První sériový elektromobil značky Škoda, Citigo-e iV
Rok 2020 znamenal velký přelom v elektromobilitě na českém trhu. Zatím nejsou čísla za prosinec, ale z průběžných výsledků je velmi pravděpodobné, že poprvé registrace nových elektromobilů budou vyšší než registrace aut na CNG nebo LPG, a to stejné bude platit i pro plug-in hybridy. O tato čísla prodejů elektromobilů se jednoznačně zasloužila domácí Škoda Auto modelem Citigo-e iV, který se zejména na začátku roku, kdy jej Škodovka začala dodávat zákazníkům, nejvýrazněji podílel na rekordních registracích elektromobilů v Česku. Je škoda, že přibližně v polovině roku automobilka ukončila objednávání elektrického Citiga a momentálně probíhají jen dodávky již objednaných vozů, poté bude výroba ukončena.
První elektromobil z Česka, Hyundai Kona Electric
Prvním sériovým elektromobilem domácí automobilky Škoda sice bylo zmíněné elektrické Citigo, ale vyrábí se v Bratislavě. Prvním sériovým elektromobilem vyráběným v Česku se tak stala Hyundai Kona Electric, jejíž sériová výroba se v březnu rozeběhla i v severomoravských Nošovicích. To je důležité nejen pro český trh, ale celkově pro evropský, protože crossovery jsou v Evropě oblíbené a Kona patří mezi pět nejprodávanějších elektromobilů v Evropě. A výroba v srdci Evropy znamená nejen to, že se k evropským zákazníkům dostane rychleji, ale zároveň je distribuce mnohem efektivnější, než když se dovážela z Koreje.
Zahájení předávání nových Tesel v pražském showroomu
Po jedenácti měsících letošního roku je na druhém místě v českých registracích elektromobilů, za domácí Škodou, právě Tesla. A velkým dílem k tomu jistě přispělo i to, že v březnu Tesla začala předávat vozy novým majitelům v Praze. Mnozí měli vůz objednaný již delší dobu a čekali právě na tento moment, jiní i s objednávkou čekali na to, až pro auto nebudou muset jet někam do zahraničí. A jak ukazují čísla, Tesly jsou v Česku velmi oblíbené elektromobily, protože i Hyundai, jehož registrace táhne domácí Kona, je až za Teslou. Prodeje Tesly v Česku táhne Model 3, ale až se dostaví Gigafactory v Berlíně, bude výraznou posilou i Model Y.
Obrovský boom registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě
V Česku sice registrace elektromobilů a plug-in hybridů trhaly rekordy a registrovalo se jich více než trojnásobek oproti loňsku, ale v některých evropských státech se „auta do zásuvky“ dostala na mnohem vyšší tržní podíl. Jsou to státy jako například Německo, Francie, Rakousko nebo Velká Británie. V Norsku, kde už dříve v registracích nových aut převažovaly elektromobily, auta do zásuvky překonala 80 procent tržního podílu a na Islandu se také dostala přes polovinu trhu.
Příchod Volkswagenu ID.3 na trh
Hodně očekávanou novinkou byl také ID.3, první elektromobil na platformě MEB a první Volkswagen, který je konstruovaný od začátku jako elektromobil. Ten se k prvním zákazníkům dostal koncem léta, byť na kompletní software si ještě musí chvíli počkat. Okamžitě se ale stal lídrem v počtu registrací v některých státech, zejména pak v Norsku, kde se stal absolutně nejprodávanějším autem. Český trh ale zatím výrazněji neovlivnil, tady lze očekávat úspěch až u nejlevnější verze, která má potenciál stát se lidovým elektromobilem.
Představení Škody Enyaq iV
Tak, jako má Volkswagen ID.3 potenciál být lidovým elektromobilem, Škoda Enyaq iV se pravděpodobně stane nejdostupnějším rodinným elektromobilem. Vnitřním prostorem je srovnatelná s velkými elektrickými SUV, nebo se jim blíží, ale cenou je srovnatelná s mnohem menšími crossovery. Kdo tedy chce elektromobil, ale potřebuje prostornější auto, na které dosud neměl, bude pro něj Enyaq jistě zajímavá volba. Zda ale zopakuje úspěch Citiga, to se teprve uvidí.