Dnes začnu trochu opačně, většinou se totiž o ceně bavíme až nakonec testu. Tentokrát jsem si před testem dělal malý průzkum, s kým budu mít tu čest. Lexus UX začíná v celoroční akční nabídce na částce 799 tisíc korun. Pokud máte rádi to nejlepší, za top výbavu s hybridním pohonem dáte 1 249 000 Kč. Za takovou cenu bude muset být malý Lexus sakra dobrý. Poté, co se cena nedávno testovaného Range Roveru Evoque přehoupla přes dva miliony, mě ale snad nic nepřekvapí.
Vzhled: hezké UI pro UX
Zvenku prémiovost autu určitě nechybí. Ještě jsem neviděl UX v základní výbavě a bílé barvě, nicméně výbava F Sport v safírově modré vypadá exkluzivně. F sport přináší jinou masku chladiče a jiné přední nárazníky. Designově se hlavně při pohledu zepředu UX samozřejmě snaží přiblížit větším modelům jako RX a NX. Poznáte jej především podle charakteristické masky chladiče a předního nárazníku s LED pásky mezi zadními světlomety.
Celkově auto vypadá velmi prémiově a v době testování se za ním dost lidí na ulici otáčelo. Ostré tvary budou navíc jen velmi pomalu stárnout. S délkou 4 495 mm, šířkou 1 840 mm a výškou 1 540 mm jej můžeme zařadit někam mezi Volkswagen Tiguan a Audi Q5. Díky významnému použití hliníku se podařilo udržet hmotnost na rozumném čísle. Nejtěžší verze s hybridním motorem a pohonem všech kol váží 1 680 kilogramů.
Technika a výbava: osvědčený recept
Lexus se zbavil dieselového pohonu, a proto si musíte vystačit s benzinovým motorem a kombinací benzinu s dvojicí elektromotorů. V této cenové kategorii mi přijde hloupost nepřiplatit si 50 tisíc korun za hybridní ústrojí. To kombinuje řadový čtyřválec o objemu 1 987 ccm a výkonu 146 koní s elektromotorem o výkonu 94 koní. Točivý motor benzinu je přitom 180 Nm a točivý moment elektromotorů je dalších 202 Nm. Oba mají jiné výkonnostní křivky, proto společný výkon nemůžete sečíst a oficiálně mluvíme o 184 koních. Zrychlení z 0 na 100 km/h je za slušných 8,5 vteřin a maximální rychlost činí dostačujících 177 km/h.
Dobrou zprávou je, že se UX nabízí i ve čtyřkolce, k nám se ale dostala pouze předokolka. Motory jsou kombinovány do bezestupňové převodovky e-CVT, která je skvělá svou spotřebou. Jde o novou generaci, která díky víceosému uspořádání dvojice elektromotorů ušetřila na délku 45 milimetrů. Díky tomu se poloměr otáčení zlepšil na pouze 5,2 metru. Elektromotory čerpají sílu z baterie starší technologie NiMH se 180 články po 1,2 V (celkem 216 V). Baterie s kapacitou 1,4 kWh je uložena pod zadním sedadlem a zasahuje také do zavazadlového prostoru.
Interiér a infotainment: konečně mezi prémiovými kolegy
Když jsem nastupoval do Lexusu CT, říkal jsem si, jestli to Lexus s tou prémiovou značkou myslí vážně. Jeho nepřímý nástupce se ale posunul na úplně jinou úroveň. Všude jsou měkčené plasty a důležité plochy, jako strana středového tunelu, kde se opírá koleno, jsou potaženy kůží. Konečně prémiový pocit jsem měl určitě také díky použití bílé kůže. Sedačky vypadají perfektně a také se v nich dobře sedí a mají dobré boční vedení. Navíc jsou jak vyhřívané, tak odvětrávané.
Ani s místem na předních a zadních sedadlech na tom vůz není špatně. Zároveň je ale třeba říct, že nejde o přeborníka. Člověk se necítí nijak stísněně, spíš tak sportovně. Nepříjemný pocit se dostaví až při otevření pátých dveří. Vstup do kufru je v pořádku, prostor je však extrémně mělký a moc bagáže se do auta nevejde. Právě velikost kufru byla pro mé známé v době testu největším negativem. Sama za sebe mluví oficiální hodnota 320 litrů...
Volant obšitý perforovanou kůží s pádly se skvěle drží a rychle najdete ideální polohu, sedět se navíc dá velice nízko, což mám rád. Trošku zajímavé jsou dvě uši na budících. Levým uchem se vypíná kontrola trakce a pravým se volí jízdní režimy. Pokud nemáte rádi dotykové displeje, přes které musíte v autě vyřešit všechno, tak tady si odpočinete. Sebemenší hloupost má svůj vlastní fyzický ovladač. Pokud se naučíte, kde co je, tak máte vyhráno, nejdřív ale možná budete v plejádě tlačítek trošku tápat.
Na infotainment musela slyšet automobilka nemálo lamentování. Do UX dostanete v základu sedmipalcový, nebo v našem případě 10,3palcový, systém. Nejprve musím pochválit ostrost a kvalitu displeje, ta je na výborné úrovni. Ovládání přes touchpad už není tak nepříjemné a díky haptické odezvě se dostanete tam, kam potřebujete. Stačilo pár logických přesunutí tlačítek a už se s infotainmentem dá rozumně spolupracovat. Přidané ovládání pod loketní opěrkou navíc urychlí změnu písničky, regulaci hlasitosti atp. Před řidičem ještě najdete head-up displej, který zobrazí nejzákladnější informace. Potěší bezdrátové nabíjení i klasická armáda bezpečnostních asistentů, kteří ohlídají jízdní pruhy, mrtvé úhly a náhlé brzdění auta před vámi.
Před sebou máte digitální přístrojový štít, ale takový jste ještě neviděli. Ve středu je hardwarový kruh, který se umí pohybovat. Vypadá to velice efektně a především při sportovním režimu se vám skoro chce vzpomenout na exkluzivní supersport LFA. Z displeje ale šlo určitě vytěžit víc – například si nemůžete přes celou plochu zobrazit mapu. Ve srovnání s klasickými budíky ty digitální přinášejí především efekt.
Jízdní vlastnosti: hatchback-like
Lexusu šlo u UX až překvapivě hodně o jízdní vlastnosti. Při vývoji hrálo prim co nejlepší rozložení hmotnosti mezi nápravami, a také nízké těžiště. Lexus vůbec poprvé použil vnitřní hliníkový rám výklopné zádě s vnějšími a vnitřními panely ze snadno recyklovatelného plastu TSOP. Těžiště je díky tomu nejnižší ve své třídě, konkrétně se bavíme o 594 milimetrech. Je pravda, že se za volantem můžete cítit jako v hatchbacku.
Své udělá i nižší posed, a to díky dobře polohovatelné sedačce. Nízké těžiště je znát a jízdně se dá minimálně přiblížit hatchbacku CT, na který má UX volně navazovat. Dynamika je dostačující, ale se 177 koni v SUV nejde dělat zázraky. Na okreskách si užijete i trochu zábavy, závodní auto v něm ale určitě nehledejte. I z pohledu komfortu se podařilo udělat dobrý kompromis. Auto je tužší, ale ne tvrdé a přitom se naklání jen minimálně.
Dojezd a spotřeba: nejlepší z nejlepších
V této kategorii se Lexusu (a Toyotě) tradičně daří. Troufnu si říct, že je i přeborníkem. Při cukačkách po městě se budete pohybovat kolem 5,5 litru na sto kilometrů bez jakéhokoli omezování. Kdo má úspornost v krvi, dokáže se dostat pod pět litrů. Hybrid krásně dobijí baterii při dobrzďování ke křižovatkám a při táhlých sjezdech z kopce. Pokud jsou váš rajón okresky a město, můžete počítat s průměrnou spotřebou maximálně 6 litrů, pravděpodobně to ale bude méně.
U hybridu platí dvojnásob, že záleží na jízdním stylu řidiče a využívání plynového/brzdového pedálu s rozumem. Na dálnici se situace otáčí, tam i sebechytřejší řidič nepojede o nic úsporněji. Na dálnici počítejte se spotřebou 6,5 až 7,5 litru každých sto kilometrů. I tak mluvím o přívětivé hodnotě, musíte se však držet rychlostních limitů. Jednou, kdy jsem vyloženě spěchal (samozřejmě v Německu), konstantní tachometrová rychlost 180 km/h odebírala 16 litrů benzinu každých 100 kilometrů.
Galerie
Zhodnocení: pozor na místo
Model UX hodnotím jako nejpromyšlenější model automobilky. Dokážu ocenit, když se někdo při vývoji zamyslí a zde si toho všimnete. Zároveň se Lexus očividně snažil odstranit největší přešlapy (ano, myslím infotainment, který dostal sympatický ovladač u loketní opěrky). Malý UX na mě udělal dojem propracovaného vozu s premiérovým interiérem i pohledným vzhledem. Než budete přemýšlet o koupi, vezměte v potaz, že pro čtyřčlennou rodinu toto auto bude malé. Především v oblasti kufru jej poráží většina konkurentů.
Lexus je tak opět volbou rozumu, pro klidného řidiče. S lehkou nohou se dostanete na krásnou spotřebu, u konkurence nedosažitelnou. Hybridní systém je navíc velmi spolehlivý a přežije pravděpodobně i zaběhlé diesely a bude se vyplácet i údržbou. Lexusy navíc tolik neztrácí na hodnotě, takže pokud chcete reprezentativní auto s pěkným interiérem a malými náklady, tady nešlápnete vedle. Jen tedy vážně pozor na vnitřní prostor a kufr.