Nová vozidla vyšších konfigurací mají v posledních letech mnohem blíže chytrým telefonům. Nezřídka je lze pohodlně aktualizovat OTA neboli „vzduchem“, aniž byste kvůli tomu museli jezdit do servisu, a zároveň si do nich můžete dokoupit nejrůznější chytrou konektivitu a funkce ovládání na dálku. Takovéto možnosti samozřejmě neschází ani stylové Mazdě MX-30. Jak propojení elektromobilu s chytrým telefonem funguje a má vůbec pro běžného uživatele smysl?
Mazda MX30 (TEST) - výborný elektromobil do města a okolí
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 107 kW, 145 koní, točivý moment: 265 Nm |
Baterie | 35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km |
Cena od | 949 000 Kč |
Na trhu s elektromobily nenajdete mnoho nových vozů, které budí tak protichůdné názory jako Mazda MX-30. Pro některé stylovka s dostačujícím dojezdem a relativně přívětivou cenou, pro druhé vůz s nevyužitým prostorem pod kapotou (v budoucnu by zde měl být nasazen Wankel motor, který poslouží jako „prodlužovač dojezdu“) a velmi malým prostorem na zadních sedadlech.
MyMazda: vyhřeje, vychladí, vypátrá
Přestože je možné aplikaci MyMazda využívat i u dalších modelů Mazda (nyní nové CX-5 a v budoucnu přibudou další), právě u MX-30, tedy prvního elektromobilu japonského výrobce, může dávat její používání největší smysl. Skrze aplikaci totiž lze vůz na dálku nejen odemknout/zamknout nebo zjistit jeho přesnou polohu, ale také mu dát pokyn k tomu, aby se začal nabíjet nebo si nechat interiér vyhřát/vychladit na vámi požadovanou teplotu. Abyste získali přístup k těmto možnostem, je pochopitelně nutné si vytvořit pro aplikaci účet, k čemuž budete potřebovat e-mailovou adresu, další osobní údaje, VIN kód vozidla a samotný vůz, v jehož infotainmentu spárování potvrdíte.
Jakmile se tak stane, můžete využívat vše výše zmíněné. Aplikace vám přitom po odeslání jednotlivých požadavků dá najevo, že obdržela podnět a vy si následně můžete prohlédnout historii všech „requestů“. V tomto ohledu aplikace fungovala přesně tak, jak má a během používání se mi nestalo, že by nějaký požadavek z mé strany nezpracovala.
Zejména v chladných zimních měsících jistě oceníte možnost kontroly kapacity baterie, tedy i zjištění délky dojezdu. Tuto informaci můžete vyčíst i z mapy umístění vozidla a například si tak rovnou promyslet, kde vůz nabijete. Pokud vozidlo používáte pouze vy, pravděpodobně si zapamatujete, kde jste jej zaparkovali. Pokud je však uživatelů více, může se funkce zobrazení na mapě hodit. Sdílení virtuálního klíče k vozu, jako například u Audi, však v tuto chvíli bohužel možné není. Další funkcí, kterou by pravděpodobně snadno zastoupily Google Mapy či podobná aplikace, je vyhledávání dealerů značky Mazda. V případě nouze pak můžete skrze aplikaci vytočit i asistenční službu.
Aplikace samotná během používání nepadala ani se nijak nezasekávala, což je určitě pozitivní, a problém jsem neměl ani se zmíněnými požadavky a jejich zpracováním. Navíc v ní lze sledovat i některé další doplňkové informace, jako je stav otevření dveří, kufru, tlak v pneumatikách či plánovaný start nabíjení. Vhod přijde také možnost rychlého přístup k manuálům, které se stáhnou v PDF do úložiště vašeho telefonu, nebo možnost aplikaci odemknout otiskem prstu.
MyMazda tak již nyní nabízí velké množství praktických funkcí v líbivém tmavém vizuálu. K naprosté spokojenosti majitele elektromobilu, potažmo jakéhokoliv automobilu, tak schází snad již jen zmíněná možnost vytvoření virtuálního klíče, což ovšem není funkce spjatá vyloženě s aplikací samotnou.
Zdroj foto: Petr Vojtěch, fdrive.cz