Vítejte u dalšího dílu fNews. Dnes se podíváme na Citroen e-C3, který vstoupil na náš trh. Dále si ukážeme, jak staví Hyundai obří továrnu, novou technologii brzd a evropské baterky v problémech.
fNews #289 – Mercedes inovuje brzdy, Citroen prodává e-C3
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Citroen spustil prodej nového modelu C3 Aircross. Vedle spalovací verze si můžete pořídit také elektrickou variantu. Ta začíná na částce 690 tisíc korun, tedy o 240 tisíc více než v případě spalováku. Na výběr jsou ale i vyšší výbavové stupně. Všechny však mají kapacitu baterie 44 kWh, pohon přední nápravy a dojezd okolo 300 km v kombinovaném cyklu. Na DC stanicích můžete dobíjet rychlostí až 100 kW. Pokud byste chtěli větší baterii, musíte si počkat na příští rok.
Satelitní snímky zachytily stavbu nové továrny pro výrobu elektromobilů značky Hyundai. Ta roste v americké Georgii a jde o jeden z největší automobilových projektů na území Spojených Států. Postavena byla za pouhé dva roky a stála 182 miliard korun. Motivátorem stavby jistě byla snaha získat daňové úlevy při prodeji EV. Nad tím však po zvolení Trumpa prezidentem visí otazník. Továrna by měla ročně produkovat až 300 tisíc vozů. Tím prvním byl modernizovaný Ioniq 5.
2 roky a 182 miliard Kč. Video z vesmíru mapuje stavbu obří továrny na elektromobily
Přechod na elektromobilitu je rychlý a celá řada technologií se přebírá ze světa spalovacích aut zcela beze změny. Dá se však čekat, že nové technologie lépe spolupracující s elektromotorem budou přicházet. Třeba brzdy, jak nyní ukázal Mercedes. Představil totiž nové brzdné kotouče, které se mají přesunout přímo do hnací jednotky. Tam budou zapouzdřeny a efektivněji chlazeny. Dle slov Mercedesu takové brzdy nebude třeba nikdy měnit, lépe budou spolupracovat s rekuperací, z aut zmizí choulostivá hydraulika, reznoucí kotouče a další součásti. Nevýhodou je, že taková brzda nemůže být na nápravě bez hnací jednotky a případná oprava či výměna bude výrazně dražší.
Nejsilnější je ve výrobě baterií aktuálně Čína. Švédská společnost Northvolt AB, založená v roce 2015, však chtěla vytvořit silného konkurenta přímo v Evropě. Hlavním akcionářem společnosti je Volkswagen a největším zákazníkem aktuálně Scania. Trhem však nyní otřáslo oznámení, že společnost zažádala o ochranu před bankrotem. Má totiž nesplacené dluhy ve výši přibližně 141 miliard korun. Společnost nyní dostala finanční injekci od Scanie a zatím pokračuje v běžném provozu. Navíc slibuje reorganizaci a další úspory.
Zaujal vás nový bateriový Citroen? Nebo byste za danou cenu čekali více a přesvědčil by vás spíše levnější Hyundai Inster? Dejte vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.