Na vlně popularity SUV modelů se vezou automobilky, u kterých by to dříve nikdo nečekal. Rychle rostoucí segment ale už dříve využilo nejen Porsche, ale nyní už i takové automobilky jako Bentley, Maserati a Jaguar, který se svým modelem F-PACE sklízí obdiv a chválu, kam se podívá. A oprávněně.
Jaguar F-PACE vyhrál cenu za design a také za světové auto roku pro rok 2017. Jeho krásné křivky neschováte i kdybyste chtěli a je radost se na tohle SUV dívat. Jde o příjemné osvěžení trhu, a to nejen po designové stránce. Jaguar totiž vždy zůstane výjimečný a nikdy s ním nezapadnete. Vsadíme se, že na parkovišti v českém obchodním centru mnoho vozů F-PACE nepotkáte. Nepotkáte tam dost pravděpodobně ani jedno, jen to vaše, zatímco konkurenci v podobě Audi Q7, BMW X5 či některého Mercedesu určitě ano. F-PACE je zároveň jedno z mála SUV, za kterým se řada lidí otočí.
Jaguar F-Pace – zaostřeno na technologie
Kola dělají auta a tady to platí také. Testovaný kus byl obut do 20palcových kol, která mu sluší. Jinak je to vpředu taková klasika – velká maska chladiče s logem Jaguaru a ostře řezané světlomety. Ale záď, to je jiná pohádka.
Dvě koncovky výfuku, a to i u naší motorizace, která rozhodně nepatří k tomu, z čeho si sednete na zadek, upoutají vaši pozornost. Zaujmout vás může i poměrně malé zadní okno. Pokud vás něco vysloveně nadchne, pak to bude zadní spoiler nebo zajímavě tvarovaná zadní světla, která jasně odkazují na sportovní kupé F-Type. Vždyť s ním velké SUV sdílí i část názvu. Na rozdíl od čistého sporťáku je ale F-PACE ryze praktické auto, avšak v elegantním kabátku. Uvnitř je totiž mnohem větší, než se zvenku může zdát. Designérům se navíc díky skvělým křivkám dobře podařilo celkové vnější rozměry auta schovat. Rozměrově je na tom Jaguar F-PACE hodně podobně jako Volkswagen Touareg, zdaleka ale nevypadá tak masivně.
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Kufr | |
---|---|---|---|---|---|
Jaguar F-PACE |
4 746 milimetrů | 2 175 milimetrů | 1 693 milimetrů | 2 874 milimetrů | 650 litrů |
Volkswagen Touareg |
4 801 milimetrů | 2 208 milimetrů | 1 709 milimetrů | 2 893 milimetrů | 697 litrů |
Interiér: Jaguar si dal záležet
Na zadních sedadlech však není tolik místa jako u Volkswagenu. A ani se zavazadelníkem na tom není Jaguar lépe. Velkou pochvalu si však Jaguar zaslouží za interiér. Zařazuje se mezi nejelegantnější a působí hodnotně. Čisté linky, obšití kůží, příjemný béžový odstín, občas chromovaný plast a poměrně málo tlačítek – to je kombinace, která se nám opravdu líbí. Velmi pohodlné jsou i sedačky. O jejich praktičnosti vzhledem k perforované bílé luxusní kůži Windsor sice raději pomlčíme, ale na pohled vypadají dobře a ještě lépe se v nich sedí. Na poměry velkého rodinného SUV mají i solidní boční vedení. To využijete v zatáčkách, s F-PACEm to totiž překvapivě svádí i k ostřejší jízdě, neboť podvozek je vynikající a boční náklon překvapivě malý.
Zpět ale do interiéru. Pochválit musím značnou šířku prostoru, širokou loketní opěrku a hodně praktických úložných prostorů. Například ten zboku středového tunelu se hodí na odložení klíčku a dalších drobných předmětů. Velmi hezky je zpracováno také ambientní osvětlení, které si můžete podrobně nastavit a vybrat si z mnoha barev i jasu v jednotlivých částech interiéru. Škoda jen, že se v noci odráží ve zpětném zrcátku, případně bočních sklech. Celkový velmi dobrý dojem z interiéru ale kazí maličkosti, kterých by se mohl Jaguar příště vyvarovat, aby se plně vyrovnal etalonu této kategorie, a sice německým SUV. Kryt přístrojové kapličky je z obyčejného tvrdého plastu, přitom i auta mnohonásobně jemnější ho mají měkčený. Některé díly by do sebe také mohly pasovat lépe. Nebo by třeba tlačítko pro otevírání kufru nemuselo být hned vedle tlačítka pro ovládání asistenčních systémů – to poslední, co byste chtěli, je si za jízdy otevřít omylem kufr. A že se nám to dvakrát stalo.
Jaguar to ale obratem zachraňuje maličkostmi, které si vás získají: nápis Jaguar v chromované liště osvícené barevnými LED přímo nad schránkou spolujezdce, označení Jaguar na všech výdeších klimatizace nebo třeba barevné podsvětlení nakládací hrany v kufru. Hlouposti, řeknete si, ale to jsou přesně prvky, které odlišují prémiové auto od těch obyčejných.
Pod kapotou měl námi testovaný kus dvakrát přeplňovaný naftový čtyřválec s výkonem 240 koní. Svalů má dostatek, ale cítíte, že jsou vyhnány dvojicí turbodmychadel. A proto pokud máte v rozpočtu místo, berte šestiválec. Čtyřválec není špatný, ale jde o charizma. Dámy prominou a pánové pochopí naše přirovnání. Máte vedle sebe dvě ženy, obě vám v neděli k obědu uvaří takový guláš, že si z toho sednete na zadek. Na firemním plese vás budou dokonale reprezentovat. Jenže na jednu kouknete a řeknete si „Jo, to je ona!“ zatímco ta druhá je taková šedá myš. To je rozdíl mezi čtyřválcem a šestiválcem.
Infotainment: modernizace mu prospěla
Nejdříve si to shrňme. F-PACE skvěle vypadá zvenku i v interiéru, potěší prostorností, výborně jezdí. A technologie? Ani zde nezklamal. Určitě je ale nutné si připlatit 75 tisíc za větší obrazovku infotainmentu a displej před řidičem. Ani v nejvyšší výbavě totiž digitální přístrojový štít nedostanete a obrazovka infotainmentu má v základu jen 8 palců, což už dnes nestačí.
InControl Touch je jeden z nejlepších systémů v dnešních autech.
Pokud si ale připlatíte, dostanete 10,2palcový širokoúhlý displej s multidotykovým ovládáním. Neovládá se tedy kruhovým ovladačem na středním panelu, ačkoliv by se to tak mohlo zdát. Jak je u Jaguaru a Land Roveru zvykem, kruhový ovladač uprostřed, který efektně vyjede po nastartování, mění režim převodovky.
Příplatkový systém InControl Touch Pro musíme skutečně pochválit. A nejen to – InControl Touch je jeden z nejlepších systémů v dnešních autech. Design je velmi povedený, prostředí velmi intuitivní a ovládání jednoduché, přitom nabízí celou řadu funkcí. Oproti předchozím jaguarům a land roverům, kde byl pomalý systém spíše pro ostudu, jde o obrat o 180 stupňů a nový systém nasazuje pro ostatní konkurenty laťku hodně vysoko.
Pohodlnému ovládání pomáhá skvělá reakce na dotyk a velmi rychlá odezva prostředí, které je také velmi dobře navrženo. Zde by se mnoho konkurentů mohlo učit. K dispozici máte i speciální režim Dual View, který umožňuje řidiči a spolujezdci vpředu sledovat různý obsah. Spolujezdec si tak může v klidu sledovat film, (a poslouchat zvukový doprovod pomocí bezdrátových sluchátek), zatímco řidič sleduje navigační systém.
Domovská obrazovka infotainmentu se skládá z widgetů, které jsou aktivní a mají i rychlá tlačítka pro ovládání základních funkcí jako ukončení navigace, spuštění hudby a mnoho dalšího. Velmi užitečné. Standard představuje propojení vašeho telefonu přes Bluetooth a ovládání hudby nebo telefonu. Systém lze i připojit na internet, a to po vložení vlastní datové SIM karty nebo přes Wi-Fi hotspot, který si vytvoříte v telefonu. Pokud je vložena datová SIM, umí naopak přes Wi-Fi internet sdílet i sám Jaguar.
I když ale nevložíte vlastní SIM, je váš F-PACE připojen k internetu a umožňuje díky SOS tlačítku a servisnímu tlačítku rychle přivolat pomoc včetně odeslání podrobných informací o situaci. Díky vestavěné SIM lze Jaguar i vzdáleně ovládat. Slouží k tomu aplikace Jaguar Remote, která vám ukáže stav nádrže, zjistí polohu auta, ujistí zda je zamčené a dovolí ho vzdáleně odemknout nebo zamknout, přičemž se zároveň zavřou všechna okna. To je velmi užitečné a oproti jiným automobilkám i extrémně rychlé. Odemčení i zamčení trvá běžně pouze 1–2 vteřiny. Podívat se můžete i na podrobnou statistiku předchozích jízd včetně zobrazení mapy a odeslání na váš e-mail. Jaguar Remote dále umí i nastavit klimatizaci vašeho auta a samozřejmě také s autem zatroubit a zablikat, abyste ho na parkovišti našli.
Velkou pochvalu si zaslouží navigace využívající mapových podkladů Here, které vlastní a využívají i Mercedes, Audi a BMW. Zobrazení je velmi elegantní, ale hlavně nabízí fulltextové vyhledávání adres a bodů zájmů. Ještě o řád lepší jsou mapy po připojení na internet. Body zájmu se vyhledávají on-line a do auta je lze posílat i z telefonu. K tomu slouží aplikace Jaguar Route Planner, kde si můžete vyhledávat jednotlivé body nebo naplánovat složitou trasu s mnoha průjezdními body a tu pak jedním kliknutím odeslat do auta. Velmi užitečné také je, že po spuštění navigace v aplikaci jste nejdříve dovedeni k autu a po nastoupení se vám hned na displeji infotainmentu nabídne pokračování v navigaci do cílové destinace. A pokud jedete do zahraničí, hodí se Here mapami nabídnutá možnost stáhnout si podklady pro off-line použití a trasu plánovat bez toho, aby vás to stálo byť jen jediný kilobajt. Samotná navigace je také velmi inteligentní. Po usednutí do auta vás přivítá jménem díky propojení s vaším Here Maps a Jaguar účtem a ukáže cíle, které by se vám mohly hodit.
Samostatné on-line funkce v autě pak zastupuje předpověď počasí, kterou si můžete nechat vždy šikovně zobrazovat i v pravé části displeje, a sledování letů. Další funkce se však údajně už chystají. Po připojení vašeho telefonu kabelem se ale stane systém ještě chytřejší, a to díky aplikacím ve vašem telefonu. Stačí stáhnout a spustit aplikaci Jaguar Apps, která sdružuje užitečné aplikace, které lze spustit na displeji auta. Jde o jakýsi zjednodušený MirrorLink. Nevýhodou je, že aplikace musí být v telefonu spuštěná a nelze telefon jinak používat. Na druhou stranu tak přímo z velkého displeje auta můžete ovládat velmi podrobně například Spotify, dostupné je třeba i AccuWeather, různé audio aplikace včetně Stitcheru, navigace Sygic nebo Genius Maps a určitě se hodí také vyhledávač parkovacích míst Parkopedia. Hodně užitečné je pak zobrazení vašeho kalendáře přímo v autě a možnost navigace do místa Vaší schůzky jedním kliknutím. Jaguar zatím nenabízí Android Auto ani Apple CarPlay, ale plánuje jejich integraci později.
Pokud si připlatíte, obyčejné „budíky“ před řidičem nahradí velký 12,3palcový displej, na kterém sledujete veškeré dění. Oproti například Volkswagenu, Audi nebo Mercedesu je rozlišení o trochu nižší, ale displej stále poskytuje kvalitní a dostatečně jemné zobrazení. Důležité také je, že je naprosto spolehlivý a i za slunečného letního dne je na něj bez problémů vidět.
Stejně jako u konkurence, i zde si můžete zvolit z několika vzhledů virtuálních budíků. Bohužel jde vždy o podobný design, lišící se mírně jen vzhledem stupnice a zobrazenými informacemi uprostřed tří „budíků“. Nyní se obsah vždy soustředí do dvou budíků a v tom třetím je umístěno menu. Přitom by se díky velkému displeji dalo kreativně opravdu vyřádit. Je ale pravdou, že snad kromě Mercedesu tento přístup volí i další konkurenti s displeji v kapličce.
Velmi návykový je režim se zobrazením mapy přes celý displej. V takovém případě se rychlost a další informace zobrazují pouze v malém pruhu pod mapou. V kombinaci s head-up displejem pak prakticky vůbec nemusíte sledovat displej infotainmentu uprostřed. Mapa je zjednodušená, aby vás nerozptylovaly zbytečné informace. Nechybí ani přehledné informace o odbočce nebo intenzitě provozu. Škoda jen, že musíte režim mapy přes celý displej pokaždé celkem zdlouhavě zapínat. Po vypnutí motoru se vždy deaktivuje a vy ho musíte ručně aktivovat několika kliknutími v menu.
Zamrzí tlačítka na volantu, jejichž zpracování je plastové a stisk poměrně tuhý. Lze si na to zvyknout, ale určitě bychom si představovali vzhledem k ceně auta lepší zpracování.
Pozitivně ale musím zhodnotit přípravu Jaguaru pro nabíjení mobilní elektroniky. V loketní opěrce jsou dostupná dvě USB a stejně tak tomu je na zadních sedačkách. Za příplatek si můžete rovněž pořídit bezdrátovou nabíječku.
bohužel zkušenosti s Jaguary mám v délce několika let a toto video nemohlo udělat Jaguaru horší reklamu. :( Mnohokrát opakové "za příplatek" je jen jeden z faktů, které by odradily kde koho. Přitom vím, že Jaguar umí parádní výbavy "bez příplatků".
Kvalita a provedení videa mě také nepřesvědčilo.
Bohužel musím uznat, že mě hodně zklamalo.
Držím palce při příštím zpracování jiného vozu a věřím, že dopadne lépe.