Píše se rok 2011 a na trh doráží nejmenší Range Rover všech dob. Možná si ještě teď pamatujete na marketingovou masáž, ve které auto vyvíjela samotná Victoria Beckham. Auto s jasným zacílením na bohaté ženy, snem všech tzv. „soccer moms“. Muži vždy koukali po velkém Range Roveru a malé SUV mělo být spíš druhým autem do rodiny, než základním kamenem rodinné dopravy. Auto se ale nesmírně dobře prodávalo a Britové měli tu drzost představit jej nejen ve třídveřové variantě, ale také bláznivou verzi s plátěnou střechou. Kolem roku 2015 přišel nenápadný facelift upravující grafiku světel a pár drobností v interiéru jako infotainment. Nyní však přišel čas na novou generaci, která se sice může zdát opět jako rozsáhlejší facelift, jde však o úplně nové auto.
Design: uhlazený švihák
Důkazem, že před námi stojí nová generace, může být o 21 mm delší rozvor, který už na první dobrou značí alespoň o něco více místa v kabině. Celková délka však narostla o pouhý milimetr, takže parkování bude pořád snadné. Ve všech ostatních rozměrech však nový Evoque narostl. Konkrétně o 14 milimetrů do výšky a o 11 milimetrů do šířky. I malý rozdíl v rozměrech však patrný je a při prvním oběhnutí auta si uvědomíte, že to není žádný drobeček.
Velikost auta zdůrazňovala bílá barva, která však efektně ladila s černými doplňky. Na první pohled poznáte inspiraci větším Velarem, který je za mě jedním z nejkrásnějších SUV této doby. I nejmenší model dostal elektricky zasouvací kliky, které jsou efektní a možná i trochu praktické. Vzadu leckoho překvapí trochu ostře seseknutá záď s propojenými světlomety, které mi tak trochu připomínají nejnovější Porsche Cayenne.
Při koupi vozu budete mít dost zvláštní možnosti, jak svoje auto nakonfigurovat. Budete to mít dost těžké, protože si můžete vybrat z červené, dvou odstínů černé a pak to začíná. Dohromady jsem napočítal 8 odstínů bílé a stříbrné barvy, kde mi alespoň některé připadaly velmi podobné. A to vás ještě čekají různé pakety lakovaných detailů, jiný odstín střechy a spousta dalšího. Zároveň si dejte pozor na kola, ta 17palcová budou vypadat až legračně malé. My jsme na testovacím autě měli dokonce 20palcová a klidně bych je doporučil. Rozhodně je nepřehlédnete a nijak výrazně ani neubírají na komfortu.
Interiér: o krok dál
Musím říct, že v minulé generaci jsem z interiéru nadšený nebyl. Všude spousta tvrdých plastů a některé ovladače vypadaly vyloženě levně. S tím je teď z většiny konec. Sedačky i všechno obložení vypadají velmi kvalitně a na dotyk příjemně. Mnoho ovladačů si sem našlo cestu z vyšších modelů, což je samozřejmě dobře. K mému blahu mi ještě chyběl otočný ovladač převodovky známý z větších Range Roverů, ale i Jaguarů. Známý mi byl ale volant s dotykovými ploškami, který navíc díky podsvícení umí simulovat více tlačítek.
Prostoru je uvnitř skutečně dost a umím si představit, že by šlo o jediné auto v rodině. Range Rover se snažil hodně zapracovat i na praktických poutkách s držácích jak pro pasažéry, tak pro zavazadla. Pro bagáž je mimochodem připraveno 472 litrů prostoru, v případě, že se rozhodnete složit zadní sedačky, dostanete se až na 1 301 litrů. Celkový dojem z kabiny bude minimálně zpočátku skutečně skvělý, a to i díky dvojici středových displejů, které jsou ale magnetem otisků prstů.
Infotainment: otisky nepřítelem
Když už mluvíme o displejích, pojďme se na ně detailněji podívat. Ve středu palubní desky najdete informační a zábavní systém InControl Touch Pro, který dostane každý Evoque. Displej se umí přiklopit k pasažérům pro lepší čitelnost a poskytuje klasické informace o nastavení auta, multimédiích, navigaci a podobně. Vedle výbavy jako Apple Carplay nebo Android Auto mě ale infotainment dostal především „průhlednou kapotou“. Systém si zapamatuje obraz z kamer kolem auta a umí dokonale vykreslit, co se děje pod vozem. V nákupním centru to asi nevyužijete, ale v terénu se to bude hodit.
Pod hlavním displejem už za příplatek můžete dostat další 10palcovou dotykovou obrazovku s taktéž krásným rozlišením, která přidává ovládání zejména klimatizace. I když její primární funkce spočívá v kontrole teplotního klima v kabině, vypořádá se také s hovory a další prací s vaším telefonem. Často slyším blesky a hromy na dva dotykové displeje. Já jsem si na ovládání přes dotykový displej rychle zvykl a díky dvojici otočných ovladačů základní úkony uděláte rychle a bezpečně. Jedinou nevýhodou jsou tedy již zmíněné otisky prstů, které jsou na displejích nepříjemně vidět.
U této dvojice displejů Evoque ale rozhodně nekončí. Umí nabídnout i head-up displej, který ale bohužel v naší výbavě chyběl. Nechybělo ale vnitřní zpětné zrcátko ClearSight5. To při přepnutí neukazuje odraz zrcátka, nýbrž se přemění na displej a zobrazuje pohled kamery umístěné v tzv. „žraločí ploutvi“ na střeše. Kameru ve zpětném zrcátku jsem používal prakticky jen na frajeření, ale i tak bych si ji přikoupil. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit.
Posledním displejem je ten před řidičem. Má klasický rozměr 12,3 palce a umí poskytnout velké množství informací o jízdě, navigaci nebo médiích. Nastavit se dá skvěle a na výběr máte nepřeberné možnosti zobrazení. Doporučuji vše ale nastavit před jízdou, není zde vše tak intuitivní jako například v případě Audi. Jinak má ale od nás Range Rover jedničku nejen za kvalitu displeje, ale i za možnost individualizace.
Jinak má ale od nás Range Rover jedničku nejen za kvalitu displeje, ale i za možnost individualizace.
Land Rover do nejmenšího modelu nabízí armádu příplatkové výbavy. Na výběr máte například ze tří druhů LED světel. Ta nejlepší prý zajišťují kvalitu světla blížící se intenzitou dennímu světlu a snižují únavu očí. Umí perfektně vystínovat objekty a neoslňovat okolí. Nechybí ani spousta asistenčních systémů. Tím nejdůležitějším je automatické brzdění, které v případě hrozby kolize automaticky aktivuje brzdy. Funguje při rychlosti od 5 do 80 km/h a na možnost kolize s chodci nebo cyklisty při rychlosti od 5 do 60 km/h.
Nabízí také vyspělý systém na udržení v jízdním pruhu nebo parkovací asistent pro zaparkování i vyparkování. Novinkou je sledování bezpečného vystoupení, které upozorňuje na blížící se nebezpečí, jako jsou projíždějící vozidla a cyklisté. Při vystupování se na všech dveřích v případě nebezpečí rozbliká oranžová kontrolka poukazující na projíždějící objekt.
Jízdní vlastnosti a spotřeba: skvělá jízda má svou cenu
Pod kapotou nám klapal dieselový čtyřválec s označením D180. Jak by se dalo hádat z jeho označení, disponuje výkonem 180 koní. Kombinovaný je pouze s devítistupňovou převodovkou, která řadí velice jemně. Na stovku se přitom dostanete za 9,3 vteřiny a maximálně jede 203 km/h. Auto jede parádně nejen co se týče dynamiky, ale hlavně pohodlí. Opět se ukázalo, že se z auta stal mnohem vyspělejší kousek po všech směrech. Zapláčete asi ale u spotřeby, s teoretickou hodnotou 5,5 litru na sto kilometrů se rovnou rozlučte.
Nepomůže ani mild-hybridní technologie s 48V rozvodem a startér-generátorem s výkonem 15 koní a 101 Nm. Mild-hybridní je nyní každá dieselová i benzinová jednotka s objemem 2 litry. V průměru jsme po centru Prahy jezdili za 9 litrů, což je skutečně dost. Dlouhodobý průměr bude kolem 8 litrů podle stylu jízdy. Tentokrát se fakt, že jde o dospělé SUV, projevil negativně.
Hodnocení: dospělé auto se vším všudy
Celkově jde ale o propracované auto, které si již nezaslouží nálepky jako „baby Range Rover“, nebo „kabelka do města“. Špičkové technologie a kvalitní podvozek dělají z Evoque vůz pro celou rodinu a zvládne veškeré úkoly od rozvážení dětí do školy až po zdolávání zimních sjezdovek. Evoque začíná na částce 1 013 012 Kč což byste asi tak nějak čekali. Co byste ale nečekali, je, že s pohonem všech kol, silnějším dieselem a nějakou tou výbavou jsme o více než půl milionu výše.
Jen tak pro legraci jsem si v konfigurátoru proklikal pár specifikací a pokud máte rádi plnou výbavu, možná se vám trochu opotí čelo. Top model s 300koňovým benzinem s veškerou výbavou (která například zahrnuje podsvícené prahy s logem Range Rover za 22 tisíc korun) vás přijde na bláznivých 2 620 000 korun. Zkrátka jde o prémiové auto, které umí nabídnout skutečně hodně a samozřejmě ne zadarmo.