Škoda Citigo-e iV
test

Škoda Citigo-e iV

Elektromobil pro masy je tady
4

Elektrické Citigo-e iV začíná psát zcela novou kapitolu v historii automobilky Škoda a zároveň tu nejdůležitější. Kapitolu elektrickou. Jde o první novodobý elektromobil s okřídleným šípem ve znaku, který je zároveň v Česku velmi úspěšný. Prodalo se ho už přes tisíc kusů a díky svojí relativní cenové dostupnosti má naučit Čechy milovat elektromobily. Povede se mu to? To ukáže náš test.

Škoda Citigo-e iV je společně s Teslou Model 3 nejdůležitějším elektromobilem na českém trhu v letošním roce. A také nejprodávanějším. Za krátký čas se ho prodalo více než tisíc kusů. Jen pro srovnání, to je víc, než kolik se v celém roce 2019 zaregistrovalo všech elektromobilů všech značek dohromady. Téměř 300 kusů aut už bylo navíc předáno zákazníkům. Zároveň jde společně se Superbem iV o první elektrifikovaný model v nabídce automobilky a Škoda s ním chce změnit to, jak Češi nahlíží na elektromobilitu. Spadá do nové řady iV, kam bude Škoda zařazovat své elektrické a hybridní modely. Ještě na jaře do této řady přibude hybridní a zároveň ostrá Octavia RS iV, zároveň se na jaře dočkáme prvního čistě elektrického SUV od Škody o velikosti mezi Karoqem a Kodiaqem. Ale zpět k Citigu.

Jaký je první elektromobil od Škody v každodenním životě? Test ŠKODA CITIGOe iV (4K)

Technické parametry Škoda Citigo iV (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 597 × 1 645 × 1 481 mm, 1 235 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon61 kW, 80 koní, točivý moment: 212 Nm
Baterie36,8 kWh (32,3 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 40 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,8 kWh / 100 km, dojezd: 252 km
Cena od499 900 Kč

Elektrické Citigo je však znatelně dražší než spalovací verze: stojí 450 000 Kč. To ale současně znamená, že jde o jeden z vůbec cenově nejdostupnějších elektromobilů na našem trhu. Stále je však o 100 tisíc Kč dražší než srovnatelně vybavená spalovací verze, tedy verze s kompletní příplatkovou výbavou, kterou má elektromobil již v základu. Dnes se tak kromě samotného hodnocení auta zaměříme také na to, komu se ekonomicky vyplatí pořídit si elektrickou verzi místo té spalovací.

Design: poznáte čistotu?

Nalijme si čistého vína. Stejně jako spalovací Citigo, i to elektrické je pouze převlečený Volkswagen e-Up! v jeho inovované verzi. Elektrické Citigo zároveň nedoznalo vzhledově oproti spalovacímu velkých úprav a stále jde o kompaktní a sympatické městské vozítko bez designových výstřelků s účelným, ale líbivým vzhledem.

A rozdíly oproti spalovací verzi? Částečně zaslepená přední maska (elektromotor takový průduch nepotřebuje), jiná jsou elegantní černá 16palcová kola Scorpius a samozřejmě je zde všudypřítomné pojmenování iV. Jinak elektrické Citigo moc nepoznáte a největším vodítkem vám tak zřejmě bude zvláštní registrační značka začínající na „EL“, na kterou má samozřejmě i Citigo jako čistý elektromobil nárok.

Na výběr pak máte ze čtyř barev, přičemž originální kanárkově žlutá je bez příplatku. Za bílou, zelenou a červenou si už připlatíte, stejně tak za metalické barvy nebo za dvoubarevnou kombinaci s černou střechou. S tou ale vypadá Citigo velmi dobře.

Technika a výbava: nejživější a nejlepší ze všech verzí

S Volkwagenem e-up! sdílí Citigo také pohonné ústrojí a kompletní techniku. To znamená v podlaze uložený akumulátor s kapacitou 36,8 kWh a využitelnou kapacitou 32,3 kWh + výkon synchronního elektromotoru s permanentními magnety 61 kW (80 koní). V kombinaci s okamžitě přístupným maximálním točivým momentem, který nabídne jen elektromotor, jde o zdaleka nejživější Citigo v nabídce. A to i přes hmotnost 1,2 tuny, což je o zhruba 250 kg více než u spalovací verze. Ostatně na kompletní technické údaje se můžete podívat do našeho katalogu.

Pokud máte o elektrické Citigo zájem, mám pro vás dobrou zprávu. Nebudete mít žádnou rozhodovací paralýzu. Kromě barvy si totiž nemůžete prakticky nic nakonfigurovat. Citigo-e iV se dodává v jediné verzi Style a zároveň s kompletní příplatkovou výbavou, kterou si jinak do spalovací verze musíte přidávat. Ta je vcelku bohatá a zahrnuje například světla s denním LED svícením, dešťový senzor, vyhřívání předního a zadního okna, automatickou klimatizaci, hlídání pruhu včetně aktivního pohybu volantem, zadní parkovací senzory a základní tempomat či vyhřívání předních sedadel. Škodovka se tak snaží vyvážit znatelně vyšší cenu oproti spalovací verzi lepší výbavou.

Interiér: do města s LED podsvícením

Elektrické Citigo iV nabídne, stejně jako jeho spalovací sourozenci, jednoduchý a účelný interiér, kterému vládnou tvrdé plasty a nestydí se ani přiznat barvu karoserie. Potěšil mě zajímavý vzor vyhrazený elektromobilu na přístrojové desce před spolujezdcem a překvapilo mě LED ambientní osvětlení interiéru.

Za volantem jsem si našel polohu překvapivě snadno, pochválit musím jednoduchá, ale pohodlná látková sedadla, která mají dokonce v rámci třídy i solidní boční vedení. Při městském manévrování v nich tak nebudete „létat“. Ani integrovaná opěrka hlavy mi nevadila. Samozřejmě jde stále o městská sedadla, ale ani po hodinové jízdě po dálnici jsem nepociťoval diskomfort. Potěší jejich vyhřívání. Elektrické Citigo můžete mít pouze v pětidveřové verzi, přístup na zadní sedadla je tak snadný. Pozitivní je, že se kvůli baterii nezměnily žádné rozměry v interiéru, a to ani výška podlahy. Na zadních sedadlech je tak sezení relativně pohodlné a i když jsem si se svými 185 centimetry sedl za sebe, nepociťoval jsem problém v oblasti kolen ani hlavy. Na krátké vzdálenosti tak bez problému svezete vzadu i dospělé. Ti budou reptat snad jen kvůli vyklápěcím oknům místo stahovacím. Díky automatické klimatizaci ale nebudou mít takovou potřebu je otevírat.

V interiéru najdeme i několik chytrých Simply Clever řešení, včetně držáků nápojů nebo kapes na boku sedadel. Pochválit pak musím speciální prostor pro nabíjecí kabely v kufru, který má jinak stejný objem jako u spalovací verze, tedy 250 litrů, a nechybí ani velký prostor pod podlážkou. Pokud potřebujete více místa, lze zadní sedadla sklopit a převézt i objemnější předměty. Zamrzí, že pod kapotou se nenalézá přední kufr jako u některých elektromobilů, které jsou od začátku navrženy jako elektrické vozy. Zde prostor vyplňuje palubní nabíječka, měnič, klasická 12V baterie a pod nimi uložený elektromotor.

Velmi musím pochválit automatickou klimatizaci, respektive topení. Jde pochopitelně o topnou elektrickou spirálu a vzhledem k ceně zde nemáme tepelné čerpadlo, ale výkony jsou velmi dobré. Už po 30 vteřinách auto hodně topí a za minutku či dvě máte i v zimě vůz hezky vyhřátý. Oproti spalovacímu autu je tak komfort výrazně vyšší. V případě nastavení topení na 20 stupňů Celsia je dojezd oproti vypnutému topení v zimě kratší o zhruba 13 kilometrů, při nastavení 22 stupňů Celsia se pak dojezd zkrátí zhruba o 17 kilometrů. Ani zimní provoz tak pro elektrické Citigo není vůbec žádný problém.

Chytré systémy a funkce: je stále on-line, ale infotainment nemá

Jde o jeden z nejlevnějších elektromobilů, nečekejte tedy žádné hi-tech funkce. Kapličku dokonce okupují klasické analogové přístroje, což je trochu škoda. Jen ukazatel paliva nahradil stav baterie a na levé straně najdeme ukazatel výkonu a rekuperace. Rychloměr pak doplňuje jen jednoduchý černobílý palubní počítač, který vám řekne dojezd, spotřebu nebo průměrné hodnoty v paměti. Pro aktivaci auta dokonce musíte vložit klasický klíček a otočit jím. Chybí tak i bezklíčkový přístup nebo startování. To je v roce 2020 a při této cenovce trochu škoda.

Jde o jeden z nejlevnějších elektromobilů, nečekejte tedy žádné hi-tech funkce.

Centrální malý barevný displej není dotykový a skrze tlačítka pod ním ovládáte základní funkce, jako je rádio nebo přehrávání hudby skrze Bluetooth. Nehledejte ale klasický infotainment s velkým dotykovým displejem, navigací a pohodlným ovládáním. To je vzhledem k ceně bezmála půl milionu korun za mě poměrně velká nevýhoda. Náhradou chybějícího infotainmentu je váš vlastní mobil, pro který Škoda připravila praktický stojánek ve vrchní části přístrojové desky, dokonce i s USB konektorem. Stačí si pak stáhnout aplikaci Move & Fun a telefon mít spárovaný přes Bluetooth s autem, rázem tak máte infotainment přímo ve vašem mobilu.

Poznámka: automobil jsme testovali v době, kdy byla k dispozici aplikace Move & Fun verze 2.1. V současné době je v přípravě nová verze aplikace 3.0 s novými funkcemi a designem. Aplikace by měla být dostupná v březnu.

Aplikací Move & Fun můžete ovládat funkce jako rádio, přehrávání hudby nebo telefonování, tahá si však i data o jízdě. Dívat se tak můžete na průměrnou krátkodobou/dlouhodobou spotřebu a dojezd, průměrnou rychlost i další statistiky. Nechybí ani motivační zobrazení Drive Green, které má za cíl přimět vás k mírné a ekologické jízdě. Škoda jen, že se spotřeba elektřiny zobrazuje v litrech…

Aplikace Move & Fun má nahradit infotainment. Škoda už chystá novou verzi, která bude vydána v březnu

Aplikace Move & Fun obsahuje také navigaci, jejíž užitečnou vlastností je vyhledávání nabíjecích stanic a dynamické zobrazení dojezdu v mapě. Jinak ale funkčně za Google Mapami zaostává a lepší je zvolit Android Auto právě s řešením od Googlu. Zřejmě nejužitečnější vlastností aplikace Move & Fun tak zůstává ovládání nabíjení a plánování klimatizace. Přímo skrze ni totiž můžete plánovat nabíjení včetně plánování odjezdů, nočního proudu a maximální nabíjecího proudu. Díky tomu můžete při nabíjení šetřit a každé ráno nastupovat u vašeho domu do plně nabitého a vyhřátého auta.

Velkým plusem je, že elektrická Škoda Citigo-e iV má vestavěnou datovou konektivitu, za kterou nic neplatíte.

Design aplikace se snaží přinášet velké fonty pro snadné ovládání v průběhu jízdy, moc dobře to ale nefunguje, texty se do políček často nemohou vejít a celkový design aplikace trpí. Občas jsme také narazili na černé obrazovky, na kterých se nezobrazilo nic nebo už zmiňované pozůstatky spalovacích aut v podobě zobrazení spotřeby v litrech. To vše by ale měla vyřešit nová verze.

Velkým plusem je, že elektrická Škoda Citigo-e iV má vestavěnou datovou konektivitu, za kterou nic neplatíte. Nemusíte tedy vkládat vlastní SIM kartu a auto se o vše postará. A k čemu je to dobré? Základem je aplikace Škoda Connect, která je jednotná pro všechny vozy Škoda s konektivitou a funguje pochopitelně i s tou elektrickou. Je přehledná, rychlá, má elegantní design a funguje dobře. A co ve spojení s autem umí?

Aplikace Škoda Connect nás příjemně překvapila funkcemi i vzhledem
  • Zobrazit status auta – ukázání zavření dveří a oken (včetně ukázání toho, kterých dveří se otevření týká), ukázání zamčení a stav světel
  • Stav nabití a dojezd
  • Jízdní statistiky – graf a data pro každý den provozu ukazující ujetou vzdálenost, čas, průměrnou rychlost a spotřebu. Dokonce je možné si zobrazit zvlášť i spotřebu klimatizace/topení nebo to, kolik kWh bylo narekuperováno
  • Pozice zaparkovaného auta s možností jejího sdílení
  • Ovládání nabíjení – manuální spuštění/zastavení na dálku a omezení nabíjecího proudu (pouze označení jako „maximum“ a „omezené“ bez ukázání proudu) a možnost nastavení časů využití nočního/levnějšího proudu nebo procenta maximálního nabití baterie
  • Plánování nabíjení – možnost zadání až tří časovačů s jednotlivou/pravidelnou dobou odjezdu a aktivací klimatizace
  • Klimatizace – zobrazení aktuální venkovní teploty a možnost na dálku spustit klimatizaci/vyhřívání interiéru a nastavení konkrétní teploty

Co naopak aplikace oproti jiným podobným řešením od jiných automobilek neumí?

  • Zamknutí/odemknutí auta na dálku
  • Zablikání světly nebo zatroubení
  • Pohyb autem a další speciality

Aplikaci hodnotím velmi pozitivně: jde o jednu z nejlepších aplikací pro ovládání elektromobilu na trhu mezi automobilkami. Příjemně překvapí široké možnosti ovládání nabíjení i klimatizace. Zajímavostí je rozhodně možnost podívat se na spotřebu topení a statistiky rekuperace zvlášť. Jediné, co mi chybělo, je možnost na dálku zamknout auto, což by se zapomnětlivým lidem hodilo. Odezva auta například po spuštění klimatizace z aplikace je zhruba 15 až 30 vteřin.

Jízdní vlastnosti: hbitá městská mrška

Elektrické Citigo je nejsilnější a nejhbitější ze všech verzí tohoto malého městského auta. Má nejvyšší výkon 61 kW (o 5kW více, než má nejvýkonnější spalovací verze) a i přes vyšší hmotnost dokáže elektromotor s autem díky okamžitě přístupnému točivému momentu 212 Nm hezky zacvičit. Elektrické Citigo je naprosto perfektní městské auto. Malé, obratné, svižné a přitom nikoho neobtěžující lokálními emisemi a hlukem. Dokonce nevydává žádný umělý zvuk motoru, i když například hybridní Superb iV ano.

Škoda Citigo iV (2019)

Jízdní projev je zcela nepřekvapivě totožný s původním e-upem, Citigo-e je však ještě svižnější. Reakce na plynový pedál jsou ochotné a auto se mrštně proplétá městským provozem. Díky baterii v podlaze a tím pádem nízkému těžišti netrpí ani tak nakláněním a pověstné městské „myšky“ zvládá skutečně bravurně. Jízda je s 16palcovými koly tvrdší, ale ne nepohodlná. Nejen kurýři tak budou elektrickou verzi milovat. Nečekejte městskou raketu jako podstatně dražší BMW i3, ale i tak je tato Škoda do cca 70 km/h velmi hbitá. A ze semaforů vystřelíte vždycky jako první.

Nad 70 kilometrů v hodině je pak už zrychlování pozvolnější, auto má ale stále dostatek síly i na dálnici a ochotně zrychluje i do táhlých stoupání na D1. To je prostě výhoda elektromotoru, který má síly na rozdávání. Maximální elektronicky omezená rychlost je dle našeho GPS měření 129 km/h (tachometrových cca 137 km/h), tedy přesně na zákonném dálničním limitu. I když jsem testoval na mokru, netrpělo auto moc na prokluz předních kol jako například e-Golf, i když tento neduh tu stále je. Zvukový projev synchronního elektromotoru je pak dobře známý a slyšet je, i když velmi tlumeně, jen při plném zrychlování. Jinak je auto prakticky úplně tiché. Elektrické Citigo je tak bez debat celkově mnohem tišší a jízda pohodlnější než u spalovacích verzí.

Samozřejmě nechybí rekuperace, díky které se při zpomalování ukládá energie zpět do baterie. Zvolit si můžete ze tří úrovní, přičemž nejsilnější je pak při zařazení řadící páky do režimu „B“. Tehdy v běžném provozu, pokud dostatečně předvídáte, nemusíte používat brzdový pedál, protože auto brzdí dostatečně motorem. Avšak pouze zhruba do rychlosti 15 km/h, pak musíte dobrzdit klasicky brzdovým pedálem. Nejde tak o plně jednopedálové ovládání, jaké známe například z Nissanu Leaf nebo Hyundai Kona (při použití pádla pod volantem).

Spotřeba a dojezd: dvakrát příjemné překvapení

S elektrickým Citigem jsem jezdil už na podzim v nizozemském Haagu a tam naměřené hodnoty se v podstatě shodují s pražským provozem. Ve městě, kam je auto převážně určeno, má při běžné jízdě spotřebu kolem 13 kWh / 100 km, a to při zapnutém topení na 21 °C a vnější teplotě kolem 5 °C. Vzhledem k baterii s využitelnou kapacitou 32,3 kWh (36,8 kWh je celková kapacita) to v překladu znamená reálný městský dojezd kolem 230 až 250 kilometrů. V létě by se dalo při lehké noze dostat i na 270 kilometrů. Naopak dynamická městská jízda plná ostrých rozjezdů znamená spotřebu 15 kWh / 100 km, tím pádem dojezd spíše někde kolem 200 kilometrů. To jsou velmi dobré hodnoty a i když v efektivitě a spotřebě se Škoda nepřibližuje například etalonům v podobě Hyundai Ioniq Electric nebo Tesly Model 3, lze s autem velmi dobře fungovat bez strachu z nedostatečného dojezdu. Pro město nebo dojíždění do něj ideální.

Škoda Citigo iV (2019)
Škoda Citigo iV na nabíjecí stanici

V případě běžného příměstského provozu jsme se pohybovali v zimě na hodnotách kolem 14 až 15 kWh na 100 km. Zaměřili jsme se také na celkovou spotřebu simulující každodenní dojíždění za prací, což může být jedním z hlavních druhů použití elektrického Citiga. V případě, že jsme do trasy zařadili dálnici do Prahy (80 % vzdálenosti) a pojíždění po Praze (20 %), byla výsledkem zimní spotřeba 18 kWh / 100 km, což znamená reálný zimní dojezd 180 km, v létě by to pak bylo kolem 200 kilometrů. V případě vynechání dálnice a simulace dojíždění po silnicích první třídy (80 %) a opět 20 % po Praze pak činila spotřeba 15 kWh / 100 km, tedy reálný dojezd 215 kilometrů v zimě a zhruba 230 kilometrů v létě.

Naopak dálnice je místo, kam elektrické Citigo primárně určeno není. Jeho reálná maximální rychlost dle GPS je 129 km/h a výše vás omezovač nepustí. Zároveň za dálniční jízdu touto rychlostí zaplatíte relativně vysokou spotřebou kolem 20 kWh / 100 km. Měřili jsme na 60km úseku dálnice D1 z Prahy a zpět do Prahy. Reálně to tak znamená dálniční dojezd v zimě se zapnutým vytápěním kolem 160 kilometrů. V létě by se úspornější a pomalejší jízdou dalo dostat o 20 až 30 kilometrů dále, ale trasa z Prahy do Brna by i tak vyžadovala pár minut nabíjení na rychlonabíjecí stanici.

Škoda Citigo iV (2019)
Porovnání elektrické Škody a Volkswagenu e-up! (předchozí generace)

Kromě standardního jízdního režimu jsou k dispozici dva šetřící režimy, které mírně prodlouží dojezd za cenu nižšího výkonu a komfortu. Režim E sníží výkon elektromotoru na 50 kW, režim E+ pak pouze na 40 kW, vypne klimatizaci a odezva na plynový pedál je gumovější. Ani v tomto režimu však není auto líné. Pokud ale vypnete klimatizaci v normálním režimu, můžete pomocí E+ uspořit jen jednotky kilometrů, takže je celkem zbytečné ho používat, pokud nejste v nejvyšší nouzi.

Obecně lze tedy říci, že při běžném městském a příměstském provozu, do kterého je Citigo primárně určeno, se lze spolehnout na dojezd minimálně 200 kilometrů a reálné hodnoty jsou i kolem 250 kilometrů v případě lehké nohy a ježdění převážně po městě.

Nabíjení: jednou dole, jednou nahoře

Začneme pozitivně. Palubní nabíječka má výkon 7,2 kW a je dvoufázová. Z nabíjecích stanic AC nebo pětikolíkových průmyslových zásuvek, které má řada lidí i doma (malý pětikolík 16A nebo velký pětikolík 32A), se tak může Citigo nabíjet tímto výkonem a z 0 do 100 % se nabije za necelých 5 hodin. Vzhledem k tomu, že málokdy budete nabíjet z úplného vybití do 100 %, je typická doba nabíjení kolem 2 až 3 hodin, což může odpovídat například době nabíjení při parkování v obchodním centru.

V případě, že máte doma pouze 230V zásuvku, dostanete s autem v ceně odpovídající kabel, kterým budete moci nabíjet výkonem maximálně cca 2,3 kW, což znamená plné nabití za zhruba 15 hodin. Pokud ale uvážíme běžný průměrný denní nájezd většiny lidí v nižších desítkách kilometrů, bez problémů se stihne Citigo nabít v domácích podmínkách do rána vždy na 100 %.

Mnoho otazníků visí v případě elektrického Citiga nad rychlonabíjením. Výrobce uvádí maximální výkon 40 kW skrze standardní konektor CCS. To je méně, než dokáže většina levnějších elektromobilů, které jsou limitovány většinou 50 kW. Praxe je však v případě Citigo-e iV bohužel horší a ani deklarované hodnoty nedosahuje.

Provedli jsme několik rychlonabíjení v různých podmínkách, včetně zahřátí baterie ostrou jízdou po dálnici po dobu několika desítek minut (okolní teploty byly kolem nuly), ale i tak jsme dosáhli maximálního výkonu jen 30,3 kW. V případě, že jsme auto začali nabíjet po běžném městském ježdění, tedy tak, jak to bude činit většina majitelů, pohyboval se maximální výkon většinou kolem 25 kW a klesal. Baterie není aktivně vyhřívána ani chlazena, nabíjecí výkon tak závisí na venkovní teplotě a na tom, jak moc se baterie zahřeje samotnou jízdou.

Škoda Citigo iV (2019)
Nejvyšší výkon, kterým jsme nabíjeli, byl pouze 30 kW

Zatímco výrobce tak uvádí dobu rychlonabíjení o délce 40 minut, reálně se jedná i o dvě hodiny. Z 0 na 91 % jsme konkrétně nabíjeli 1 hodinu a 48 minut s průměrným výkonem 18,9 kW a nejvyšším dosaženým výkonem 30,3 kW. Níže uvádíme průběh nabíjecí křivky z tohoto nabíjení, kdy jsme dosáhli nejvyššího výkonu ze všech pokusů. Omezující také je, že v autě nevidíte na displeji žádné údaje o nabíjení – výkon, zbývající čas ani další parametry. Většinu toho není vidět ani v mobilní aplikaci Škoda Connect, kde se zobrazuje pouze zbývající čas do plného nabití bez dalších informací. Těžko říci, zda to je záměr, každopádně problém s pomalejším nabíjením poznáte jen podle dlouhého zbývajícího času.

Reálná rychlost nabíjení na rychlonabíječkách je tak spíše zklamáním, a o to větším, že původní Volkswagen e-up! s menší baterií s výkonem problém neměl. Dle údajů výrobce by se rychlost nabíjení po „zajetí“ auta měla zvýšit, určitě tak test provedeme ještě jednou s vozem s vyšším nájezdem. Obecně je ale vidět, že elektrické Citigo se vyplatí nabíjet do zhruba 70 %, což trvá necelou hodinu, a výsledný městský dojezd je stále kolem 200 kilometrů. Dále pak nabíjecí výkon citelně padá a pokud opravdu nepotřebujete nabít do plna na delší cestu, nemá smysl čekat.

Vyplatí se elektrické Citigo?

Pokud přemýšlíte o elektrické verzi Citiga a váš primární důvod není ten, že nechcete obyvatele vašeho města otravovat hlukem a smradem, ale záleží vám také na ekonomice provozu, jsou pro vás důležité následující odstavce. Elektrické Citigo stojí 449 000 tisíc Kč, nejvybavenější spalovací Citigo Monte Carlo edition, do kterého si přidáme výbavu, kterou v základu najdete v elektrickém Citigu iV, vás vyjde na 350 000 Kč. Tedy rozdíl nemalých 100 000 Kč.

Pokud porovnáme náklady na kilometr, je elektrické Citigo samozřejmě nepoměrně levnější než jeho spalovací sourozenci. Při ceně nabíjení 3 Kč za kWh, což je zhruba průměrná celková cena elektřiny v domácnostech nebo třeba běžná cena za nabíjení na AC veřejných nabíjecích stanicích PRE a E.ONu nebo i rychlonabíječkách PRE, jsou u elektrického Citiga náklady pouze necelých 50 haléřů na kilometr. Takže byste museli ujet 100 000 kilometrů, aby se vám investice vrátila a poté by byla již elektrická verze levnější. Je však nutné vzít na vědomí, že také servis je výrazně levnější u elektrické verze. Nemění se například olej, který se u spalovacího Citiga musí měnit každých 15 000 kilometrů. Velmi dlouho nebudete měnit brzdové destičky nebo obložení díky rekuperaci. Rozdíl se tak postupně posune na zhruba 70 000 korun i méně.

Jen za dálniční známky pak ušetříte za 10 let nejméně 15 tisíc korun, protože elektromobil je nepotřebuje, jsme tedy na 55 000 Kč rozdílu.

Jen za dálniční známky pak ušetříte za 10 let nejméně 15 tisíc korun, protože elektromobil je nepotřebuje, jsme tedy na 55 000 Kč rozdílu. A za parkování v Praze pak můžete ušetřit vysoké desítky tisíc korun, protože parkování v modrých zónách má elektromobil zdarma. Rozdíl mezi elektrickou a spalovací verzí pak může být jen několik desítek tisíc korun, či se přímo vyrovnat. Záleží na tom, k čemu auto používáte a kde a jak často potřebujete parkovat. A pokud máte elektrickou energii levnější než v našem příkladě nebo si ji díky solárním panelům dokonce doma vyrábíte sami, může se vám investice vrátit ještě mnohem rychleji a elektrická verze může být snadno už po pár tisících kilometrech výhodnější, pak už jen spoříte. Hodně tedy záleží na tom jak, kolik a kde autem jezdíte a parkujete a podle toho si spočítat úspory.

Závěr a hodnocení: povedená městská premiéra

Vzhledem k tomu, že se díváme na převlečený e-up!, který už několik let brázdí evropské silnice (i když ve starší verzi), nebyly moje zkušenosti s elektrickým Citigem-e iV překvapením. Ale shrňme si je. První elektrický vůz Škoda je sympatické, hbité městské autíčko, pro které se perfektně hodí elektrický pohon. Jezdí svižně a své okolí neobtěžuje hlukem ani smradem. V praxi mě mile překvapil dojezd.

Ve městě se i v zimě s topením dá pohodlně dojet 230 km daleko, vhod přijde i dálkové ovládání skrze mobilní aplikaci, díky kterému si můžete auto třeba vytopit a na dálku odemknout. Zatímco rychlost palubní nabíječky je v pořádku, zklamáním pro mě byla nízká reálná rychlost rychlonabíjení. 25 kW je prostě málo. Také zamrzí absence pořádného infotainmentu: za tuto cenu už by se slušelo mít něco víc než jen držák na telefon. A to otáčení klíčkem? To si také mohli ve Škoda Auto odpustit.

Celkově je ale Citigo povedeným elektromobilem do města. Pokud nepotřebujete rychle nabíjet a přežijete trochu spartánský interiér vzhledem k ceně, poslouží vám elektrické Citigo-e iV dobře. Pokud vám elektromobil vychází ekonomicky lépe nebo prostě jen chcete ušetřit vaše město smradu, zplodin a hluku, je Citigo-e iV dobrou volbou.

A už teď se těším na první pořádný elektromobil Škoda, který nám automobilka ukáže už za pár měsíců. A bude stát za to!

skoda-citigo-iv-2019
Klady
  • solidní reálný dojezd kolem 250 kilometrů
  • auto je mrštné a svižné
  • výkonná klimatizace a topení
  • vestavěná on-line konektivita a aplikace Škoda Connect
Zápory
  • chybí infotainment
  • pouze analogové přístroje před řidičem
  • v praxi pomalé rychlonabíjení
Diskuze ke článku
SVN
Nevím jestli bylo City Go v automatu, ale rozdíl 100000,- se u elektromobilu za 50000 km vrátí.
Vasky
> Zatímco výrobce tak uvádí dobu rychlonabíjení o délce 40 minut Vyrobca hovori 0-80% = 1h tzn. 0-100% = 2h Najvacsi nedostatok tohoto auta je prave to nie rychle rychlonabijanie ...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze