Koncem minulého roku zavítal do naší redakce nový městský crossover od Lexusu. Nese označení UX a jeho varianta 250h v sobě ukrývá hybridní techniku spojenou s klasickým benzinovým motorem. Už tehdy si z našeho testu odnesl celkem dobré hodnocení, jenže jedna věc mu chyběla – pohon všech kol označovaný zkratkou E-Four. A jelikož Češi milují čtyřkolky (navzdory tomu, že je na našem území využijí opravdu jen zřídka), rozhodli jsme se podívat na verzi, která se podle všeho nebojí ani výletu mimo klasickou silnici. Co myslíte? Podařilo se nám městskou stylovku zahrabat do bláta?
Technické parametry Lexus UX 250h
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 495 × 1 840 × 1 540 mm, 1 620 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | + 130, točivý moment: 180 Nm |
Baterie | 1,4 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od | 799 990 Kč |
V podstatě jde o vylepšenou Toyotu C-HR, jenže když jsme slyšeli tohle tvrzení poprvé, moc se nám to nezdálo. V kabině je dostatek místa hlavně pro cestující vpředu, kvalita materiálů je na nejvyšší úrovni a efektně vytvarované vlny v rozích kapoty jsou jasným orientačním bodem, který se hodí při parkování. Aktuální generace modelu UX se pak chlubí délkou 4 495 mm, šířkou 1 840 mm a výškou 1 540 mm. Asi nemá smysl blíže popisovat kabinu a vzhled vozu jako takového, to vše se můžete dočíst v předešlém testu. Nás pro tentokrát zajímala hlavně jízda mimo klasické silnice. Tohle auto totiž zvládne více, než se může na první pohled zdát.
Jediným velkým negativem, které kazí celé hodnocení vozu, je zcela jistě zavazadlový prostor. Oficiální hodnota 320 litrů je totiž daň za to, že auto umí jet za 5 litrů na 100 km a přitom nabídne přes 170 koní výkonu a pohon obou náprav. Luxusní svezení prostě něco stojí, v tomto případě je to kromě vyšší ceny i to, že do kufru dáte maximálně dvě velké nákupní tašky. Na bočních stěnách kufru jsou přitom dva výklopné háčky, jenže na nich je nápis, že zvládnou maximálně 4 kg zátěže. Stačí si tak představit, jak těžký je běžný rodinný nákup a rázem máte problém. Možná proto je tento Lexus vhodný spíše jako druhé auto do rodiny, protože v sekci zvané „praktičnost“ tenhle Japonec moc nevyniká.
Ticho na palubě je něco, co se UX nenaučil od svých sourozenců
Naopak po stránce jízdních vlastností byl pro nás testovaný Lexus UX 250h E-Four velkým překvapením. V podstatě jsme za celý týden ježdění nenašli jedinou chybu, která by kazila hodnocení v oblasti jízdy. Možná snad jen hlučnější pneumatiky v kombinaci s nepříliš dobrým odhlučněním podvozku mohou za to, že při rychlosti nad 140 km/h dovnitř pronikal celkem značný hluk. Zrovna to je u prémiové značky něco, co se moc neodpouští. Když si vzpomeneme na jízdu v ES nebo RX, můžeme jen zoufat nad tím, proč tak tichou jízdu nenabízí i UX.
V porovnání s dalšími vozy Lexus je to však právě UX, který jezdí úplně nejvyspěleji ze současné evropské nabídky značky. Nové IS se totiž do Evropy nechystá, což je obrovská škoda. A jelikož testované provedení disponovalo dodatečným pohonem všech kol, nešlo nezkusit jízdu v terénu. A věřte nám, vůz jsme opravdu nešetřili. Předně je potřeba uvést, že pod kapotou pracoval starý známý atmosférický dvoulitr s elektromotorem o celkovém výkonu 178 koní. K tomu se přidává klasická automatická převodovka CVT, která nabízí možnost manuálního řazení a „umělých“ šest převodových stupňů. Na výběr jsou tři jízdní režimy (Normal, Eco a Sport), přičemž vždy se mění jen chování motoru a míra využívání elektrické energie uložené v bateriích.
A zatímco na běžných silnicích je auto (trošku) očekávaně velmi dobré, nás zajímalo, jak rychle mu dojde dech mimo pevné pozemní komunikace. Rozhodně nečekejte test v duchu nějaké terénní ikony, ale když už si někdo pořizuje stylový crossover z dílny prémiového výrobce, chce něco navíc. To je alespoň naše myšlenka. Proto jsme vzali tento krásný tmavě oranžový Lexus na rozbahněné lesní cesty a také dosti vlhkou louku s prudkým stoupáním. K tomu se přidali další tři pasažéři, to kdyby bylo potřeba jejich rukou a nohou v okamžiku, kdy se UX náhodou zahrabe. Jenže naše obavy se tak nějak ne a ne naplnit. Bylo totiž prakticky jedno, kudy jsme jeli. Důkazem, že se něco děje pod všemi čtyřmi koly, bylo snad jen cukání elektronické stabilizace a neustále odlétávající kusy bahna a trávy.
To pro nás bylo velmi milým překvapením, a jelikož u tohoto modelu jde naplno vypnout trakční kontrola, byla jízda v terénu i celkem slušná zábava. Jenže vše má své ale a v tomto ohledu je nutné upozornit na jednu zásadní věc. O pohon zadní nápravy se stará elektromotor o skromném výkonu 7 koní a točivém momentu 55 Nm. Ten si umí poradit s lehčím blátem a celkově umí auto rozjet i tam, kde by se vůz s náhonem jen na předek již zastavil. A jelikož jsme si toho byli vědomi, jednou ze zkoušek byl výjezd na cca 200 metrů dlouhou louku, která nabízela celkem solidní stoupání. A právě v tu chvíli se ukázalo, jaké limity elektromotor vlastně má. Ačkoliv byla vypnuta jakákoliv elektronika omezující jízdní trakci a pedál plynu byl zaražen až do podlahy, Lexus se jen pomaličku posouval kupředu. Podotýkáme, že bez jakéhokoliv poskakování a trhání trávy, hlíny apod. Zjednodušeně řečeno: vozu došel dech a jakoby nám rovnou říkal, že tohle je už moc.
V přiložené fotogalerii je dotyčné místo vidět, takže sami posuďte, jak lehký/těžký úkol jsme Lexusu zadali. Každopádně za nás dokázal, že je schopný jezdit nejen na klasické pevné silnici. A za to palec nahoru! Málokdo si totiž troufne vyjet s dražší čtyřkolkou do terénu a my se upřímně divíme, proč tomu tak je. Člověk si nemusí kupovat zrovna Toyotu Land Cruiser, aby mohl vyrazit na hory do rakouských Alp. Kdyby měl tento Lexus UX 250h větší kufr a více místa pro nohy vzadu, tak ho okamžitě bereme a nemáme dalších připomínek. Tohle auto je jedno velké překvapení a když člověk chce, umí jezdit za 5 litrů na 100 km a přitom je tu možnost uhánět po dálnici skoro až 180 km/h.
Hybridní systém vozu je totiž na velmi vysoké úrovni a ještě okolo 100 km/h umí vůz jet čistě na elektřinu. Navíc se mezi klady řadí také vzhled auta, protože tolik úsměvů a pohledů z řad chodců jsme už dlouho nezažili. Přítomný pohon obou náprav pak přidal modelu UX to, co mu doteď chybělo. Posádka vozu může být rozmazlována odvětrávanými celokoženými sedadly, ovládání palubního systému konečně trošku pobralo logiku a audiosystém Mark Levinson se dá s kvalitním zdrojem hudby srovnat s kinosálem. Tohle auto prostě až na malý kufr a méně místa vzadu nemá chybu!