Hyundai Kona Electric
test

Hyundai Kona Electric

Elektrický unikát
2

Skutečný věk elektromobility přichází a Hyundai Kona je toho důkazem. Důkazem, že zajímavý elektromobil s velmi dlouhým dojezdem se dá pořídit už za relativně příznivou cenu. Hyundai Kona Electric je na českém trhu naprostým unikátem, který dostane konkurenci až v průběhu letošního roku. V koupi může bránit snad jen brzký příchod faceliftované verze.

V případě vozu Hyundai Kona Electric jde o první (a zatím jediný v Česku oficiálně prodávaný) elektromobil s cenovkou kolem 1 milionu korun, který má na rozdíl od konkurence velmi dlouhý dojezd reálně přesahující 400 kilometrů. Elektrická Kona může klidně sloužit jako jediné auto v rodině, a to i těm, kteří dosud elektromobilům nevěřili. Jaký je tento jihokorejský crossover na baterky v praxi? To vám prozradím v dnešním testu.

Hyundai Kona Electric (test) - Elektrický unikát

Technické parametry Hyundai Kona Electric Power

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 165 × 1 800 × 1 565 mm, 1 760 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm
Baterie67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 72 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,3 kWh / 100 km, dojezd: 484 km
Cena od1 099 990 Kč

Vnější design: tu nepřehlédnete

Konu prostě nepřehlédnete. Je jiná, je svá. Zejména zepředu vypadají její úzká LED světla jinak než u ostatních aut, u čistě elektrické varianty pak navíc působí hodně zvláštně plastová maska s prohlubinami. Kona je ve výchozím stavu auto se spalovacím motorem (a ani ne poloviční cenou), a tak se ji Hyundai snažil v elektrické verzi odlišit. Zda k lepšímu, nebo k horšímu, to necháme na vás.

Zaujme výrazné oplastování, které dává Koně punc „teréňáku“, i když jde o malý crossover, což je dnes velmi atraktivní skupina aut určená hlavně do města. Tomu napovídá i pohon pouze přední nápravy, přičemž s pohonem 4×4 mít elektrickou Konu nemůžete. Specifická jsou také 17palcová kola se skoro plnými disky snižujícími odpor vzduchu. Atraktivním doplňkem je pak odlišně lakovaná střecha, která je k dispozici ve 3 barvách a dá se kombinovat se 7 barvami exteriéru. Celkem tak lze vytvořit 21 unikátních kombinací.

Kona trochu klame tělem a na fotkách vypadá trochu větší, než ve skutečnosti je. Přitom jde o crossover s vnitřním prostorem zhruba o velikosti e-Golfu, jen se zvýšeným podvozkem. Oproti e-Golfu je dokonce Kona s 4,1 metry kratší. To však neznamená, že je vevnitř málo místa. Naopak.

Technika a výbava: dvě výbavy za úplně jinou cenu

Hyundai pro Konu zvolil dvě úrovně výbavy – levnější Future za 924 990 Kč a o 335 tisíc korun dražší Ultimate, která je vždy párována i se silnějším 150kW elektromotorem a zejména s podstatně větší 64kWh baterií umožňující reálný dojezd přes 400 kilometrů. A právě tu zvanou Ultimate jsme otestovali. Levnější verzi Future pak můžete mít buď se základním 100kW elektromotorem a menší 39,2kWh baterií, nebo si připlatit 130 tisíc Kč za větší baterii a silnější elektromotor. Vzhledem k tomu, že i verze Future je bohatě vybavená a ve variantě s vyšším dojezdem vyjde na 1 054 000 s DPH, může být právě tato varianta nejatraktivnější volbou.

Silnější elektromotor nabízí maximální točivý moment 395 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h ve sport módu za 7,6 vteřin a maximální rychlost 167 km/h. Papírový dojezd pak činí 482 kilometrů a byli jsme zvědaví, na jaké hodnoty se dostaneme v praxi. Výsledky najdete v příslušné kapitole.

Kona je díky specifickému designu nepřehlédnutelná

Za 200 tisíc korun navíc dostanete ve variantě Ultimate vše, co byste od dnešního auta mohli chtít. Nechybí head-up displej (i když levnějšího výsuvného typu), full-LED světla s automatickým rozsvěcením a přepínáním dálkových světel, aktivní asistent řízení včetně adaptivního tempomatu a rozpoznávání značek, vyhřívaná i odvětrávaná a elektricky nastavitelná přední sedadla, dvouzónová klimatizace, 8palcový dotykový displej a audiosystém Krell s výkonem 360 W. Jde tedy o výbavu skutečně královskou. Pokud byste si jen chtěli vybrat jednotlivé prvky výbavy, nemůžete.

Interiér: Co ty plasty?

Díky vyššímu posedu se do Kony dobře nastupuje. Zároveň vás přivítá prostorným interiérem a zejména vepředu potěší velmi praktickým zvýšeným středovým tunelem s velkým odkládacím prostorem pod ním. Interiér, ve verzi Ultimate s koženými sedačkami, může být v černé nebo šedé barvě, přičemž ta druhá zmíněná vypadá elegantně a celý prostor prosvětlí.

Hyundai osázel interiér poměrně velkým počtem hardwarových tlačítek. Pro vyznavače takového přístupu tedy praktičtější řešení než sázka jen na displeje. Úroveň zpracování je ale dobrá. Celkový dobrý dojem z interiéru kazí jen materiály. Přístrojová deska i výplně dveří jsou totiž až na jeden díl vyrobené kompletně z obyčejného tvrdého plastu, což zamrzí.

Interiér je přehledný a zaujme výborná výbava, ale zklamou tvrdé plasty

Sedadla jsou spíše městského typu bez výrazného bočního vedení, ale jsou pohodlná i na další cesty. Na dovádění na okreskách nicméně stavěné nejsou, což ostatně není ani Kona, takže vás to mrzet nemusí. Pozitivní je, že jsou vyhřívaná, odvětrávaná (a to dokonce ve třech stupních) a zároveň i elektricky nastavitelná. Nechybí ani vyhřívaný volant, který dobře padne do ruky a snadno si za ním najdete polohu. Díky vyššímu posedu je z auta dobrý rozhled a celkově jsem se s ním velmi rychle sžil.

Na zadních sedadlech se sedí celkem pohodlně a nechybí místo na hlavu ani na nohy. Díky vyššímu posezu pak nemáte kolena u brady jako třeba v Tesle Model 3. Kufr s objemem 332 litrů je velmi podobný zmiňovanému e-Golfu, po sklopení zadních sedadel se dostanete až na 1 114 litrů. Naopak pod kapotou žádný úložný prostor nečekejte. Vzhledem k tomu, že je elektrická Kona pouze sourozencem spalovací verze, je motor, měnič a vše potřebné uloženo klasicky pod přední kapotou místo spalovacího motoru.

V interiéru zaujmou i vychytávky jako bezdrátová nabíječka na telefon nebo jednoduchý head-up displej, který sice nepromítá údaje přímo na přední sklo, ale i na efektně výsuvném plastu dostanete vše co potřebujete.

Infotainment a displeje: informace na prvním místě

Pochválit musím osmipalcový displej umístěný vysoko na přístrojové desce. Jeho prostředí sice už nepůsobí nejmoderněji, ale je rychlé a ovládá se celkem logicky. Díky podpoře Apple CarPlay a Android Auto si ho můžete v mžiku nahradit svým vlastním prostředím a aplikacemi. Pokud ale chcete používat systém od Hyundai, dostanete vše co očekáváte: od ovládání telefonu a hudebního přehrávače až po zobrazování doplňkových informací o vozidle. Praktická je domovská obrazovka, kterou si můžete nakonfigurovat k obrazu svému. Naopak mi v průběhu testování hodně chybělo tlačítko na kraji displeje pro rychlý přístup k ovládání telefonu. Když jsem tak chtěl někomu zavolat, čekalo mě vždy hodně klikání přes hlavní menu.

Grafika na displeji před řidičem se mění podle jízdního stylu

Infotainment má skvělé „elektrické“ zobrazení s mnoha detaily, které by mu nejeden dražší elektromobil mohl závidět. Dozvíte se nejen přibližný dojezd přímo na mapě, ale i délku nabíjení na různě výkonných stanicích. Hyundai šel až do takového detailu, že vám přehledně ukazuje, kolik kWh energie odebírá motor, klimatizace, elektronika nebo management baterie. Na druhou stranu zamrzí kompletní absence on-line funkcí a chybí i připojení nebo vzdálené ovládání auta přes mobilní aplikaci. Toho se ale letos dočká faceliftovaný model.

Hyundai Kona Electric
Head-up displej

Další menší displej je pak před řidičem. Jeho zobrazení, stejně tak chování auta, se mění podle toho, jestli jedete na ekologický, normální nebo sportovní režim. Režimy si můžete i upravovat podle svého gusta, za což chválím. Stejně tak oceňuji stále dobře viditelnou hodnotu dojezdu, která se mění předvídatelně a odpovídá realitě. Při nabíjení pak Kona vzorně ukazuje nabíjecí výkon a dobu nabíjení do 80 i 100 procent, tedy vše co potřebujete vědět.

Chytré systémy a funkce: plejáda asistentů

Aby byla vyvážena vyšší cena oproti spalovacímu modelu, nadělil Hyundai elektrické Koně kompletní výbavu včetně plejády asistentů, které se v praxi hodí. Nechybí tak hlídání mrtvého úhlu či adaptivní tempomat, který se pohodlně ovládá na volantu. Najdeme zde i aktivní asistent jízdy v pruzích, který na dálnici a důkladně značených cestách první třídy funguje dobře – auto se spolehlivě drží v pruhu. Při nižších rychlostech, ve městě nebo na hůře značených cestách se ale systém deaktivuje a musíte převzít řízení.

Hyundai Kona Electric
Nechybí ani pohodlná bezdrátová nabíječka pro mobilní telefony

I při aktivním asistentovi nestačí mít jen ruku na volantu, ale musíte s ním vykonávat alespoň malé pohyby, protože jinak vás začne Kona hlasitě napomínat. To ostatně dělá hodně ráda. Pokud se jiné vozidlo nachází v mrtvém úhlu (i když už tam úplně není), začne hlasitě pípat, stejně tak při puštění volantu, vyjetí z pruhu a podobně. Dobrou kvalitu pak mají také parkovací kamery a parkovací asistent, spolehlivě funguje i adaptivní tempomat.

Jízdní vlastnosti: radost s ním jezdit

Kona je jízdně příjemné, živé auto, které se svými 150 elektrickými kilowatty porazí na křižovatce kdekoho. Kona má ale pohon jen předních kol, takže nejen na mokru při sešlápnutí pedálu až na podlahu se občas dočkáte protočení kol. Ve sportovním režimu auto také velmi živě reaguje na plyn a je skutečně zábavné. To byste od crossoveru nečekali, že? Je to ale elektromobil, takže jsem měl velká očekávání. Stejně mě ale Kona Electric svou agilitou překvapila. Díky těžké baterii v podlaze, tedy nízkému těžišti, je Kona také v zatáčkách mnohem stabilnější, než byste od auta této výšky a konstrukce očekávali. Ne, Kona není stavěna na dovádění na horských okreskách, ale když s ní děláte myšky ve městě, je si jistá v kramflecích.

Elektromotor je více slyšet jen při sešlápnutí pedálu na podlahu, ale to vůbec nevadí. Kona je celkově výrazně tišší než spalovací auta, a to ve městě i na dálnici, které Koně díky maximální rychlosti takřka 170 km/h nedělají problém. Při běžném zrychlování proniká futuristický zvuk motoru zpod kapoty opravdu velmi málo. Při rychlostech do 30 km/h vyluzuje Kona umělý zvuk z reproduktorů, aby vás třeba chodci na parkovištích u nákupních center slyšeli. Tento futuristický zvuk ale byla první věc, kterou jsem vždy po nastartování auta vypnul tlačítkem pod volantem. Bohužel zvuk nelze deaktivovat trvale.

Hyundai Kona Electric

Pochválit musím i rekuperaci, která je silná a můžete si ji regulovat pádly pod volantem ve třech krocích. V běžném provozu lze až do cca 20 km/h ovládat auto jen jedním pedálem, ale pro dobrzdění do křižovatky je potřeba šlápnout na brzdu. I když vlastně není! Kona má totiž navíc jednu vychytávku. Můžete dobrzdit až do zastavení přidržením levého pádla, takže prakticky vůbec nemusíte používat brzdový pedál. Skvělé. Ještě lepší by bylo aktivování dobrzďování bez používání pádla tak, jak to známe z Nissanu Leaf díky jeho e-Pedalu, ale i takto je to velmi příjemný benefit, který většina konkurence nenabídne.

Dojezd a spotřeba: jako s běžným autem

Dlouhý dojezd je velkým tahákem Kony Electric. Díky 67,1kWh baterii (64 kWh využitelných) má papírově dojet výrazně dál než všichni konkurenti s podobnou cenovkou. A má i lepší dojezd než některá auta za dva miliony. Tady prostě Kona exceluje a dokazuje, že i v běžném elektromobilu lze mít výborný dojezd. A z praxe mohu říct, že jsem s Konou mohl jezdil jako s běžným spalovacím autem – žádné omezování, žádný strach z nedostatečného dojezdu.

V praxi totiž budete mít dojezd zhruba 360 až 400 kilometrů při běžném ježdění po městě a mimo něj bez toho, abyste se museli jakkoliv omezovat. Úsporná jízda mimo město pak znamená dojezd i 420 kilometrů a spotřebu někde kolem 15 kWh na 100 kilometrů. Spotřeba ve městě činí v praxi zhruba 16,5 kW/h na 100 kilometrů, v případě zimního provozu a s aktivovaným zimním režimem se spotřeba zvedá zhruba na 19 kWh / 100 km a dojezd se pohybuje spíše někde kolem 320 kilometrů.

Kona má výborné zobrazení o spotřebě a dojezdu s mnoha detaily

Líbí se mi, jak vás Kona Electric v eco módu pobízí k úsporné jízdě a rekuperaci. Vždy když zpomalujete se u ukazatele dojezdu zobrazuje, kolik kilometrů jste dobili. Třeba při zpomalování ze 130 km/h skoro do zastavení ukáže Kona dobití dojezdu i o několik kilometrů. A to si pište, že vás pak bude o to víc bavit jezdit úsporně. Stejně tak tu musím znovu pochválit velmi kvalitní a podrobné informace o spotřebě všeho možného. Vy si tak můžete na obrazovce infotainmentu podrobně zobrazit, kolik energie z baterie vám ubírají třeba vyhřívané sedačky. Díky opravdu dlouhému dojezdu ale vlastně ani nemáte důvod tohle zkoumat.

A dálnice? Při běžné jízdě rychlostmi kolem 130 km/h s tempomatem se spotřeba pohybuje zhruba kolem 19 kWh / 100 km a dálniční dojezd činí zhruba 330 kilometrů, což vůbec není špatné. Pochválit musím také velmi dobře fungující ukazatel dojezdu. Vždy víte, co si můžete dovolit, a s Konou je radost cestovat i na delší vzdálenosti, kde vás nebude nijak omezovat.

Nabíjení: více než 50 kW

Kona má sice velmi dlouhý dojezd, ale občas si o svoji porci energie řekne. Nabíjecí konektory jsou umístěné prakticky v čumáku a jde o standardní kombinaci, tedy Mennekes Typ 2 pro běžné AC dobíjení a CCS Combo pro rychlonabíjení.

Kona se umí z rychlonabíječek dobíjet výkonem až 72 kW, což znamená asi 100 kilometrů za každých 10 minut nabíjení. Do 80 % se Kona dobije asi za 45 minut, což znamená reálný dojezd asi 350 kilometrů. My jsme tento výkon v praxi otestovali na 100kW nabíječce společnosti Cargologix u Prahy a tuto rychlost Kona skutečně dosáhne, i když už při 71 % začne výkon postupně klesat.

Hyundai Kona Electric

V Česku ale takto rychlé nabíječky zatím takřka nemáme a vy tak budete využívat běžné 50kW, kde se z nuly na 80 % dostanete zhruba za hodinu a čtvrt. Ani při opakovaném nabíjení při dálničním provozu neměla Kona problém s výkonem nabíjení a vždy se nabíjela plným výkonem jak měla.

Pro nabíjení střídavým proudem má Kona palubní nabíječku s výkonem 7,2 kW. Z běžných pomalých nabíjecích stanic tak auto nabijete zhruba za 9 hodin, z domácí zásuvky (1 fáze, 1 × 16 A) to ale trvá zhruba 19 hodin.

Galerie

Zhodnocení: nejlepší poměr cena/výkon na trhu

Hyundai Kona Electric je bez diskuzí nejlepší elektromobil s poměrem ceny a výkonu, který si oficiálně v Česku kolem milionu korun můžete koupit. Oproti konkurenci vyniká zejména dlouhým dojezdem, který se reálně pohybuje kolem 400 kilometrů. Konu díky tomu můžete klidně používat jako jediné auto v rodině a nebude vás nijak omezovat. Ano, někomu může design připadat zvláštní a nepotěší tvrdé plasty v interiéru, ale jinak je to skvělý vůz, který potěší bohatou výbavou, dobrými jízdními vlastnostmi a díky elektromotoru dokonce i zábavností. Zároveň je i praktický.

Hyundai Kona Electric

Pokud pominu luxusní segment, je Kona podle mého názoru nejlepší elektromobil na současném českém trhu, na který konkurence teprve hledá odpověď. Základní cena mírně přesahující 900 tisíc korun a verze s dlouhým dojezdem za něco málo přes milion je něco, co žádné jiné auto v Česku momentálně nabídnout neumí. Škoda jen, že jsou dodací doby tak dlouhé. Jinak by jich jistě po českých silnicích jezdilo mnohem víc.

Konkurence: Je nějaká?

Jak již bylo řečeno, reálná konkurence momentálně neexistuje, protože na trhu nejsou jiné srovnatelné elektromobily v podobné cenové relaci s takto dlouhým dojezdem.

Situace se ale letos postupně změní. Na trh dorazí sourozenec Kia e-Niro, který je o něco větší, ale má o 20 kilometrů kratší dojezd. Nabízí se také inovovaný Nissan Leaf e+, tedy varianta s nejdelším dojezdem bezmála 400 kilometrů. Samozřejmě musíme zmínit také Teslu Model 3, která se ale v Česku stále oficiálně neprodává, navíc i nejlevnější verze je dražší než Kona.

Konkurenty s dlouhým dojezdem mohou být Kia e-Niro, Nissan Leaf e+ nebo Tesla Model 3
hyundai-kona-electric
Klady
  • nadprůměrný reálný dojezd přes 400 km
  • bohatá výbava
  • možnost ovládání auta jedním pedálem
  • podrobné informace o dojezdu a spotřebě
  • dobré jízdní vlastnosti a agilita v provozu
  • pohodlný posez
Zápory
  • tvrdé plasty v interiéru
  • chybí online funkce a vzdálené ovládání
Diskuze ke článku
Martin_MPS
Díky za test. Jen několik komentářů: S Konou mám najeto 12t. km. Jezdím ve městě 55, mimo město 100 a po dálnici 120 ("tachometrově"). Samozřejmě s občasnými odchylkami a s tím, že po dálnici jezdím minimálně (jezdím hodně Praha - Rumburk a dálnice je jen kousek). Spotřebu v zimě jsem měl mezi 15 až 16kWh/100 km (topení na 21 C a jezdím většinou sám). Nyní jezdím bez problému za 12 - 13 kWh/100 km. Hodně záleží na rekuperaci a je to docela zábava (až se divím).
Jinak přístup do menu telefonu je jednoduchý, stačí stisknout na volantu tlačítko sluchátka a není potřeba se proklikávat v menu.
Zatím mám jen 1 výtku k autu, již několikrát mi "vytuhnul" středový panel (Krell) a jednou jsem dokonce musel jeho vypnutí řešit vytažením pojistky :-(

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze