Škoda Auto dnes ve světové premiéře představila svůj dlouho očekávaný elektromobil, SUV s označením Enyaq. Jde o velmi důležitý milník v historii automobilky a po elektrickém Citigo druhý elektromobil v nabídce značky. Stojí na nové koncernové platformě MEB a jde o sesterský model k Volkswagenu ID.4, který však ještě nebyl oficiálně představen. Nestává se často, že by Škoda Auto předběhla v představení klíčového modelu mateřský Volkswagen, v případě Enyaqu k tomu však došlo.
Škoda ENYAQ iV odhalena v plné kráse – představení
Elektro-SUV s podpisem Škoda Auto
Škoda na Enyaq lákala opravdu dlouho a vychází z krásného konceptu Vision iV, ze kterého novinka naštěstí řadu prvků přebrala. Vzhledem jde o jasně rozeznatelné SUV Škoda, tvarově má hodně blízko Kodiaqu, avšak má přikrčenější, dynamičtější vzhled a ani naživo nepůsobí tak mohutně, i když rozměrově jde o velmi blízká auta. Enyaq má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, rozvor pak 2 765 mm.
Na přídi se rozhodla Škoda nechat výraznou masku. Zaujme originální výrazný lem masky a lišty ve spodní části, ale hlavně – přední maska svítí, přivítá řidiče animacemi a má vzhled křišťálu. Samozřejmě, pokud nechcete, bude k dispozici i verze bez svícení. Přední kapota elegantně přechází v pohledný bok. Zde je jasně vidět zvýšená konstrukce auta kvůli baterii, linie oken je tak poměrně úzká. Dynamicky působí i záď auta s úzkými LED svítilnami. Auto má klasická zrcátka a nikoliv virtuální, která platforma MEB ani neumožňuje mít, to ale na eleganci auta nic neubírá.
Enyaqu to prostě sluší a bezesporu se ho nebojím označit za nejhezčí vůz Škoda Auto, zejména sportovně vyhlížející černá verze RS iV s oranžovými doplňky vypadá doopravdy dobře.
Ujede přes 500 kilometrů na jedno nabití
Enyaq bude k dispozici hned ve čtyřech variantách lišících se pohonem, výkonem, dojezdem a samozřejmě velikostí baterie. Základem je Enyaq 60 iV s náhonem na zadní kola, výkonem 132 kW a dojezdem 390 kilometrů. Nejdelší dojezd 510 kilometrů dle cyklu WLTP má druhá nejméně výkonná verze Enyaq 80 iV se 150 kW a taktéž náhonem na zadní kola. Pokud chcete náhon na všechna čtyři kola, je pro vás určena verze Enyaq 80x iV. Ta už má výkon 195 kW a dojezd 460 kilometrů. Na stovku zrychlí za 6,9 vteřiny. Vrcholem nabídky bude Enyaq RS iV s výkonem 225 kW, zrychlením na stovku za 6,2 vteřiny a dojezdem 460 km. Rychlost bude elektronicky omezena na 180 km/h u verze RS iV, na 160 km/h u ostatních verzí.
Všechny verze mají třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW, CCS rychlonabíjení je pak možné výkonem 125 kW. Výjimkou je nejlevnější verze Enyaq 60, který zvládne jen 100kW nabíjení, to ovšem jen za příplatek. Úplně základní verze má totiž rychlonabíjení omezeno na 50 kW. Verze Enyaq 60 má jako jediná totiž menší baterii s kapacitou 62 kWh (využitelných 58 kWh). Ostatní verze nabízí baterii s kapacitou 82 kWh (využitelných 77 kWh).
Interiér je elegantní a čistý s 13palcovým displejem
Škodu Auto musím opravdu pochválit za vyčištění interiéru, který je útulný, čistý a s minimem ovládacích prvků. Dominuje mu skutečně velký 13palcový displej, zachován zůstal i displej před řidičem a zajímavostí je LED pásek pod předním sklem, který dynamicky zobrazuje to, co se právě děje. Například zobrazuje další směr jízdy stejně jako u Volkswagenu ID.3. Vůbec poprvé Škoda přináší také rozšířenou realitu s promítáním mnoha informací na čelní sklo. Zákazník si bude moci vybrat ze sedmi designů interiéru, včetně luxusně vyhlížejícího hnědo-černého vzhledu s koženým čalouněním.
Jednotlivé designové varianty se od sebe liší potahy sedadel, dekoračními lištami, přístrojovou deskou a také použitými materiály. Tkané koberce, středová konzole a ambientní osvětlení se od sebe výrazně odlišují. Pro základní verzi Enyaq 60 iV je standardně nabízen interiér Loft, který se inspiruje moderními, útulnými byty pro mladé rodiny. Přístrojová deska rozdělená do několika úrovní je dvoubarevná. Na přání jsou nabízena další designová provedení interiéru. Interiér Lodge symbolizuje trvalou udržitelnost a inovace, Lounge představuje kvalitu a exkluzivitu. Interiéry Suite a ecoSuite symbolizují klasický luxus. Design RS Lounge verze Enyaq RS iV představuje sportovní charakter vozu. Design RS Suite, který je nabízen u této verze na přání, zdůrazňuje navíc sportovní eleganci. K dispozici jsou také tematické pakety. Vybrané z nich jsou dostupné ve dvou verzích – základní a rozšířené Top/Premium.
U interiérů Lodge a ecoSuite se automobilka zaměřuje na trvalou udržitelnost. Sedadla interiéru Lodge jsou potažena látkou, kterou tvoří ze 40 % přírodní vlna. Použitá přírodní vlna prošla nezávislým testováním a schvalováním, které provedla společnost Woolmark podle přísných pravidel. Látka je také označena nášivkou Wool Blend Performance, kterou získávají produkty, které obsahují 30 až 49,9 % přírodní vlny. Zbylých 60 % potahu sedadel tvoří polyester z recyklovaných PET lahví. Potahy interiéru Lodge tak vytváří jedinečný pocit a příjemné posezení. Interiér ecoSuite nabízí kůži v koňakové barvě, která se vyrábí mimořádně ekologickým způsobem. K jejímu vyčinění se namísto chemikálií používá extrakt z listů olivovníku.
Startuje na milionu korun
Na český trh vstoupí Škoda Enyaq iV s cenou začínající na 1 059 900 Kč. Speciální novinkou je exkluzivní, limitovaná edice 1 895 vozů Enyaq iV Founders Edition, která v jubilejním roce připomíná úspěšnou 125letou historii společnosti, kterou dnes známe jako Škoda Auto. Předobjednávat vozy Enyaq iV bude na českém trhu možné od 3. září.
Exkluzivní, bohatě vybavená limitovaná edice 1 895 vozů Founders Edition připomíná úspěšnou historii podniku a také jeho založení Václavem Laurinem a Václavem Klementem před 125 lety. Vozy Enyaq iV z edice Founders Edition zdobí plaketa s pořadovým číslem na multifunkčním koženém volantu, kterou vyrábí český sklářský podnik Preciosa. Začátek prodeje vozů Enyaq iV z exkluzivní edice Founders Edition je plánován na jaro 2021.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km |
Cena od | 1 239 900 Kč |