Autonomní BMW přijedou, až se narodí správné paragrafy

  • Tisková konference BMW na CES Asia 2016 se nesla v duchu autonomních vozidel
  • Klíčovým problémem bude legislativa
  • BMW se nyní soustředí na mapování silnic současnými autonomními prototypy

Technologii máme připravenou, nyní čekáme na zákony, řekl prezident čínského zastoupení BMW Olaf Kastner na veletrhu CES Asia 2016 v Šanghaji, kterého se fDrive zúčastnil. A upřesňuje tak, že BMW nechce spouštět plně autonomní jízdu dříve, než bude naprosto jasně vyřešena otázka právní odpovědnosti za případné nehody či jiné škody, které mohou v důsledku provozu auta vzniknout. Nyní je vždy za vše zodpovědný řidič. Ten by ale v případě autonomní jízdy za vzniklou situaci vůbec nemohl a pravděpodobně by nehodě často ani neměl možnost zabránit, protože by nestihl včas převzít řízení. Aby se předešlo následným nejasnostem ohledně právní odpovědnosti, je potřeba nejdříve na autonomní auta připravit zákony. A to potrvá.

BMW i3 (2014) 60 Ah

Rozměry3 999 × 1 775 × 1 578 mm, 1 280 kg
Výkon125 kW
Baterie19 kWh, Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)190 km

BMW má tedy, stejně jako další automobilky, dostatek času na přípravu a testování autonomní jízdy tak, aby v žádném případě nebyl nikdo ohrožen a při spuštění běželo vše na sto procent. Kastner tak trochu narážel na Teslu, která režim autopilota v některých svých modelech za určitých situací (při jízdě na dálnici a podobně) již aktivovala, avšak systém nefunguje spolehlivě a může pasažéry přivést do velmi nebezpečných situací.

BMW CES Asia 2016

Jednou ze záležitostí, kterou bude potřeba vyřešit, bude jasná indikace toho, zda je automobil v automatickém nebo manuálním režimu. BMW v konceptu Future Interaction ukazuje, jak by to chtělo řešit – barevně svítícím volantem. V něm budou umístěny diody: modrou září dá volant najevo, že je vozidlo plně v automatickém režimu, červené světlo pak bude znamenat nutnost převzetí řízení řidičem.

Obzvláště chaotický provoz plný agresivních nebo nevyzpytatelných řidičů v Číně a dalších asijských zemích bude pro autonomní auta oříškem.

Důležité je nyní pomocí dostupných technologií otestovat autonomní jízdu ve všech zemích a naučit auta specifikům provozu v jednotlivých částech světa. Obzvláště chaotický provoz plný agresivních nebo nevyzpytatelných řidičů v Číně a dalších asijských zemích bude pro autonomní auta oříškem. Proto už nyní BMW najíždí tisíce kilometrů po čínských silnicích ve speciálně upraveném modelu 3 GT a učí se zvyklostem místních řidičů a dopravním poměrům. Upravenou „Trojku“ jsme si na veletrhu také prohlédli a na dojmy se můžete těšit již brzy.

Zdá se tedy, že první autonomní auta by skutečně mohla vyjet kolem roku 2020, jak se shoduje většina automobilek. Zda ale budou moci skutečně jezdit v autonomním režimu i po silnicích a ne pouze na testovacích polygonech, bude záviset na zákonodárcích.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze