Pád evropské bateriové naděje: Northvolt žádá o ochranu před astronomickými dluhy

1
Pád evropské bateriové naděje: Northvolt žádá o ochranu před astronomickými dluhy
Fotografie: Volvo Cars
  • Firma by měla dlužit asi 5,8 miliard dolarů (cca 141 miliard korun)
  • Northvolt si zajistil finanční injekci v podobě 2,43 miliard korun, aby mohl pokračovat v činnosti
  • Zachránit jej má restrukturalizace, která se očekává do konce prvního čtvrtletí příštího roku

Evropská bateriová naděje, švédská společnost Northvolt AB, jež byla založená teprve v roce 2015, a její dceřiné společnosti, se ocitla ve finančních problémech. Firma, která byla považována za klíčového hráče v přechodu Evropy na čistou energii, požádala v USA o bankrotovou ochranu. Její dluhy mají činit asi 5,8 miliard dolarů (cca 141 miliard korun). Oznámení přitom otřáslo trhem a zpochybnilo budoucnost evropského bateriového průmyslu, jenž doufal, že se díky Švédům nebude muset spoléhat pouze na čínské firmy, jako je CATL či BYD. Dodejme, že hlavním akcionářem společnosti je Volkswagen, největším zákazníkem pak Scania.

Tom Johnstone, prozatímní předseda představenstva, k oznámení uvedl: „Tento rozhodný krok umožní společnosti Northvolt pokračovat ve svém poslání vytvořit domácí evropskou průmyslovou základnu pro výrobu baterií. Navzdory výzvám v blízké budoucnosti nám tato akce na posílení naší kapitálové struktury umožní zachytit zvyšující tržní poptávku po elektrifikaci vozidel. Stejně tak nás těší silná podpora, které se nám dostává od našich stávajících věřitelů a našich zákazníků.“ Johnstone pokračoval: „Během tohoto procesu se zaměříme na plnění našich závazků vůči našim akcionářům, včetně našich zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů a vlád zemí, ve kterých působíme. Jako reorganizovaný subjekt si klademe za cíl vytvořit odolnou a konkurenceschopnou platformu pro inovace a dlouhodobý růst, jež posune naši práci na budování udržitelnější společnosti.“

Northvolt má pokračovat v běžném provozu, což zahrnuje dodávky zákazníkům a plnění závazků vůči kritickým dodavatelům a zaměstnancům. Vlajková gigatovárna Northvolt Ett ve švédském městě Skellefteå a Northvolt Labs ve švédském Västerås zůstanou v provozu a firma podle vlastních slov pokračuje ve výrobě baterií, aby splnila potřeby zákazníků. Jak však dodává agentura Reuters, Northvolt má dostatek finančních prostředků pouze asi na týden práce, ovšem měl si zajistit finanční injekci ve formě 100 milionů dolarů (2,43 miliardy korun) od Scanie. Firma dodala, že veškeré procesy budou pokračovat jako obvykle.

Northvolt, jenž má přibližně 6 600 zaměstnanců v sedmi zemích, na závěr upřesnil, že očekává dokončení restrukturalizace firmy, která ji má zachránit, do konce prvního čtvrtletí roku 2025.