Do všudypřítomného luxusu se Range Roveru povedlo naskládat množství technologií budoucnosti a především exkluzivní infotainment. Proto jsme se rozhodli nejdřív důkladně probrat infotainment a později se podívat na test celého vozu. Automobilka ušla ohromný kus cesty a zatímco dříve hrála technologicky druhé housle, teď je to přesně naopak. Velar udává směr a přináší ty nejmodernější technologie, které dnes v autě můžete mít.
Land Rover používá s drobnými úpravami stejný infotainment jako sesterský Jaguar. A systém InControl jsme hodně chválili už v Jaguaru F-PACE, zde je pak ještě na vyšší úrovni. Land Rover mu říká InControl Touch Pro Duo a má dvě desetipalcové dotykové obrazovky. Vše se ovládá pouze na nich, interiér tak není plný dalších zbytečných tlačítek, otočných ovladačů nebo touchpadů. Výsledkem je čistota a efektní, elegantní design interiéru, ve kterém nic nepřebývá.
Range Rover Velar (zaostřeno na technologie)
Hlavní displej je neobvykle zakomponován do přístrojové desky, po zapnutí auta se ale hned efektně natočí směrem k vám. Úhel sklonu si dokonce můžete i nastavit. Menu hlavní obrazovky je velmi povedené, intuitivní a hlavně rychlé. Skládá se z aktivních widgetů, které si můžete navolit a mít tak přehled o tom, co se děje. Rychlé volby všech důležitých funkcí jsou pak vždy v dolní části displeje. Vždy se k nim tak snadno dostanete a Land Rover toto vyřešil na výbornou. Displej si můžete rozdělit na dvě části a v té pravé si vždy nechat zobrazovat třeba detaily o hudbě nebo počasí. Nechybí připojení na internet, ten však Velar nemá z výroby předplacen a do slotu na SIM musíte vložit vlastní datovou SIM kartu. Internet z ní ale můžete následně hotspotem nasdílet i pasažérům v autě. Samotné auto může internet „sosat“ také z Wi-Fi.
I když ale nevložíte vlastní SIM, je váš Land Rover připojen k internetu a umožňuje díky SOS a servisnímu tlačítku rychle přivolat pomoc včetně odeslání podrobných informací o situaci. Auto můžete i vzdáleně ovládat. Slouží k tomu aplikace Land Rover Remote, která vám ukáže stav nádrže, zjistí polohu auta nebo jestli jste zamkli a dovolí ho vzdáleně odemknout nebo zamknout, přičemž se zároveň zavřou všechna okna. To je velmi užitečné a oproti jiným automobilkám i extrémně rychlé. Odemčení i zamčení trvá běžně pouze 1–2 vteřiny. Podívat se můžete i na podrobnou statistiku předchozích jízd včetně zobrazení mapy a odeslání na váš e-mail. Land Rover Remote dále umí i nastavit klimatizaci vašeho auta a samozřejmě také s autem zatroubit a zablikat, abyste ho na parkovišti našli. Aplikace by si sice už zasloužila grafický refresh, funguje ale velmi dobře. Bonusem pak je možnost ovládat auto přímo z Apple Watch. Aplikace pro Android Wear nebo Samsung hodinky bohužel chybí.
Land Rover se inteligentně učí vaše běžné trasy, třeba do práce.
Velkou pochvalu si zaslouží navigace. Je rychlá, šikovná a nabídne graficky velmi elegantní zobrazení. Využívány jsou Here Mapy, po připojení na internet nechybí on-line informace o dopravě. ¨Body zájmu se také vyhledávají on-line, a to fulltextově. A do auta je lze posílat i z telefonu. K tomu slouží aplikace Land Rover Route Planner, kde si můžete vyhledávat jednotlivé body nebo naplánovat složitou trasu s mnoha průjezdními body a tu pak jedním kliknutím odeslat do auta. Velmi užitečné také je, že po spuštění navigace v aplikaci jste nejdříve dovedeni k autu a po nastoupení se vám hned na displeji infotainmentu nabídne pokračování v navigaci do cílové destinace. A pokud jedete do zahraničí, hodí se Here Mapami nabídnutá možnost stáhnout si podklady pro off-line použití a trasu plánovat bez toho, aby vás to stálo byť jediný kilobajt. Samotná navigace je také velmi inteligentní. Po usednutí do auta vás přivítá jménem díky propojení s vaším Here Maps a Land Rover účtem a ukáže cíle, které by se vám mohly hodit.
Zobrazit si můžete i počasí, on-line odlety či přílety na okolních letištích a nechybí ani webový prohlížeč. Ten je sice svou rychlostí a funkcemi spíše základní a pro nouzové použití, tak už to ale v autech bývá. Po připojení telefonu přes kabel si můžete zobrazit další aplikace. V případě iPhonu se vám rovnou zobrazí možnost ovládat Spotify. Ještě více aplikací si ale v infotainmentu můžete zobrazit díky aplikaci Land Rover Apps ve vašem telefonu, která sdružuje užitečné aplikace, které lze spustit na displeji auta. Jde o jakýsi zjednodušený MirrorLink. Nevýhodou je, že aplikace musí být v telefonu spuštěná a nelze telefon jinak používat. Na druhou stranu tak přímo z velkého displeje auta můžete ovládat velmi podrobně například Spotify, dostupné je třeba i AccuWeather, různé audio aplikace včetně Stitcheru, navigace Sygic nebo Genius Maps a určitě se hodí také vyhledávač parkovacích míst Parkopedia. Hodně užitečné je pak zobrazení vašeho kalendáře přímo v autě a možnost navigace do místa Vaší schůzky jedním kliknutím. Land Rover bohužel zatím nenabízí Android Auto ani Apple CarPlay, ale plánuje jejich integraci později.
Novinkou Velaru a dost velkým unikátem napříč automobily je pak druhý displej pod tím hlavním, a mě hodně zajímalo, co vlastně umí. Zjednodušeně skrze něj ovládáte vše, co je u jiných aut řešeno převážně fyzickými tlačítky – klimatizaci, přepínání jízdních režimů, ovládání sedadel a podobně. A rovnou musím říct, že je překvapivě užitečný. Land Rover vše zvládnul na výbornou a ukázal, že interiér může být krásně čistý a vše lze ovládat pohodlně i skrze displej.
Displej zasahuje až pod dva velké otočné ovladače (i když to nemusí být z fotografii patrné), kterými snadno volíte teplotu nebo vyhřívání a klimatizaci sedadel, můžete jimi volit i jízdní režimy, vždy dle konkrétní obrazovky. Land Rover tím vyřešil problém, kdy je obtížné se trefovat do displeje za jízdy. Stačí otočit multifunkčním kolečkem a sledovat, co zrovna ovládáte. Vyzdvihnout musím nádhernou grafiku na dolním displeji, ať už při nastavování sedadel a klimatizace, ale hlavně při volení jízdních režimů. Na displeji si můžete nechat zobrazovat i ovládání telefonu nebo hudby. Vždy tak můžete mít na očích, co vás právě zajímá. Škoda, že dolní displej není typu OLED, to by s černým okolím úplně splynul. Výtku máme také ke čtyřem dotykovým tlačítkům pod displejem, která občas nereagují.
To samé lze říct i o dotykových tlačítcích na volantu. Gesty můžete například ovládat hlasitost, ne vždy to ale fungovalo spolehlivě. Pokud tlačítky ovládáte menu displeje před řidičem, tlačítka někdy nereagují, přitom 12tipalcový displej před řidičem je skutečně výborný. Oproti Jaguaru F-PACE přibyly různé možnosti konfigurace. Jeden budík, dva budíky, mapa přes celou obrazovku nebo třeba zobrazení podrobností o hudbě, pokud jste audiofil? Vybere si každý. Navíc si můžete navolit doplňkový obsah dle sebe. Prostě dokonalé. Společně s Audi má Velar v současnosti nejlépe využitelný displej před řidičem. A to tu máme ještě velmi povedený head-up displej s výborným rozlišením a grafikou.
Land Rover Velar je výborně připraven i na připojení elektroniky. Připlatit si můžete za bezdrátovou nabíječku telefonů, na předních sedadlech můžete využít USB port a HDMI. Také cestující na zadních sedadlech jsou rozmazlováni, hodit se určitě bude dvojice USB a rovnou dvojice HDMI portů. Ty využijete hlavně pro displeje pro zadní cestující. Na těch si můžete ovládat a pouštět také další multimédia nebo rádio, dostanete dokonce i separátní sluchátka, abyste nerušili další pasažéry. Pokud si připlatíte, můžete si i na zadních sedadlech pouštět televizní vysílání. Škoda že displeje nejsou dotykové, využít musíte dálkové ovládání.
Celkově hodnotíme infotainment Velaru velmi vysoko. Vypadá výborně, nabízí široké možnosti na všech displejích a hlavně je také rychlý. Potěší on-line funkce a výborná navigace. Až Land Rover nabídne i Android Auto a Apple CarPlay a rozšíří nabídku on-line aplikací, bude infotainment těžko hledat konkurenci.