Evropská bateriová naděje, švédská společnost Northvolt AB, jež byla založená teprve v roce 2015, a její dceřiné společnosti, se ocitla již dříve ve finančních problémech. Firma, která byla považována za klíčového hráče v přechodu Evropy na čistou energii, požádala v listopadu loňského roku v USA o bankrotovou ochranu s tím, že její dluhy měly činit asi 5,8 miliard dolarů (cca 141 miliard korun).
Situace však vyeskalovala až k tomu, že dnes startup ve Švédsku vyhlásil bankrot, což znamená definitivní konec společnosti. Právě švédská společnost přitom měla být jedním z konkurentů pro čínské firmy jako CATL či BYD, které nyní ovládají bateriový průmysl pro elektromobily. Hlavním akcionářem společnosti přitom byl Volkswagen, největším zákazníkem pak Scania.
Společnost v prohlášení uvedla, že nebyla schopna zajistit nezbytné finanční podmínky pro pokračování ve své současné podobě ve Švédsku. Na prodej firmy a její majetek nyní bude dohlížet soudem jmenovaný správce, jenž bude mít na starost i vyrovnání dluhů společnosti. Přibližně pět tisíc zaměstnanců přitom nyní bude čelit nejisté budoucnosti, Northvolt pouze uvedl, že bude úzce spolupracovat s úřady a odbory, aby zaměstnancům poskytl podporu a informace.
„Toto je neuvěřitelně těžký den pro všechny v Northvoltu,“ řekl Tom Johnstone, prozatímní předseda firmy. „Chtěli jsme vybudovat něco převratného – dosáhnout skutečné změny v bateriích, elektromobilech a širším evropském průmyslu a urychlit přechod k zelené a udržitelné budoucnosti.“ Firma v prohlášení uvedla, že v posledních měsících čelila řadě složitých výzev, které zasáhly její finance, včetně rostoucích kapitálových nákladů, geopolitické nestability, následného narušení dodavatelského řetězce a posunů v tržní poptávce.
Společnost, jejímž sloganem bylo „make oil history“, podle theguardian.com čelila kritice již dříve za přílišné ambice a snahu postavit několik továren současně ve Švédsku, Německu a USA. A jak se zdá, kritika to nebyla zcela neoprávněná. Doplňme také, že v minulých měsících se spekulovalo o tom, že se záchrany Švédů ujme právě čínský CATL.