Kia Sportage se vůbec poprvé dočkala verze plug-in hybrid, což přináší spoustu výhod. Díky nízkým emisím totiž s vozem zaparkujete zdarma na modrých zónách a s nabitou baterií dokáže středně velké SUV jezdit klidně za 2 litry na 100 km. Do testu jsme zvolili druhou nejvyšší výbavu Top, ale i tak se dostalo na pár příplatků (střešní panoramatické okno za 35 tisíc Kč nebo samočinné parkování s 360° kamerovým systémem opět za stejnou cenu). Vůz na snímcích tak ve výsledku vyšel na zhruba 1,2 milionu Kč, což se nám zdá přijatelné vzhledem k výkonu 265 koní a dostatečně velkému vnitřnímu prostoru. Trošku mě ale mrzelo, že k výbavě Top nejdou dokoupit adaptivní tlumiče a kožená sedadla s ventilací. To si můžete dopřát až u vrcholné Sportage GT-Line.
Technické parametry Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 515 × 1 865 × 1 650 mm, 1 430 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 195 (132 + 67) kW, 265 (180 + 91) koní, točivý moment: 350 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | 13,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 794 + 70 km |
Cena od | 1 179 980 Kč |
Design asi nemá smysl příliš probírat. Už na první pohled jsou znát futuristické křivky, hlavně příď se svým netypicky řešeným LED denním svícením dělá z nové Sportage nezaměnitelný vůz. Zezadu pak lze spatřit lehkou podobnost s nedávno testovaným modelem Kia EV6 GT-Line, za což mohou především zadní světlomety s LED technikou a středovým pásem, který je propojuje z obou stran. Ani v kabině to pak není žádná tragédie, spíše bych zde měl výhrady k hodně populárnímu černému klavírnímu laku. Ten je doslova všude v okolí řidiče a třeba středový tunel bude po pár letech bude podle mě vypadat opravdu nevzhledně. Ocenil bych možnost volby jiného dekoru, jenže to Kia nenabízí, tedy pokud si nebudete chtít novou Sportage koupit v základní výbavě. Tam klavírní lak nahrazuje klasický matný povrch.
Stejně jako v případě EV6, i zde nechyběla chytrá dotyková lišta pod středovou obrazovkou palubního systému. Skrze tu se dá ovládat klimatizace i média a opět připomínám, že ačkoliv je toto řešení celkem praktické, tak trošku mi vadilo. Řidič se musí dívat, kam za jízdy sahá. Když si neuvědomí, že lišta je zrovna přepnuta na klimatizaci, místo vyšší hlasitosti autorádia se dočká intenzivního ofuku ventilace. To je snad ale jediný prohřešek, který jsem našel. Kia Sportage nové generace mě potěšila jak dostatkem vnitřního prostoru, tak i skvělým řízením, výhledem do stran a také sedadla jsou dostatečně komfortní na to, aby v nich dokázala posádka strávit na jeden zátah i několik stovek kilometrů.
Ani zavazadlový prostor příliš neutrpěl tím, že ve voze je instalovaná baterie a pohon všech kol. V základu kufr nabízí objem 540 litrů, což je sice nejméně ze všech variant nové Sportage, ale i tak se do jejích útrob vejde slušný počet zavazadel. Po sklopení druhé řady sedadel lze využít 1 715 litrů, ale počítejte s mírným schodem. Co se týče objemu palivové nádrže, tam se dalo očekávat, že kvůli plug-in hybridní technice dojde ke zmenšení. Natankujete tak max. 42 litrů paliva, což v případě vybité baterie postačí sotva na 450 km dojezdu. Proto je nutné k této variantě přistupovat tak, že o baterii s kapacitou 13,8 kWh je nutné se pravidelně starat, respektive dobíjet. A kdo to bude dodržovat, nejenže ho vůz odmění velmi solidní dynamikou, ale ani na dálnici nebude průměrná spotřeba vyšší než 3 litry na 100 km.
Pod kapotou se přitom nachází klasický benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI, jenž sám o sobě poskytuje výkon 132 kW a 265 Nm točivého momentu. Kombinovaný točivý moment ale činí 350 Nm, a to je zcela dostačující. Některé by mohla potěšit i maximální nejvyšší rychlost 191 km/h, které byl vůz schopen opakovaně dosáhnout bez větších potíží. Škoda jen, že v rámci nabíjení je opět k dispozici jen pomalejší AC a baterie vozu se naplno nabije za 2 hodiny maximálním výkonem 7,3 kW. Přesto mě ale potěšil dojezd čistě na elektřinu. I když venku panovalo chladnější počasí s teplotami okolo 10 °C, vůz byl schopen i se zapnutou klimatizací a výhřevem sedadla řidiče ujet na elektrický režim 54 km. To je přitom hodnota, která se ve vyšších teplotách ještě o maličko navýší, jelikož sama automobilka si dala za cíl, aby Sportage PHEV na plně nabitou baterii ujela alespoň 51 km, ať se děje cokoliv.
Po jízdní stránce mne trošku zklamal podvozek, který je na českých cestách docela tvrdý a neumí si poradit s ostřejšími nerovnostmi. Korejci by si nejspíše měli projet české silnice, aby zjistili, jak komfortně by měli aktuální generaci Sportage naladit. Přitom verze s adaptivními tlumiči tento problém nemají a jízda je najednou úplně jinou písničkou. Na druhou stranu, trošku prkenný podvozek zajišťuje vyšší stabilitu v zatáčkách, vůz se naklání jen minimálně a hodně záleží na zvoleném typu pneumatik. 265 koní je na Sportage již docela hodně a v rámci pohonu všech kol se dá s vozem na okresních silnicích zažít i docela dost zábavy. Na vyloženě sportovní dovádění to ale není, od toho jsou v nabídce značky trochu jiné vozy.
A jak se mi nová Kia Sportage ve verzi PHEV líbí? Abych pravdu řekl, až na pár nedostatků bych ji směle bral. Možná by mě iritoval lesklý klavírní lak všude možně v okolí řidiče + nemožnost dokoupení ventilovaných sedadel. Tím ale veškerá negativa končí – nová Sportage se opravdu povedla. Případný zájemce by si ale s jejím pořízením měl současně zajistit stálé místo pro nabíjení. Jakmile totiž na baterii ve voze zapomenete, všechna hlavní pozitiva označení PHEV končí a z vozu se stane velký a poměrně těžký otesánek s nejmenším kufrem z celé modelové řady.
Foto: Roman Havlín
TO JE 9.3 l/100km ??
>ani na dálnici nebude průměrná spotřeba vyšší než 3 litry na 100 km
prvych 100 km alebo aj tisic km vkuse ??