Porsche Cayenne S
test

Porsche Cayenne S

Zaostřeno na technologie
  • Našli jsme prvního adepta na skutečně sportovní SUV
  • Prémiový audiosystém umí individuálně ovládat všech 21 reproduktorů
  • Na chodce v noci vůz třikrát zabliká
  • Mobilní aplikace umí posílat informace při pohybu vozu nebo překročení rychlosti

Když přišla úplně nová generace Porsche Cayenne, tak trochu nervózně jsme přemýšleli, jestli nám náhodou automobilka omylem nenaservírovala tu předchozí. Přední část totiž vypadá téměř identicky, dostala jen lehounký facelift, díky kterému vypadá tvář vozu jemněji a odlehčeněji, dokonce jsem slyšel názor, že až trošku zženštile. Co je dobré nejspíš není třeba měnit a ve Stuttgartu si nechtěli rozhněvat své pravověrné zákazníky.

Vzadu je už změn o dost více, světla nyní spojuje LED červená linka a přímo na světlech je nyní i označení modelu „Cayenne S“. Především v noci na krásná světla chytíte nejeden paleček nahoru. Celkové tvary a silueta jsou klasický Cayenne a 4 918 mm dlouhé, 1 983 mm široké a 1 696 mm vysoké SUV v nové generaci navzdory zvětšení rozměrů vypadá o něco menší než dříve.

Dvacetipalcová kola vypadají na téhle žabičce tak akorát a za větší bych si nepřiplácel, především kvůli komfortu. Diskutabilní bude určitě barva, která je oficiálně modrá, na sluníčku ale často vypadá až zelenkavě. Málo výrazný a neurčitý odstín podle mě autu nesluší, správný výběr by dodal vozu tu pravou jiskru a výjimečnost. Za odborníka na barvy se ale nepovažuji. Agresi dodávají čtyři koncovky výfuku vyluzující líbezné zvuky, o kterých vám povím později.

Zaparkované auto ale nevypadá tako honosně, protože se vždy při zařazení „Parking“ díky vzduchovému podvozku sníží. Při rozjezdu si podle režimu podvozek přifoukne do optimální výšky. Na výběr máte čtyři možnosti, přičemž nejníže je samozřejmě ve sportovním režimu. Při zvolení výšky do terénu se ale při rychlejší jízdě opět trochu sníží. Použitá je tříkomůrková technologie reagující na režim jízdy a konkrétní situaci, v zatáčkách se velmi slušně eliminuje naklánění.

Interiér: závodní pokojíček

Díky snížení podvozku nastoupíte velice snadno, ale pořád s pocitem, že jde o poctivé SUV. Německo je zde cítit na sto honů. Nehraje se tu na žádné oblé tvary, ale všechno je kolmé bez zbytečných serepetiček. Kdo vlastnil minulou generaci, určitě mu udělají radost stejná madla pro spolujezdce. Ty zde nevyužijete v terénu, ale spíš až vás někdo vyzve na okrsce na souboj v pružném zrychlení.

Za volantem najdete ihned ideální polohu a startujete levou rukou jako ve starých modelech 911. Pořád sedíte v Porsche a auto se vám to snaží dát všemožně najevo. Volant má malinko užší věnec, než jsem u luxusních SUV zvyklý, drží se ale parádně. Černá plastová tlačítka na volantu se mi moc nezdála, tu a tam ještě poznáte nějaký ovladač z koncernového VW, šetření zde ale bylo minimální. Osobně mě překvapil jen fakt, že ovládání elektrických okének jde docela ztuha.

Zevnitř vše vypadá větší než zvenku, což se potvrdí i na zadních sedadlech. Nově zadní lavici můžete nejen sklopit v poměru 40:20:40, ale také posouvat v podélném směru o 160 mm a sklopit až o 29 stupňů. To se určitě bude hodit, až budete manželce vysvětlovat, proč jste za krabici na kolech utratili 3,5 milionu. Vaši jízdu si užije celá rodina i s pěknou haldou bagáže. Zavazadlový prostor totiž pojme 745 litrů a po sklopení to bude až 1 710.

Z nové Panamery si Cayenne vzal koncepci ovládání Porsche Advanced Cockpit. Středové konzole panuje 12palcový Full HD dotykový displej, který zvládá většinu funkcionalit. Pro rychlejší navigaci mezi jednotlivými kategoriemi ale můžete použít také dotyková tlačítka pro přímý přístup k nejdůležitějším funkcím. Širokoúhlý displej táhnoucí se přes velkou část palubní desky vypadá exkluzivně a automobilka se navíc nerozhodla zůstat jen u něj. Pořád tedy nejdůležitější věci obsloužíte klasickými tlačítky, což je u auta, které chcete řídit, obrovské plus.

Hardwarová tlačítka můžete použít na ovládání hlasitosti rádia či změnu klimatických podmínek. Samostatná tlačítka má také vyhřívání skla, sedaček i jejich odvětrávání. Tyto ovladače jsou již dotykové, alespoň je ale nemusíte lovit v menu a vždy budou rozmístěny kolem voliče převodovky. Pozastavit bych se chtěl nad odvětráváním sedaček, které je snad nejvýkonnější, jaké jsem zatím zažil. Porsche asi ví, že za volantem zažijete nejednu chvíli, kdy se zapotíte.

Infotainment: chce to chvíli cviku

Pojďme se ale trochu prohrabat infotainmentem. Ten zprvu může vypadat trochu zmateně a budete potřebovat pár minutek a sžití. Vedle klasických kategorií jako navigace, nastavení auta, klimatizace a média zde najdete i Porsche Connect. Nechybí zde ani několik aplikací a budete moci využít také Apple CarPlay pro bezpečnější komunikaci se svým telefonem. S Androidem Porsche nepočítá.

Pomineme-li takové hlouposti jako Twitter, prakticky budete využívat hlavně Wi-Fi hotspot, aplikace o dopravě a My Porsche. My Porsche je služba dostupná buď z webového prohlížeče nebo mobilní aplikace a poví vám o vašem autě veškeré informace. Přes Apple Watch si můžete zkontrolovat a upravit klimatické podmínky ve voze, zjistit kde se auto nachází nebo překontrolovat dojezd a stav nádrže.

Zajímavostí je nastavení omezení vozu, což znamená že můžete omezit nebo nastavit si upozornění, pakliže vůz přesáhne určitou rychlost nebo opustí lokaci, kterou jste si navolili. Váš synáček tedy bude mít utrum s nočními vyjížďkami na „tajňačku“. Přitom by mohl své polovičce v noci vykouzlit nezapomenutelnou atmosféru pomocí ambientního osvětlení kabiny. Na displeji infotainmentu totiž můžete volit nejen barvu, ale také sílu osvětlení jednotlivě. Lze tedy nastavit, že v držáku nápojů bude svítit podsvícení na 10 procent, zatímco ve dveřích to bude na 80 – bez toho nemůžu žít!

Aplikace je stejná jako u modelu Panamera

Atmosféra lze navodit ještě dalším způsobem a stačí k tomu jediné slovo: „Burmester“. Vysoce výkonný 3D audiosystém umí divy, což je povinnost, protože za něj dáte 195 tisíc na dřevo. Bude se pak o vás ale starat 1 455 wattů celkového výkonu a 21 individuálně ovládaných reproduktorů včetně aktivního subwooferu se 400wattovým zesilovačem třídy D v kufru, se systémem s dvoupásmovými středovými reproduktory a více než 2 500 cm2 celkové plochy membrán.

Navíc se o reprodukci starají pásky Air-Motion-Tweeter. Kéž bych věděl, co to je, ale musím uznat, že auto hraje naprosto famózně. Interiér je vybaven reproduktory zabudovanými ve sloupcích se speciálním 3D algoritmem. Doporučuji si projít všechny režimy při vaší oblíbené muzice a budete překvapeni, jak stejná písnička může znít pokaždé jinak. Já jsem audiosystém zas tak často nepoužíval, protože motor mi zní ještě o něco lépe.

Před řidičem se nacházejí stylové tubusy, z nichž některé můžete nastavit. Ovládání je logicky rozděleno na pravou a levou část pomocí otočných ovladačů na volantu. Na pravé straně můžete navolit mapu navigace, stopky, přetížení a také noční vidění. Rozlišení je velmi vysoké a tubusy se efektně mění. Na stejném principu funguje levá strana, která slouží pro bezpečnostní asistenty, volení bezpečného odstupu od vozidla před vámi nebo venkovní teploty a tak dále.

Jízda: kozel zdatným zahradníkem

Porsche stojí na platformě MLB Evo, na které jezdí snad celý koncern Volkswagen. Najdete jej v novém Touaregu a Audi Q7, ale také Bentley Bentayga nebo Lamborghini Urus. Trochu jsem se jízdního projevu bál, ale čím déle jsem s autem byl, tím větší jsem měl úsměv na tváři. Zprvu mi přišlo, že si Porsche nechalo to nejlepší pro silnější Turbo s čtyřlitrovým osmiválcem a 550 koni.

Zábavu si musíte trochu zasloužit, a hlavně mít přepnuto do režimu Sport Plus. Na výběr máte ještě klidnější Sport, Normal a Individual. V režimu Individual ale můžete nastavit pouze systém Start-Stop a výšku i tuhost podvozku. Nenajdete zde ovládání klapek výfuku, převodovky ani odezvy motoru. Při sportovní jízdě se ale vzduchový podvozek přikrčí a jednoznačně jde o nejšikovnější SUV, ve kterém jsem zatím seděl. Auto dokonale maskuje svou hmotnost a dá se jet skutečně rychle. Někdy si ale na zátah motoru musíte trochu počkat, odezvu motoru jsem čekal o malinko rychlejší.

Velké díky Porsche ale patří za brzdy, na které je opravdu spolehnutí. Máte konečně pocit bezpečí i při ostré jízdě a i přes 2 095 kilogramů hmotnosti zabrzdíte mnohem lépe než naprostá většina aut s půltunovým deficitem. Volant reaguje naprosto přesně, tohle slůně se nechá vést ideální stopou jak v cirkuse. Už chápu, proč jsou i v SUV na palubní desce stopky!

Rozhodně tady neplatí, že pes, co štěká, nekouše. Cayenne umí kousnout dost a v režimu Sport Plus štěká hlavně při přeřazení z jedničky na dvojku. Nastartování je relativně důstojně doprovázené brumláním, rozhodně z vás nebude okamžitě hulvát. Na neutrál vás auto nechá točit až do omezovače – dělat ze sebe hlupáka na křižovatce tedy jde, což je hlavní. Pořád si ale stojím za tím, že by ze zvukového i celkového projevu šlo dostat víc, to byste ale možná vážně nekoupili tu drahou a nesmyslně silnou verzi Turbo. Málem bych zapomněl, že byste si ještě mohli vybrat plug-in hybrid, který na kola dostane až 680 koní – víc asi říkat netřeba.

Motor zážehový 2,9 l, V6
Výkon 440 koní
Točivý moment 550 Nm
Zrychlení 0-100 km/h 5,2 vteřiny
Maximální rychlost 265 km/h
Hmotnost 2 095 kg
Základní cena 2 476 480 Kč s DPH
Cena s testovaného kusu 3 494 590 Kč s DPH

Ač nerad, v rámci testování jsem se zkusil také zklidnit a chvíli sledovat především spotřebu. Na palubním počítači ihned začala skákat velice sympatická čísla. Třicetilitrové řádění se změnilo v plavnou jízdu odebírající z 90litrové nádrže zhruba 9 litrů každých sto kilometrů. Při klidné jízdě se vejdete pod hranici deseti litrů, což je na takové 440koňové hovádko naprostá pohoda. Spotřebě samozřejmě prospívají delší přesuny po okrskách devadesátikilometrovou rychlosti.

Porsche si samozřejmě nemohlo dovolit ponechat bezpečnostní asistenty a další pomocníky stranou. Mně pomáhal především asistent pro hlídání mrtvých úhlů, který pracuje od 15 až do 250 km/h, a ruku k dílu přidal i adaptivní tempomat, který svým působením na dálnici nerušil a snažil se jet co možná bez zbytečného brzdění a následného přidávání.

Porsche Cayenne S

Za odměnu je pak jezdit v noci. Musíte ale mít hlavní světlomety s LED Matrix a Porsche Dynamic Light System Plus. Světla s 84 individuálně ovládanými LED diodami se vypnutím nebo ztlumením přizpůsobí situaci. Vozidla jedoucí před vámi nebo v protisměru tak budete oslňovat maximálně vzhledem. Vše funguje jako na drátkách a v záloze má Cayenne ještě jednu libůstku. Mluvím o nočním vidění, kdy se v kapličce přístrojů promítá obraz i mimo dosah světlometů.

Infračervená kamera rozezná chodce nebo větší zvířata ještě předtím, než je osvětlí světlomety. Na chodce vůz až třikrát krátce zabliká na okraji vozovky či na vozovce pomocí funkce značkovacího osvětlení, aby na ně řidiče upozornil. Chodce navíc máte na displeji oranžově zvýrazněného. Hádám, že se sice chodci samotnému bezpečně vyhnete, pro něj samotného ale trojité zablikání nebude nic příjemného.

Porsche Cayenne S

Nový Cayenne na první pohled vypadal, že zůstal úplně stejný jako předchozí generace. Ve skutečnosti je to ale auto nově postavené od základu, což se projevilo nejen na jízdních vlastnostech, ale i praktičnosti a technologiích. Příjemně nás překvapila spotřeba při klidnějším tempu a na druhé straně sportovnost při sešlápnutí plynu. Pokud nebudete řešit provozní náklady, jde o jedno z nejuniverzálnějších aut na trhu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze