Vůz Škoda Citigo-e iV je auto určené do města a většina lidí by se s ním neodvážila na delší cestu, zejména pak do zahraničí. Martin Peterka s Petrem Benešem, kteří jeli i Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově, se toho ale nebáli a s elektromobilem do města vyrazili na eco rally do Slovinska. Ukázali tak, že i s takovým autem se dá relativně v pohodě ujet 1 700 km dlouhá trasa, která vede zejména po dálnici. Pojďme se na to podívat z pohledu Petra Beneše:
Technické parametry Škoda Citigo iV (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 597 × 1 645 × 1 481 mm, 1 235 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 61 kW, 80 koní, točivý moment: 212 Nm |
Baterie | 36,8 kWh (32,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 40 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,8 kWh / 100 km, dojezd: 252 km |
Cena od | 499 900 Kč |
Citigem na MAHLE Eco Rally Nova Gorica ve Slovinsku
Když jsme s Martinem Peterkou, řidičem naší eco rallye posádky, zvažovali, jaký elektromobil vzít na 4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica ve Slovinsku, volba byla jasná. Se škodováckým městským autem jsme měli zkušenost z mírně zvlněné českokrumlovské eco rallye. Chtěli jsme srovnat, jak se auto popasuje s horskou eco rallye. Pořadatelé odhalili přibližnou trasu soutěže předem. Musím říci, že z převýšení 800 metrů na 12 kilometrech jsem měl největší obavu.
Před cestou do Nove Gorice jsem si připravil nabíjecí zastávky a rozhodl se, že nabíjení budu spouštět přes appku mobility+ od německé EnBW, která umožňuje spuštění nabíjení přes aplikaci bez nutnosti čipu a umožňuje i roaming v Rakousku. Nabíjení pro cestu zpátky jsem neplánoval, neboť jsem chtěl jet přes Triglavský národní park, kde jsem chtěl vyzkoušet auto v převýšení z 90 metrů do 1 600 metrů nad mořem a nabíjení jsem chtěl řešit až na místě.
640 km z Brna do Nové Gorice
Do Nove Gorice, která leží na severu Slovinska u italských hranic, bylo třeba se dostat po vlastní ose – cca 640 km jedním směrem. Cestu tam jsem zvolil po dálnici: Brno – Vídeň – Graz – Lublaň – Nova Gorica a vzhledem k mé nezkušenosti s cestováním po dálnici s tímto městským autem a nevědomosti o spotřebě právě na dálnici jsem jel spíše konzervativněji – rychlost kolem 110 km/h. V Rakousku jsem rychlostně splýval s davem. Celkem jsem nabíjel 4× a mít více zkušeností před cestou, vím, že bych nabíjel i kratší dobu než celkových 2 hodiny 42 minut. Cena za rychlonabíjení byla 32 eur neboli 1,30 Kč na kilometr.
Následovala samotná soutěž, která vedla po pěkných úzkých horských silničkách plných vraceček. Princip eco rallye je takový, že se hodnotí přesnost průjezdu tajnými měřicími body (soutěž pravidelnosti), dále se hodnotí celková spotřeba a celkový výsledek je určený kombinací pravidelnosti a spotřeby. Celou trasu musí posádka zvládnout v předepsaném časovém limitu, nejede se žádným šnečím tempem. Je třeba být přesný v navigaci a zároveň mít nohu na plynu tak akorát těžkou, aby se dodržel předepsaný rychlostní průměr. V soutěži jsme s Martinem i přes úvodní problém skončili na sedmém místě. Ceníme si získaných zkušeností a také skvělé týmové spolupráce s druhou českou posádkou ve složení Michal Žďárský a Jakub Nábělek, kteří skončili na druhém místě.
Po soutěži jsem se těšil na cestu do Brna přes Triglavský národní park a potom na Villach, Graz, Vídeň, celkem 646 km. Bylo pěkné počasí a těšil jsem se na hory, také jsem ale chtěl vyzkoušet spotřebu městského Citigo iV ve velkém převýšení. Výsledný verdikt? Není se čeho bát. Auto i v horách „šlapalo jako hodinky“, spotřeba na 103 km z Nove Gorice na vrchol horské silnice vedoucí národním parkem byla 13,9 kWh na 100 km. Celkem jsem cestou zpět rychlonabíjel 3×, trvalo to 2 hodiny a 21 minut (stálo 26 eur).
Citigo není primárně na dlouhé cesty, ale dají se zvládnout
Celkový závěr z cesty? 1 700 km dlouhé dobrodružství s městským autem ukázalo, že i tímto typem elektromobilu se dá cestovat. Ne, není to na cestování každý týden, ale občasná dálková trasa se dá zvládnout. Stačí, když si člověk najde činnost během nabíjení a jede prostě na pohodu. Není kam spěchat... Co se auta týče: někomu nemusí vyhovovat méně ergonomické sedačky a mohlo by mít rychlejší nabíjení. Ovšem, jak řekl řidič naší posádky Martin Peterka: „To auto je skvělý, já ho žeru.“
České posádky vyráží i na poslední eco rally do Dolomitů
Poslední závod eco rallye pod hlavičkou FIA v roce 2021 se koná 25. až 27.11.2021 v italských Dolomitech. Již teď je v místě sníh. Těším se na závod, bude to opět jiná zkušenost. Doufám, že s ostatními českými posádkami, opět Michalem Žďárským a Jakubem Nábělkem, udržíme českou vlajku co nejvýše.
Podrobnější informace o průběhu eco rallye ve Slovinsku a více detailů z 1 700km cesty na soutěž najdete na autonabijecka.cz. Informace z cesty na eco rally v Dolomitech můžete sledovat na našich sociálních sítích a také se můžete těšit na článek o tom, jak si vedly české posádky.