Honda e Advance
test

Honda e Advance

Dlouhodobá zimní spotřeba a reálné náklady na elektřinu
7

V zimě je spotřeba elektromobilů vyšší, zvláště pak pokud nemají tepelné čerpadlo. Jak si v tomto vede Honda e a jak zvládá zimní provoz? Na to jsme se zaměřili v tomto testu. Naleznete v něm nejen reálnou spotřebu podle nabíjení, ale i náklady na energii.

Na dlouhodobý test jsme v redakci měli i kompaktní a zábavný japonský elektromobil Honda e. Většinu kilometrů jsem s ním najel v létě, ale několik týdnů s ním jezdili i v zimě. Právě zimní spotřeby a dojezdu se u elektromobilů mnoho lidí obává nejvíce, zejména u těch s menší baterií a bez tepelného čerpadla. Jak si v tomto směru vede Honda e?

Technické parametry Honda e advance

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 894 × 1 752 × 1 512 mm, 1 617 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon113 kW, 154 koní, točivý moment: 315 Nm
Baterie35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 66 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 220 km
Cena od976 900 Kč

Během dlouhodobého testu jsem prověřil i zimní dojezd v různých situacích a následně i nabíjení, které je často také ovlivněné nízkými teplotami. Než se ale zaměříme na samotnou spotřebu, podívejme se ještě na jednu vlastnost Hondy e, kterou jsem v zimě ocenil.

Honda e Advance má solidní výkon, konkrétně 113 kW, který posílá na zadní kola, protože jde o čistokrevný elektromobil s motorem vzadu. Podvozek je perfektně naladěný a v kombinaci se sportovními pneumatikami Michelin Pilot Sport má Honda e na suchém asfaltu skvělé jízdní vlastnosti. Jak je to ale v zimě, na zimních pneumatikách, když napadne sníh? V takovém případě se Honda e změní v úžasný driftovací stroj. Je ovšem potřeba přepnout na režim Sport a povypínat asistenty, protože jinak se snaží elektronika zasahovat. Když napadl sníh, užil jsem si i tento aspekt Hondy e. Zimní spotřeba je tedy navýšená nejen zimními teplotami a zimními pneumatikami, ale částečně i stylem jízdy, protože tomu se nedalo odolat.

Honda e nemá tepelné čerpadlo

Zimní spotřeba u elektromobilů závisí často i na tom, zda daný model (či daná výbava) má tepelné čerpadlo. Zatímco v létě je u spalovacího motoru nevýhoda v tom, že většina energie zmizí ve formě tepla, v zimě dokáže takové auto alespoň část této energie využít. Elektromobil potřebuje na topení energii a tepelné čerpadlo, které dokáže interiér vytopit efektivněji, je tedy výhodou. Honda e jej ale nemá a využívá topné těleso a vyhřívání vozu pomocí kapalinového okruhu.

Po zimním provozu ukázal palubní počítač spotřebu 20,5 kWh/100 km, což by při využitelné kapacitě 28,5 kWh/100 km mělo stačit na kombinovaný dojezd 139 kilometrů, což odpovídá hodnotám z testů dojezdu v různých rychlostech. Na dálnici při stálé rychlosti 130 km/h to bylo cca 100 kilometrů a mimo dálnici při 90 km/h pak 155 kilometrů. Reálná spotřeba podle nabíjení ale byla vyšší. Jedním důvodem jsou samozřejmě nabíjecí ztráty, které jsou i v létě. Zároveň jsem ale využíval komfortní funkce v podobě vytápění auta před jízdou přes aplikaci. Reálně právě tato funkce prodlouží dojezd, protože když mám plně nabitou baterii a spustím toto vytápění, auto se vytápí z energie ze sítě. Právě nejvíce energie je potřeba na vytopení vymrzlého auta a následné udržování teploty již tolik energie nespotřebuje. Nejde pouze o komfortní funkci, byť usednutí do vytopeného auta je příjemné, ale zároveň i funkci, která prodlouží reálný zimní dojezd.

Reálná zimní spotřeba vyšla na 24,6 kWh/100 km

Reálná zimní spotřeba podle nabíjení při využívání výše zmíněných komfortních funkcí tedy vyšla na 24,62 kWh/100 km a náklady na provoz pak na 1,56 Kč/km. Jelikož ale test probíhal ještě před zavedením nového ceníku PRE, kde jsem většinou nabíjel, je potřeba to přepočítat podle nových cen. Ty v průměru u zimního testu Škody Enyaq 60 iV (průměr všech AC i DC nabíjení) vychází na 10,04 Kč/kWh. Za současných cen lze tedy počítat s náklady 2,47 Kč/km, pokud budete využívat převážně DC nabíjení, což byl můj případ. Naopak při domácím nabíjení to je při současném cenovém stropu 1,55 Kč/km což je méně než u srovnatelného benzínového auta.

Honda e rozhodně není auto na dlouhé trasy, zejména v zimě. Při mém fungování, tedy dojíždění ze „satelitu“ do Prahy, mě ale nijak neomezovala a naopak jsem si užíval skvělé jízdní vlastnosti jak v zimě, tak v létě. Jde tedy o auto vhodné pro někoho, kdo nejezdí dlouhé trasy a naopak ocení sportovní charakter vozu. Ideální pak je možnost nabíjení doma, protože můžete v zimě využít například zmíněné vytápění před jízdou, ale zároveň provoz bude ekonomicky vycházet mnohem lépe.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Vojtulee M.
Vojtulee M.
Mít 2x delší dojezd a stejnou cenu, beru hned.
Petr David
Mám takový neodbytný dojem, že autor domotal jednotky.

"...je potřeba to přepočítat podle nových cen. Ty v průměru u zimního testu Škody Enyaq 60 iV (průměr všech AC i DC nabíjení) vychází na 10,04 kWh/100 km."
Nevím, jestli je dosažitelná spotřeba 10kWh/100km v zimě, ale k kontextu předchozí věty bych spíš čekal, že to je průměrná cena za dobíjení tedy 10,04 Kč/kWh.

A dál
"Naopak při domácím nabíjení to je při současném cenovém stropu 1,55 Kč/kWh, což je méně než u srovnatelného benzínového auta."
Pokud se nepletu, tak zastupovaná cena na území ČEZD byla pár tisícin nad 8 Kč/kWh, na území PRED asi o 20 hal nižší. Taky nevím, jak autor přepočítává spotřebu benzínového auta na Kč/kWh. Tady si myslím, že se jedná o Kč/km.
Jan Jakubík
Za cenu téměř 1 mil. Kč je to nesmysl pořižovat. Jinak pěkné autíčko, ale neprodejné v těchto podmíkách roku 2023. Ona to byla docela tragédie už v roce uvedení, co si budem povídat.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: včera 23:32
Hezké auto s mizernou efektivitou. Ta je ale u elektromobilu nejdůležitější!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze