V Norsku mají auta do zásuvky tržní podíl už přes 80 procent!

1
V Norsku mají auta do zásuvky tržní podíl už přes 80 procent!
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Elektromobily a plug-in hybridy v Norsku opět zvýšily podíl na trhu
  • Jediným autem v první dvacítce, které nemá elektrifikovaný pohon, je Škoda Octavia
  • V září se do vedení dostal Volkswagen ID.3 před Teslou Model 3, Audi e-tron se propadlo na páté místo

Norsko je dlouhodobě trh, kde se elektromobilům a plug-in hybridům daří nejvíce. Jejich podíl na trhu stále stoupá a za září 2020 se dostal na neuvěřitelných 82 % z celkových prodejů osobních aut a i s běžnými hybridy bez externího nabíjení to je dokonce 88 %! Data o registracích elektrifikovaných aut v Norsku přináší ev-sales.blogspot.com.

Jediným neelektrifikovaným autem v TOP 20 je Škoda Octavia

Dlouhodobě, konkrétně od začátku letošního roku do konce září, je v Norsku 20 nejprodávanějších aut s elektrifikovaným pohonem. Je mezi nimi pouze jedna výjimka – Škoda Octavia na 10. místě. S nadsázkou by se tedy dalo říci, že kdo si v Norsku nekupuje elektrické auto, ten si koupí Octavii. Bude tedy zajímavé sledovat vývoj, až se začne prodávat Octavia iV a Octavia RS iV, protože když už se spalovacími motory dokázala proniknout do TOP 10, může se s plug-in hybridním pohonem stát nejprodávanějším autem v Norsku.


Pět nejprodávanějších modelů od začátku roku jsou elektromobily. Žebříček vede Audi e-tron, ale postupně oslabuje svoji pozici, protože se mu poměrně rychle přibližují Volkswagen ID.3 a Tesla Model 3. Následuje Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona EV, Nissan Leaf a na pátém místě Tesla Model 3, která ale rychle stoupá vzhůru. Z plug-in hybridů jsou v první dvacítce pouze Mitsubishi Outlander PHEV na šestém místě a Volvo XC60 PHEV až na 17. pozici. Je tedy jasně vidět, že prodeje táhnou elektromobily. V grafu výše jsou ale zahrnuty celkové prodeje a i v položce „ostatní“ jsou elektromobily a plug-in hybridy, které se ale nevešly do TOP 20.


Za září se v Norsku prodalo celkem 15 552 osobních aut, z čehož bylo 9 560 elektromobilů, což představuje 62 %. Plug-in hybridů pak bylo 3 129, tedy 20 % celkového trhu osobních aut. Celkové pořadí jednotlivých modelů ale vypadalo úplně jinak. Na první místo se dostal Volkswagen ID.3, následovaný Teslou Model 3 a do první pětky se probojoval také Polestar 2 a SAIC MG ZS EV. Dosud vedoucí Audi e-tron se tak propadlo na páté místo. A zmíněná Škoda Octavia je z celkové první dvacítky za samotné září poslední, takže možná Norové čekají na plug-in hybridní pohony pod její kapotou.

Prodejní výsledky elektromobilů a plug-in hybridů v Norsku jsou tedy úplně jinde než výsledky v jakékoli jiné zemi. Norsku se blíží snad jen Island. Je ale nutné podotknout, že lví podíl na tom má podpora ze strany státu. Tamní systém je postavený na tom, že na autech jsou vysoké daně, od kterých jsou elektromobily osvobozeny. Důležitým faktorem je ale i to, že si Norové uvědomují krásu přírody ve své zemi a chtějí ji chránit.

Diskuze ke článku
Frantisek Pukys
Frantisek Pukys
kdyz si noří tak váží ekologie,že by vrazily zisky z težby ropy v moři do odstraňování škod, které tím způsobují. To ne , ti by neměli na ekektromobilitu. Jsou to největší pokrytci na zeměkouli. Fuj tajbl.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze