Zimní dojezd Hondy e
test

Zimní dojezd Hondy e

Jak daleko dojede různými rychlostmi?
20

Městský elektromobil Honda e jsme měli na dlouhodobý test. První měsíc byl v létě, druhý v zimě. V letních podmínkách tento zábavný elektromobil obstál a ukázal, že při možnosti nabíjení doma pro běžné každodenní jízdy v pohodě stačí. Jak je to ale v zimě? Neklesne dojezd příliš? To jsme otestovali ve druhé části dlouhodobého testu.

Honda e je stylový městský elektromobil inspirovaný první generací Hondy Civic. Nabídne nejmodernější technologie, ale zároveň má úžasné jízdní vlastnosti. Takže ve výsledku je to opravdu zábavné auto. Během letní části dlouhodobého testu mi, pokud jde o dojezd, Honda e naprosto vyhovovala. Udělal jsem i test reálného dojezdu v kombinovaném provozu. Ale co s tím udělá zima? To jsem otestoval.

Technické parametry Honda e advance

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 894 × 1 752 × 1 512 mm, 1 617 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon113 kW, 154 koní, točivý moment: 315 Nm
Baterie35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 66 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 220 km
Cena od976 900 Kč

V zimní části jsem se zaměřil na to, jaký je reálný dojezd při různých rychlostech. Otestoval jsem dojezd při běžných limitech mimo město, tedy na běžné silnici, rychlostní silnici i dálnici. Vždy jsem před jízdou zapnul vytápění auta ještě, když bylo připojené na kabelu, což je pro dojezd nejefektivnější.

Zimní dojezd Hondy e po dálnici

Začínám tou nejhorší kombinací pro spotřebu a dojezd elektromobilu, zejména městského. Tou je dálnice v zimě. Jelikož doma nabíjím z běžné zásuvky, tedy výkonem 2,3 kW, nezvládá se auto vytopit jen z kabelu a část energie si vezme i z baterie. Ale je to méně, než kdybych sednul do studeného auta. To by na začátku jízdy na vytopení padlo více energie. Takto vyjíždím s vytopeným autem a baterií nabitou na 98 %. Ale pokud máte doma wallbox, pravděpodobně by to na vytopení auta stačilo a vyjížděli byste se 100 %.

Z Berouna vyjíždím na dálnici D5 a po té jedu ve směru na Plzeň. Vnější teplota je na hodnotě 3 °C a cestou sněží. Topení mám nastavené na příjemnou teplotu 20 °C. Dálnice tímto směrem stoupá do vyšší nadmořské výšky, takže spotřeba je poměrně vysoká. U sjezdu ne Ejpovice, kde palubní počítač ukazuje 30,6 kWh/100 km, je v baterii už jen 48 % energie, takže je čas se otočit a jet zpět, abych dojel zpátky do Berouna. S klesající nadmořskou výškou jde dolů i spotřeba a do Berouna dojíždím s hodnotou 26,5 kWh/100 km. Před sjetím z dálnice je stav baterie 1 %, ale rekuperací při brzdění se nabíjí na 2 % a s touto hodnotou dojíždím k nabíjecí stanici. Mám ujeto 98,5 km a zbývající dojezd jsou 3 kilometry, takže je reálné ujet 101 kilometrů. Dojezd 100 kilometrů lze tedy považovat za jakési minimum, ale jezdit maximální povolenou dálniční rychlostí se s městskými elektromobily nevyplatí ani v létě. Další test tedy jedu pomaleji.

Zimní dojezd Hondy e po rychlostní silnici

I tentokrát jsou venku 3 °C a vytopená Honda e má v baterii 98 % kapacity. Vyjíždím z Berouna stejným směrem, ale tentokrát na tempomat nastavuji rychlost pouze 110 km/h. Rozdíl je opravdu velký, protože když míjím sjezd na Ejpovice, v baterii mám ještě 60 % kapacity. Otáčím se tedy až na sjezdu na Klatovy, kde mi v baterii zbývá přesně polovina energie a spotřeba je podle palubního počítače 22,5 kWh/100 km. Opět je v baterii před Berounem jen 1 %, ale po sjetí z dálnice se stav vrací na 2 %. S těmi přijíždím po ujetí 125,3 km k nabíjecí stanici a zbývající dojezd jsou podle auta 2 kilometry. Spotřeba podle palubního počítače je 21,1 kWh/100 km, což je opravdu velký rozdíl. Kvůli tomu se vyplatí sundat nohu z plynu, protože ušetříte za energii a dojedete dál.

Zimní dojezd Hondy e po běžné silnici mimo město

Při posledním testu je vnější teplota vyšší, konkrétně 6 °C, ale stále v běžném rozmezí pro zimní období v Česku. Nechávám auto vytopit bez kabelu, abych vyzkoušel situaci, kdy není možné nechat auto vytápět na kabelu. Sedám tedy i tentokrát do vytopeného auta, ale tentokrát nabitého pouze na 96 %. Po vyjetí z Berouna na dálnici nastavuji na tempomat rychlost 90 km/h. Spotřeba je tentokrát ještě výrazně nižší a při otočce na sjezdu 89 směrem na Domažlice ukazuje palubní počítač 18,8 kWh/100 km. Před Berounem, po ujetí 140 km od startu, je stav nabití 7 % a zbývající dojezd 13 km. Pokračuji tedy o sjezd dál, kde se otáčím a vracím zpět ke sjezdu na centrum Berouna. Opět klesá stav baterie na 1 % a rekuperací při brzdění z dálniční rychlosti se zvedá zpět na 2 %. Během cca 200 metrů od sjezdu z dálnice k nabíjecí stanici PRE opět klesá na 1 %. Takže při tomto posledním pokusu se dostávám nejblíže nule. Spotřeba je 16,9 kWh/100 km a zbývající dojezd 1 km. Celková ujetá vzdálenost od startu je 155,3 km.

Honda e rozhodně není auto určené primárně na dlouhé dálniční trasy. V létě se s ní dá relativně v pohodě vyrazit i na delší trasu, ale v zimě je to už komplikovanější. Na běžných jízdách v městském a příměstském provozu ale stačí. Zvláště, když nejezdíte často po dálnici nebo po ní jezdíte s lehčí nohou. Ostatně, s Hondou e je škoda jezdit po dálnici, protože nejlépe si cestu s ní užijete na klikatých okreskách. Ale mně osobně v zimě dojezd neomezoval, ani když jsem z Berouna do Prahy a zpět jezdil po dálnici a někdy naopak i s těžší nohou.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Eva Wildova
Eva Wildova
Auto za mego, co ujede 100km, ukázka totálního zoufalství. Jak mohou takový šrot vůbec vyrobit, nechápu.
Josef L
Josef L
Honda e nebo Mazda MX-30 jsou auta pro Japonce, kteří najezdí v průměru 17 km denně |(statistika říká 6200 km za rok) a více než 31% má denní nájezd mezi 8-15 km. Takže je pro ně zbytečné auto s 2x dražší baterií. Každý si kupuje auto podle svých preferencí. Znám lidi, co trvají na tom, že chtějí bez zastávky ujet v mrazech 400 km rychlostí 130-140 km/h a těm říkám, že BEV pro ně ještě není a až bude, tak za 2-3 mil. Kč.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze