Když jsme Velar poprvé viděli na ženevském autosalonu, skoro jsme nevěřili, že jde o sériové auto. Efektní zajížděcí kliky a především infotainment budoucnosti s dvěma displeji nám spíš připomínal koncept. Před několika dny se nám však dostal konečně do rukou a my už jasně víme, že nejde pouze o lákadlo na autosalonovém stánku.
Už jen to, že se automobilka rozhodla dát novému modelu jméno Velar, věští něco speciálního. Velar je totiž víc Range Rover než Range Rover, jmenoval se tak totiž jeden z prvních prototypů. Šlo o offroad, který měl ale pouze dvoje dveře a mírně zkosenou záď připomínající našeho krasavce. Až o rok později automobilka přejmenovala prototyp Velar na Range Rover a samozřejmě se všemi čtyřmi dveřmi jej vyslala do světa.
Design: Místo narození – Pařížská ulice
Teď už ale k našemu kousku, který se pyšní povedenou šedostříbrnou barvou. Zajímavostí je, že na auto si můžete objednat pouze černou, bílou, vínovou a stříbrnou barvu. Variant stříbrné barvy je ale rovnou sedm a liší se tmavostí i lehkým zabarvením. Pokud byste ale chtěli zelenou nebo třeba modrou, máte smůlu. I ve stříbrné ale tohle stylové SUV vypadá perfektně a určitě za to mohou i obří 21palcová kola.
Zaujatě říkám, že Velar vypadá naprosto fenomenálně, a to snad z každého úhlu. Když někam přijedete, má to stejný efekt, jako kdyby přišla do místnosti britská královna – lidé vám dělají prostor a nenápadně si šuškají. V rybníčku často nudných SUV (snad vyjma Lexusu RX450h) je Velar skutečnou piraňou, na kterou si hlavní konkurenční rybičky BMW X6 a Mercedes-Benz GLE Coupé budou jen těžko troufat. Vedle Volva XC90 je tenhle Range Rover daleko nejpovedenější SUV této doby.
Vzhled někomu může připomínat menší Evoque, tohle je ale naprosto jiná liga. Vůz mísí noblesu a sport, ale nepůsobí přitom tak vulgárně jako zmiňovaní konkurenti. Zepředu vás jistě zaujmou světla. Ta na přání mohou být laserová a samozřejmě umí vystínovat protijedoucí auta. Při rychlosti nad 80 kilometrů za hodinu navíc umí lasery zesílit a dosvítit až na vzdálenost 550 metrů.
Interiér: styl kam se podíváš
Pojďme ale už nastoupit. To půjde velice lehce, protože po zaparkování se Velar o 40 milimetrů přikrčí pro lehčí výstup a nástup. Sedí se příjemně vysoko a hned dostanete takový ten pocit, že jste důležitější než okolí. Zapadnete do perfektních sedadel, která se dají nastavit až ve 20 směrech, pustíte masáž a vyhřívání nebo odvětrávání a vaše problémy přestávají být důležité. Náš kousek už měl docela dost najeto, přesto se ani jednou neozvalo v interiéru zaskřípání, teplota přitom byla i pod bodem mrazu. Za tohle patří určitě Land Roveru palec nahoru, protože velký Range Rover míval se zpracováním interiéru někdy potíže – zde vše lícuje perfektně.
Místa je všude dostatek a na rozdíl od konkurence z rodu SUV kupé je tady konečně velký i kufr. Vadil mi jen horší výhled kvůli širokým A sloupkům a ani výhled vzad není kvůli svažité střeše ideální. Na Velar se krásně kouká, ale koukat z něj je už o něco horší. Pozastavit se musím nad audiosystémem Meridian, který nyní čítá 23 reproduktorů včetně dvoukanálového subwooferu a poprvé také technologii Trifield 3D, která zajišťuje prostorový efekt. Pohodovou atmosféru dotváří ambientní osvětlení (vybírat můžete z deseti barev), praktické jsou také dvě samostatně posuvné loketní opěrky.
Na Velar se krásně kouká, ale koukat z něj je už o něco horší.
Moc mě mrzelo, že jsme k vozu nedostali náramek Activity Key. Ten si můžete vzít místo klasického klíčku, když půjdete na túru, lyžovat nebo plavat. Náramek je zcela vodotěsný a jakmile jím zamknete vůz, klasické klíče uvnitř se deaktivují. Jakmile vůz po výletě odemknete, klíčky se aktivují a vy můžete bez starostí vyrazit. Rozhodně se podívejte na důkladný test infotainmentu od Martina Pultznera, který všech 6 displejů rozhodně nešetřil. Největší perlou je ústřední infotainment rozdělený na dvě obrazovky.
Jízda a bezpečnostní asistenti: ani nemusí být plná výbava
Díky vzduchovému podvozku se dočkáte pověstné „obláčkoidní“ jízdy typické pro Range Rover, Velar se ale nebojí ani svižnější jízdy. Měl jsem sice pouze dieselový čtyřválec, i ten ale nejel vůbec zle. Dokonce mě překvapil v zatáčkách, kde se v dobrém světle ukázala lehká hliníková platforma. Vůz v naší motorizaci váží „pouze“ 1 817 kilogramů a v zatáčkách si někdy na SUV počínal až drze. Více mu ale samozřejmě sluší klidná jízda, především díky již zmíněnému podvozku, který až 500krát za sekundu monitoruje pohyby karoserie a volantu a upravuje jednotlivé tlumiče.
Naše varianta D240 (podle nového označení značí D diesel a číslo výkon v koních) byla zprvu zklamáním, protože jsem se jednoduše těšil na šestiválec. Celohliníkové motory z řady Ingenium známe třeba i z Jaguaru F-PACE a máme je docela rádi. Jediný problém je lehká prodleva při sešlápnutí plynového pedálu. Jakmile motor probudíte, tak jede velice slušně, což dokazuje zrychlení na stovku za 7,3 vteřiny a maximální rychlost 217 km/h. Navíc se vám čtyřválec odmění spotřebou kolem 7,5 litru, což znamená se 60litrovou nádrží docela slušný dojezd. Dovedeme si ale představit, že se silnějším a žíznivějším motorem to může být problém.
Jeho revírem je sice dálnice, ale jeho tempo je vražedné i v terénu.
Všechny Velary jsou vybaveny systémem autonomního brzdění, který pracuje při rychlosti od 5 do 80 km/h. Na dálnici také vůz dobře detekuje neúmyslné vybočení z jízdního pruhu a upozorňuje řidiče vizuálně a mírnými vibracemi volantu. Výsledek ale neotravuje a přitom plní svůj účel. K mému velkému překvapení náš kousek bohužel nebyl vybaven adaptivním tempomatem, a tak jsem si nemohl vyzkoušet, jak citlivě a pohodlně funguje.
Za příplatek pak můžete dostat paket s detektorem bdělosti řidiče, výstražný systém sledování slepého úhlu a rozpoznávání dopravního značení. Tento balíček jsme v autě měli a pochválit musím hlídání slepého úhlu, na které se dalo spolehnout a zároveň dobře predikovalo úmysly řidiče. Při parkování bych ještě vyzdvihnul asistenta pro sledování provozu za vozidlem při couvání, který sleduje provoz, když například vyparkováváte na silnici z parkovacího místa. Funkci adaptivního tempomatu jsem nemohl vyzkoušet, ostatní plejáda ale fungovala perfektně a vypadá to, že si Land Rover dal s asistenty práci.
Výbava do terénu: šikula po tatínkovi
Znáte takové ty typy, které nosí celý rok sportovní oblečení, ale v přírodě je nikdo nikdy neviděl? Tak takový Velar přesně není, jeho revírem je dálnice, ale jeho tempo je vražedné i v terénu. Jako jeden z posledních v terénu vážně umí a nezalekne se opravdu téměř ničeho. S výškou 251 milimetrů, nájezdovým úhlem vzadu 30 stupňů, vpředu 29 stupňů a 24 stupňů přechodovým úhlem vlastně ani nemusí. Brodivost je až 650 milimetrů a díky senzorům v zrcátkách Velar pozná, kdy už vám teče do bot. Vše se pak společně s náklonem ihned dozvíte díky head-up displeji.
V terénu umí ale hlavně díky systému Terrain Response, který je součástí standardní výbavy všech Velarů. Jednoduchým navolením na spodním displeji můžete vybrat dynamický, eko nebo jeden z terénních režimů a pak se budou dít divy. Vůz také umí sám poznat, jestli jedete po písku, ve vyjetých kolejích v blátě nebo na sněhu, a podle toho optimalizuje nastavení motoru, převodovky, mezinápravového diferenciálu a podvozkových systémů, aby celek fungoval co nejlépe. A on vážně funguje. Nechybí ani asistent pro sjíždění strmých svahů. Ten je patentován společností Land Rover a individuálně přibrzďuje jednotlivá kola.
Zhodnocení: všeobecná spokojenost
Jak jste asi z mého testu a testu infotainmentu poznali, Velar se nám opravdu líbí. Je to výstavka těch nejmodernějších technologií zabalená v opravdu luxusním a stylovém oblečku, který si ale Velar nebojí ušpinit. Právě kombinace luxusu, moderních technologií a umu v terénu mě srážela do kolen. Samozřejmě i tady jsou nějaké prohřešky. Zmínit můžu horší výhled, aerodynamický hluk od zrcátek ve vyšších rychlostech, ne úplně bryskní ovládání na volantu a někoho může infotainment budoucnosti vytáčet k šílenství. Mě osobně skutečně vadilo pouze ovládání na volantu, kde by se palubní počítač dal vyřešit jednodušeji a dotykové plošky by mohly pracovat spolehlivěji.
Tu a tam také slyším připomínky k ceně a ruku na srdce, Range Rover není ta nejlevnější značka na trhu. Stylové SUV ale začíná na podle mě velice přívětivé částce 1 559 085 Kč. Mercedes-Benz GLE Coupé pro srovnání začíná na 1 846 460 a BMW X6 dokonce na 1 925 300 korunách. Oba konkurenti ale mají rovnou šestiválce a srovnáváme trošku nesrovnatelné. Velar samozřejmě nemá problém přehoupnout se přes 3 miliony, ale pokud bude vaše auto vypadat podobně jako to naše, budete se pohybovat někde kolem částky 2,5 milionu. Je to samozřejmě hodně peněz, ale muziky budete mít tolik, že vám bude závidět i Eva a Vašek.