Když Tesla uvedla svůj Model X, okamžitě nás napadlo srovnání s BMW X6. Mnichovská automobilka byla přeci první, která na trh uvedla SUV s karoserií kupé. K našemu překvapení se BMW X6 a Tesle Modelu X nedostalo přímého srovnání. Na test jsme obě vozidla neměli, budeme proto brát celou věc čistě teoreticky.
Tabulkové srovnání podstoupí BMW X6 M a Tesla Model X P100D. Nejrychlejší elektrické SUV začíná na částce 156 700 eur, tedy zhruba 4 230 900 Kč. Nabízí přitom zrychlení z nuly na sto za neuvěřitelných 3,1 vteřiny, maximální rychlost 250 km/h a dojezd 542 kilometrů. BMW naproti tomu na stejnou rychlost zrychlí za 4,2 vteřiny, maximální rychlost je také 250 km/h a teoretická kombinovaná spotřeba činí 11,1 l / 100 km. V základní výbavě ale vyjde na částku 3 114 800 Kč – rozdíl ceny větší než milion tedy určitě pocítíte. Nesmím zapomenout dodat, že hodnoty dojezdu u Tesly a spotřeby u BMW jsou obě nereálné. S Modelem X ujedete maximálně 450-500 kilometrů a u X6 se spotřebou nedostanete pod 16 litrů.
Výkonově si teoreticky lépe vede Tesla. Musím říct teoreticky, protože oficiální údaje k motorizaci P100D zatím nejsou k dispozici. Určitě ale bude ještě rychlejší než P90D, která měla v zadní části umístěn elektromotor o výkonu 503 koní a v přední části elektromotor o 259 koních. Výkon se nedal jednoduše sčítat – údaje, kolik dokáže vůz doopravdy využít, se lišily. Zatímco u Tesly jsou počty složité, u BMW se to ví naprosto přesně, 575 koní z benzinového 4,4litrového osmiválce ale na elektřinu v tomto ohledu stejně nestačí.
Finanční rozdíl ve prospěch BMW, ke kterému se dostaneme dále, se vám ale může splatit. Náklady na jeden kilometr ujetý v BMW jsou 5,28 koruny na kilometr při spotřebě 16 l / 100 km. Kdybychom se bavili striktně pouze o nákladech na palivo, Tesla by se vám při nabíjení zdarma začala vyplácet po 94 661 kilometrech. Pokud nebudete mít v okolí žádnou nabíječku a budete nabíjet doma, záleží na ceně elektřiny. V případě našeho tarifu 1,90 Kč / kWh se vám Tesla finančně vyplatí po 102 674 najetých kilometrech. U BMW ale radši počítejte také s častými výměnami filtrů nebo oleje, kterého si osmiválce navíc často „přihnou“ víc, než je zdrávo.
Tesla Model X P100D | BMW X6 M | |
---|---|---|
Průměrná spotřeba na 100 km | 22 kWh | 16 litrů |
Cena za 1 kWh | 1,90 Kč | - |
Cena za 1 litr paliva | - | 33 Kč |
Náklady na 100 km | 42 Kč | 528 Kč |
Náklady na 1 km | 0,42 Kč | 5,28 Kč |
Obě auta jsou na tom cenově podobně. S vyhřívanými a odvětrávanými sedačkami, prémiovým audiosystémem, nezávislým topením, celou sadou bezpečnostních asistentů a dvacetipalcovými koly se cena nápadně přibližuje. S plus minus stejnou výbavou tak BMW X6 M stojí 3 939 286 Kč a Tesla Model X P90D přijde po přepočtu na 4 436 100 Kč. Rozdíl 499 814 Kč v takovéto cenové hladině již nehraje tak velkou roli, jako by se mohlo zdát. Pro co se tedy rozhodnout?
Výhody Tesly Model X
Mezi největší výhody amerického zástupce nepatří jen levný provoz, ale kombinace šílené rychlosti, vnitřního prostoru a nových technologií. Model X můžete mít i v sedmimístné variantě, díky rovné podlaze vůz navíc disponuje obrovským vnitřním prostorem, a přesto neztratí nic na svých supersportovních vlastnostech. Navíc si můžete pořád opakovat, že vlastníte nejrychlejší SUV na světě. Pokud již od základu chcete být levnější než X6M můžete sáhnout po slabší verzi 90D, u které dynamika také umí brát dech, sportovní ambice však již nejsou takové. Slabší Tesla zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu během pěti sekund. Kladem pro kupujícího může být také neskutečný výčet nových technologií. V čele s autonomními ambicemi si Tesla razí cestu novým spektrem technologií. Radar vozu uvidí i před auto, za kterým jedete, automobil dokonce umí vyjet sám z garáže a samootevírající se dveře a racčí křídla jsou pak jen třešničkou na dortu. Uvážíme-li malý poplatek za nabíjení na dobíjecích stanicích, popřípadě bezplatný Supercharger, náklady na provoz jsou oproti „užrané“ V8 v podstatě nulové. Méně agresivní vzhled pak pomůže změnit některý z úpravců.
Výhody BMW X6 M
BMW ale má samozřejmě také nesporné výhody. Především odpadá „otrava“ s nabíjením. Benzin natankujete vždy a všude. I když Tesla dojede celkem daleko, pro většinu lidí je dnes pořád příjemnější za 10 minut natankovat, než po každém příjezdu domů zapojovat automobil do zásuvky. Mnichovská střela X6 M se také mnohem více orientuje na řidiče. V přímce je sice vůz německého výrobce pomalejší, za volantem ale umí být o sto kilo lehčí X6 zábavnější než sterilní Tesla. Když jsme mluvili o tichu v Tesle jako o výhodě, někdo naopak může preferovat osmiválcové drnčení BMW. Navíc má německá značka lepší renomé – kalifornská automobilka je totiž nechvalně známá poruchovostí, častými reklamacemi a dalšími „porodními bolestmi“ začínající automobilky.
Tesla Model X P100D | BMW X6 M | |
---|---|---|
Pohonná jednotka | 2× elektromotor | benzinový 4,4l V8 |
Zrychlení 0–100 km/h | 3,1 vteřiny | 4,2 vteřiny |
Maximální rychlost | 250 km/h | 250 km/h |
Výkon | 770 koní (neoficiálně) | 575 koní |
Délka | 5 029 mm | 4 909 mm |
Výška | 1 684 mm | 1 699 mm |
Šířka | 1 999 mm | 2 170 mm |
Hmotnost | 2 441 kg | 2 340 kg |
Základní cena | 4 230 900 Kč | 3 114 800 Kč |
Cena v podobné výbavě | 4 436 100 Kč | 3 939 286 Kč |
Který z vozů je vaším favoritem? Dejte nám prosím vědět v komentářích.