Letos jsem v Krumlově startoval již potřetí na pozici navigátora a šlo o mou patnáctou účast v rally pravidelnosti vůbec, takže už jsem celkem tušil, co se chystá, nicméně nikdy se nedokážete pořádně připravit na to, co si pro vás přichystá trať samotná, s jakými podmínkami se budete muset potýkat a jaké fígle si na vás přichystají pořadatelé. I když si mnozí představují rally pravidelnosti jako nudnou projížďku, opak je pravdou a emoce lítají nahoru a dolu jako na horské dráze.
S kamarádem Petrem Vomáčkou jsme do závodů nastoupili s novou Škodou Enyaq iV 80 a jestli se ptáte, je-li rodinné SUV vhodné pro tento typ závodů, tak musím říct, že ano i ne. Jelikož v rally pravidelnosti nejde o závratné rychlosti, při závodech oceníte pohodlí a velkou kapacitu baterie, což Enyaq dokonale splňuje, problém ale nastává, když se kouknete na spotřebu. V rámci šampionátu FIA je přihlíženo také na spotřebu a závěrečné bodování zahrnuje veškeré aspekty, tedy přesnost v jízdě, případné penalizace a právě zmiňovanou spotřebu. I přes veškerou snahu a téměř nemožnou hodnotu 14,4 kWh/100 km na trase dlouhé přes 380 km nás tento výsledek posunul z 8. na 15. místo.
Pravidla a průběh je každému nejspíš více či méně znám, jak to ale probíhá na místě spolujezdce? Jako spolujezdec máte za úkol navigovat a spravovat veškerou pomocnou techniku potřebnou k závodění, popřípadě dobíhat v cíli s výkazem. Doba, kdy se jezdilo podle mapy, s kompasem a stopkami v rukách, je ta tam a na jejich místo nastoupily moderní technologie a mobilní telefony. Neodmyslitelnou součástí závodů je aplikace Rabbit 2.0, do které se zadávají délky jednotlivých etap, průměrné rychlosti v daných úsecích a také potřebné časy. Po vyplnění aplikace automaticky vypočítá, jak by měl správně vypadat průběh vaší cesty a za pomoci GPS vám pak jen říká, zda na trase zpomalit/zrychlit. Aplikace dokáže dokonce komunikovat s externími technologiemi a přiblížit vás přesnosti a dokonalosti ve dvou různých úrovních. Buď si pořídíte profesionální GPS, která aktualizuje vaši polohu více než 10× za vteřinu, nebo vsadíte na vůbec nejlepší dostupnou technologii, jakou jsou magnety na kolech, které mezi sebou porovnávají počty otáček kol. Tím vám počítač vyhodnotí polohu s přesností na centimetry a ty nejlepší posádky jsou těmito doplňujícími technologiemi pochopitelně velice často vybaveny. My jsme se museli spokojit pouze s našimi telefony, ale i s těmi se dá zajet velice slušný výsledek. Zajímavostí je, že s každým výrobcem telefonů se liší i kvalita GPS, nám se zatím nejvíce osvědčil iPhone nebo Huawei, každopádně vždy jezdíme minimálně se dvěma telefony.
Po první rychlostní zkoušce to vypadalo na pěkný souboj o první příčky, ale hned druhou rychlostní zkouškou jsme si zarazili hřebíček do rakve. Při nastavování průměrných rychlostí do aplikace jsme, i přes dvojitou kontrolou, zapsali špatně průměrnou rychlost o 1 km/h, což znamenalo, že jsme k závěru RS nasbírali na šesti kontrolních bodech přes 2 800 trestných bodů, čímž jsme se automaticky vyřadili ze souboje o bednu. To je vždy velice frustrující, když se vlastní chybou vyřadíte a ještě takto na začátku. Nezbývalo nám nic než zatlačit slzičku a i tak se pokusit o co nejlepší umístění. Zbytek dne a na počátku druhého dne se nám dařilo a probojovávali jsme se zpátky na vyšší pozice, ale to by nebyla rally, aby se zase něco nepokazilo. V itineráři jsme narazili na jeden sporný bod, na kterém se nachytala i třetina všech dalších posádek, zazmatkovali jsme, špatně odbočili a když jsme se vrátili zpátky na trať, tak jsme byli více než minutu ve skluzu a bylo po závodech. Ale tak to už bývá. Tento týden startuje v okolí Mladé Boleslavi Rally Bohemia a my budeme opět na startu, namotivováni z předešlého zklamání a uděláme vše proto, abychom si odvezli pohár.
Czech New Energies Rallye se i přes všechnu nepřízeň kvůli pandemii velice vydařila, možná o to více, protože zažít Český Krumlov jako město duchů bez jakýchkoliv turistů byl nepopsatelný zážitek a chtěl bych tímto poděkovat pořadatelům a všem dalším posádkám. Těším se na viděnou v příštím roce.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 117 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 529 km |
Cena od | 1 364 900 Kč |