svižnější jízdu je dynamika víc než dostatečná. Nejen podle tabulkových údajů, ale i podle mé zkušenosti. Zároveň díky nízkému těžišti a dobře naladěnému podvozku solidně zvládá zatáčky a ani to není na úkor komfortu.
Baterie má kapacitu 54,5 kWh, přičemž využitelných je přesně 50 kWh. Podle WLTP by měl Lexus UX 300e ujet mírně přes 300 kilometrů na jedno nabití, ale já jsem jezdil okolo 20 kWh/100 kilometrů, což by odpovídalo pouze 250 kilometrům dojezdu. Ujel jsem ovšem jen necelých 20 kilometrů, takže se z toho nedají vyvozovat velké závěry a více uvidíme až v redakčním testu.
Když potřebujete nabít, jsou nabíjecí konektory na obou stranách. Na jedné straně je Mennekes, což je v pořádku. Nalevo je ale rychlonabíjecí konektor a v tom vidím problém. Jde totiž o CHAdeMO, které je mimo Japonsko už na ústupu, zejména pak u nás v Evropě, kde už mnohé nové stanice ani tento konektor nemají. To tedy může přinést komplikace při delších cestách.
Jelikož ale jde o městský crossover, lze předpokládat, že se majitel bude pohybovat spíše takzvaně kolem komína. Pokud tedy má nabíjení doma, nemusí ho moc trápit absence evropského rychlonabíjecího standardu CCS. Na delší trasy ale tento elektrický Lexus rozhodně vhodný nebude. Jinak se ale jedná o povedené auto a těším se, až přijde na český trh a budeme ho moci otestovat důkladněji. Za možnost prvního svezení děkuji Lexusu Brno.
Marek Tomíšek, fDrive.cz