Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že prvním českým elektromobilem je Škoda Citigo-e iV, není tomu tak. Vyrábí se totiž v Bratislavě a opravdu prvním sériově vyráběným elektromobilem v Česku se stala Hyundai Kona Electric. První elektrické Kony z Nošovic už vyjely, jak píše iDnes.cz.
O přípravách výroby a plánu vyrobit letos v Nošovicích 30 tisíc elektromobilů Hyundai Kona jsme již psali. Přestože vozy Hyundai Kona se spalovacími motory se v Nošovicích již vyráběly, bylo nutné výrobní proces upravit. Výrobní byla například prodloužena o 15 metrů, kde se do vozu montuje trakční baterie. Celkově do přípravy výroby Hyundai investoval 1,8 miliardy korun.
První vozy Kona Electric sjely z linky v Nošovicích již loni
Již v loňském roce odstartovala výroba prvních elektrických SUV Hyundai Kona v Česku. Šlo ovšem pouze o ověřovací sérii, na které se ladily výrobní technologie. Některé vozy z této série již jezdí po silnicích a jejich majitelé byli překvapeni například třífázovou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW, což je jeden z rozdílů oproti vozům, které se vyrábí v jihokorejském Ulsanu.
Výroba první sériové Kony Electric v Nošovicích byla započata 2. března. Na 12. března pak byl naplánován oficiální start produkce a vyexpedovány první vozy k zákazníkům. Z linky Nošovické továrny sjede nové auto každých 56 vteřin, ale než je vůz Hyundai Kona hotový, absolvuje 7,6 kilometru dlouhou cestu, která trvá 18 a půl hodiny. Z toho nejdelší úsek připadá na lakovnu, kde stráví 8,5 hodiny.
„Rozšíření výroby modelu Kona Electric je důležitým krokem pro uspokojení rostoucí poptávky evropských zákazníků po elektromobilech,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Europe, Dong Woo Choi, pro iDnes. Kromě Česka jsou vozy z Nošovic určeny pro další evropské trhy, jako jsou Německo, Francie, Nizozemsko, Norsko, Slovensko a Polsko.
Dodací lhůta se zkrátí na 2 měsíce
Generální ředitel společnosti Hyundai Motor Czech Martin Saitz podle iDnesu řekl, že jedním z hlavních důvodů pro zavedení výroby Kony v Nošovicích byly dlouhé dodací lhůty elektrických vozů vyráběných v továrně v jihokorejském Ulsanu. „Ještě v loňském roce se dodací lhůta blížila někdy až k roku. V současné době můžeme říct, že pokud všechno poběží, jak má, tak budeme schopni auto do dvou měsíců od objednání dodat zákazníkovi,“ popisuje Saitz.
Kromě již zmíněné třífázové palubní nabíječky má Kona z Nošovic i delší dojezd. Ten je navýšený o 35 km na 484 km podle WLTP. Je to díky pneumatikám s nižším valivým odporem a úpravám na zadní nápravě.
Hyundai Kona Electric (test) - Elektrický unikát
Technické parametry Hyundai Kona Electric Eco
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 165 × 1 800 × 1 565 mm, 1 610 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 395 Nm |
Baterie | 42 kWh (39,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 72 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,9 kWh / 100 km, dojezd: 312 km |
Cena od | 899 990 Kč |