Auta z této trojice nejsou přímými konkurenty, ale pokud někdo hledá levnější elektromobil, ve kterém ale potřebuje převážet například rodinu, je toto trojice, která se objeví v hledáčku. Kiu e-Niro sice máme ve verzi se 150 kW a baterií o kapacitě 64 kWh, ale to tohoto srovnání se hodí spíše levnější verze s výkonem 100 kW a baterií s 39,2 kWh. Budeme se na ni tedy dívat spíše takto.
SROVNÁVACÍ TEST: Elektrické kompaktní crossovery Kia e-Niro, Mazda MX-30 a Peugeot e-2008
Kia e-Niro
Nejprostornější z této trojice je podle teoretických údajů Kia e-Niro, která má například největší zavazadlový prostor. Designem je nejusedlejší a také ji na našich silnicích už nějaký ten pátek můžeme vidět. Stále ale jde o vynikající elektromobil se špičkovým poměrem ceny a dojezdu, zejména pak s větší baterií. E-niro se prodává ve dvou verzích s výrazně odlišnou kapacitou baterie. Ta základní s využitelnou kapacitou 39 kWh se perfektně hodí do našeho srovnání. Výkon motoru činí 100 kW a dojezd dle cyklu WLTP je 292 kilometrů, rychlonabíjení pak zvládne 50 kW. Z naší trojice je ale nejdražší, začíná na ceně 1,1 milionu Kč. Testovaná verze s vyšším výkonem i delším dojezdem začíná na ceně ještě o 100 tisíc Kč výše, ale za tu cenu dostanete vůz v plné výbavě, ke kterému lze připlatit jen za metalický lak a kožený interiér, výkonem 150 kW a hlavně baterií s kapacitou 64 kWh, díky čemuž podle kombinovaného cyklu WLTP ujede až 455 kilometrů. Přestože je největší a nejtěžší, má nejnižší oficiální spotřebu – 16,7 kWh/100 km.
Technické parametry Kia e-Niro 39 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 375 × 1 805 × 1 560 mm, 1 667 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 135 koní, točivý moment: 395 Nm / 3 600 ot/min |
Baterie | 42 kWh (39,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7,2 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 289 km |
Cena od | 1 099 000 Kč |
Mazda MX-30
Mazda MX-30 je nejdelší z dnes testovaných aut, ale má sportovně tvarovanou karoserii, která nenabídne tolik prostoru. Zaujme neobvyklými zadními dveřmi a pohledným designem. Za tímhle autem se hodně lidí otočí a my se nedivíme. Maximální výkon Mazdy je 107 kW, tedy trochu více, než má Peugeot a Kia v základním provedení, ovšem ta může mít ve vyšší verzi až 150 kW, takže pak je Mazda někde mezi. Oficiální spotřeba je 19 kWh na 100 kilometrů a kapacita baterie 35,5 kWh. Využitelnou kapacitu Mazda neudává, ale odhaduje se okolo 30 až 32 kWh. Má tedy nejmenší baterii z testovaných vozů, a tím pádem i nejkratší dojezd, který je podle oficiálních údajů 200 kilometrů. To ale většině lidí na denní ježdění stačí a menší baterie je znát na ceně auta, která začíná na 855 tisících korun a má už solidní výbavu. Přes milion Kč se dostane jen v plné výbavě včetně příplatkového dvoubarevného laku.
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 570 mm, 1 660 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 107 kW, 145 koní, točivý moment: 265 Nm |
Baterie | 35,5 kWh (32 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 200 km |
Cena od | 949 000 Kč |
Peugeot e-2008
Na délku, šířku i výšku je nejmenší Peugeot e-2008, ovšem nabídne jen o trochu menší zavazadlový prostor než Kia. Designově se také povedl a určitě patří k nejelegantnějším elektromobilům v nabídce. S výkonem 100 kW jde o vůbec nejsilnější verzi řady 2008 a vůz nás příjemně překvapil prostorným interiérem, který je velmi pěkně zpracován a posádka v něm má všechen potřebný komfort. Na první pohled vypadá navíc e-2008 takřka identicky jako spalovací verze, což může být pro mnohé výhoda. Baterie s využitelnou kapacitou 45 kWh slibuje dojezd okolo 300 kilometrů na jedno nabití, navíc nechybí podpora 100kW nabíjení. A cena? Od 875 tisíc korun, s plnou výbavou pak rovný milion korun.
Technické parametry Peugeot e-2008
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 300 × 1 770 × 1 530 mm, 1 548 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 345 km |
Cena od | 910 000 Kč |
Test spotřeby
Začneme testem spotřeby a dojezdu, během kterého si na našem testovacím okruhu vyzkoušíme všechny režimy jízdy od města přes dálnice až po okresky a vesnice. Přitom si také kromě spotřeby vyzkoušíme i jízdní vlastnosti a komfort, protože ne všude je optimální povrch. Pojedeme za sebou, abychom jeli stejně rychle a stejným stylem jízdy kvůli porovnání spotřeby. Tak jdeme na to.
Martin bude řídit Kiu, Marek pojede s Mazdou a Ioanni usedne za volant Peugeotu. Proč jsme si vybrali tato auta? „Vybral jsem si Kiu, protože potřebuji prostorné auto a e-Niro je teoreticky nejprostornější, navíc jsou vozy Hyundai a Kia jediné, které dokáží konkurovat Tesle ve spotřebě a spíše ji i předčit,“ říká Martin. Marek zdůvodňuje svůj výběr tako: „Já jsem si vybral Mazdu, protože je sportovně střižená, což mám rád. Navíc má komfortní interiér z kvalitních materiálů. Je také levná, protože nemá zbytečně velkou baterii. Ostatně jsem známý tím, že preferuju elektromobily s menšími bateriemi. A díky aerodynamickému tvaru karoserie SUV-coupé a úspoře hmotnosti v podobě menší baterie jí věřím i po stránce spotřeby.“ Ioanni to uzavírá slovy: „Peugeot e-2008 mě zaujal velmi povedeným designem, a to nejen zvenčí, ale také uvnitř vozu. Zároveň jsem velmi rychle přišel na chuť menšímu volantu a také komfortnímu naladění podvozku, kterému nedělají problém ani české silnice po letošní zimě. V neposlední řadě stojí za zmínku cena. Vůz lze v základu pořídit již za 875 tis korun, což není vzhledem k výbavě a užitným vlastnostem vůbec špatné.“
Po projetí kombinovaného okruhu ukazuje palubní počítač vozu Kia e-Niro bezkonkurenčně nejnižší spotřebu, konkrétně 15,4 kWh/100 km. Mazda MX-30 ukázala naopak nejvíce – rovných 18 kWh/100 km a Peugeot e-2008 o 2 desetiny méně, tedy 17,8 kWh/100 km. Abychom vyhodnotili i reálnou spotřebu podle nabíjení, auta znovu nabijeme na 70 %, tedy hodnotu, se kterou jsme začínali. Změříme také čas, který je potřebný k nabití energie, kterou jsme během přibližně 60km okruhu spotřebovali.
Reálná spotřeba podle nabíjení vyšla s mnohem menšími rozdíly, než ukazoval palubní počítač. Nejúspornější sice byla Kia, ale její spotřeba vyšla na 18,65 kWh/100 km, což je o dost více, než auto tvrdilo na palubním počítači. Vozy Mazda a Peugeot se stále lišily pouze o 2 desetiny, ale opačným směrem. Mazda měla 19,32 kWh/100 km a Peugeot 19,51 kWh/100 km. Jelikož u Peugeotu nelze nastavit limit nabíjení a museli jsme jej vypínat na 70 % manuálně, lze tento minimální rozdíl považovat za možnou odchylku měření. Každopádně v reálné spotřebě byly výsledky překvapivě vyrovnané a zároveň byly u těchto aut prakticky velmi blízko deklarovaným hodnotám dle WLTP.
Okruh 62,4 km | Spotřeba – palubní počítač (kWh/100 km) | Dobitá energie (kWh) | Spotřeba – nabíjení (kWh/100 km) | Čas nabíjení (min:s) |
---|---|---|---|---|
Kia e-Niro | 15,4 | 11,64 | 18,65 | 16:45 |
Mazda MX-30 | 18,0 | 12,06 | 19,32 | 30:00 |
Peugeot e-2008 | 17,8 | 12,18 | 19,51 | 17:13 |
Zajímavé je ale porovnání doby nabíjení po ujetí trasy dlouhé 62,4 km. Doplnění spotřebované energie totiž na stanici o maximálním výkonu 75 kW zvládla nejrychleji Kia, za 16 minut a 45 sekund. V těsném závěsu byl Peugeot s časem 17 minut a 13 sekund a Mazda potřebovala rovnou půlhodinu, tedy v podstatě dvojnásobný čas a je z testované trojice z hlediska rychlosti nabíjení nejhorší.
Test prostornosti
Pokud jde o vnitřní prostor, nejlépe si vede Kia e-Niro, a to jak v otázce prostoru na zadních sedačkách, tak i velikosti zavazadlového prostoru. V poměrně těsném závěsu je Peugeot e-2008 a u Mazdy MX-30 si svoji daň vybírá sportovněji tvarovaná karoserie ve stylu SUV-coupé. Ale i tam se za sebe vejdou dva lidé s výškou okolo 190 cm, ovšem ten vzadu pak nemá prostoru nadbytek. Nouzově na kratší vzdálenost to ale stačí. Nicméně zadní sedačky Mazdy jsou vhodnější pro děti než pro dospělého člověka. Stejně je odstupňovaná i velikost a využitelnost zavazadlového prostoru, přičemž ani jeden z testovaných vozů nemá přední kufr, takzvaný „frunk“, takže v kufru zabírají místo i nabíjecí kabely.
Závěr
Pokud chcete prostorný elektromobil, který relativně v pohodě zvládne i delší trasu, má nejlepší parametry Kia, za kterou si ale budete muset připlatit. I její levnější verze, která má kratší dojezd i pomalejší nabíjení, stojí více než ostatní dva konkurenti. Když ale potřebujete opravdu dlouhý dojezd, můžete si připlatit ještě 100 tisíc korun a dostanete elektromobil, který bez problémů zvládne trasy blížící se 500 kilometrům. Jestli ale hledáte levnější elektromobil, se kterým stejně nebudete jezdit nikam daleko, máte možnost volby mezi prostornějším Peugeotem a sportovnější Mazdou. Peugeot lépe zvládne i občasnou delší trasu díky rychlému nabíjení, ale Mazda jej zase předčí kvalitou zpracování interiéru a trochu nižší cenou. Oba mají výrazný design, ale úplně odlišný styl, takže záleží, co komu vyhovuje.
Mazdu MX-30 jsme v redakci měli i na dlouhodobý test. Důkladně jsme ji prověřili hlavně v režimu, do kterého je tento elektromobil určený. Nejčastěji se pohybovala mezi Berounem a Prahou s možností nabíjet doma. Takže pokud vás právě tohle auto zajímá, můžete si přečíst dlouhodobé zkušenosti z používání.
Foto: Martin Pultzner, Marek Tomíšek, Roman Havlín
Palubní počítač za celý tento úsek ukázal hodnotu 19,5 kWh/100 km, ale celkem do auta „nateklo“ 223,307 kWh, takže spotřeba vyšla na 20,91 kWh/100 km.
Podle mě došlo k předehřevu baterie Nira po připojení do nabíječky a tím se celá spotřeba zkreslila. Máme to změřené, že to dělá jak na AC tak na DC. Bohužel, při nabíjení 11 kWh se to zkreslí velmi výrazně.