Jeden čas byl naftový motor nejoblíbenějším pohonem v Evropě a pokrýval přes polovinu trhu osobních aut. Jeho podíl se ale postupně snižuje a letos v září se poprvé elektrifikované vozy dostaly před nafťáky, jak píše insideevs.com. Má to ovšem jedno velké „ale“.
Elektrifikované vozy dosáhly poprvé podílu trhu 25 %, ale není to tak, že by šlo pouze o elektromobily a plug-in hybridy. Počítají se do toho totiž nejen základní hybridy, ale i mild-hybridy. Zatímco základní hybridy jsou schopné i krátké jízdy na elektřinu, což například při popojíždění v koloně rozhodně pomůže, mild-hybridy jsou spíše jen vylepšené systémy stop-start a mnoho automobilek vyrábí i mild-hybridy s dieselovým motorem. Takže část dieselů se přesunula mezi mild-hybridy. I téměř 12procentní podíl elektromobilů a plug-in hybridů je pěkný výsledek, který ukazuje, že se s těmito pohony už musí počítat a pomalu přestávají být alternativními. Minulý rok byl za září podíl všech elektrifikovaných vozů 11 %, tedy nižší než letos u samotných EV a PHEV.
Nejprodávanějším elektrifikovaným vozem v Evropě se v září stala Tesla Model 3 s bezpečným náskokem před Renaultem ZOE a Volkswagenem ID.3, proti kterému je takřka na dvojnásobku. Nejprodávanější plug-in hybrid je až na šestém místě mezi auty do zásuvky a je jím Mercedes třídy A PHEV. V pořadí samotných plug-in hybridů je za ním Volvo XC 40 PHEV a Audi Q5 PHEV.
Z grafu je tedy vidět, že na autech do zásuvky se podílejí více elektromobily než plug-in hybridy. Celkově se na elektrifikovaných autech nejvíce podílí auta do zásuvky a full hybridy. I tak mezi nimi jsou i mild-hybridy a kdybychom je přesunuli tam, kam podle nás patří (tedy mezi benzínová a naftová auta), vyšlo by dieselových aut o něco více než skutečně elektrifikovaných. Ale čísla jsou i přesto velmi pěkná a meziroční nárůst je velký.