Společnosti Scania a Northvolt představily společně vyvinutý bateriový článek pro těžká elektrická vozidla. Při ověřovacích testech prokázal lithium-iontový článek mimořádnou životnost, která má za následek, že bude schopna vydržet až do ujetí přibližně 1,5 milionu kilometrů. To odpovídá celé životnosti samotného nákladního vozidla. Baterie je vyrobena bezfosilní elektřinou v severním Švédsku a uhlíková stopa článku je přibližně třetinová ve srovnání se srovnatelnou průmyslovou referencí. Článek se vyrábí v továrně Northvolt Ett v severním Švédsku.
Kromě toho koncem tohoto roku Scania otevře novou továrnu na baterie ve švédském Södertälje, kde se budou bateriové články montovat do bateriových sad pro zahájení výroby těžkých elektrických nákladních vozidel. Již dříve se firmy Northvolt a Scania dohodly na ambiciózním časovém plánu pro vývoj vysoce výkonného bateriového článku, který by umožnil elektrifikovat těžkou nákladní dopravu. Baterie následně procházela rozsáhlými fázemi vývoje a ověřování. Nyní je již možnost klasické sériové výroby, přičemž finální produkt překračuje původní očekávání a je obrovským úspěchem pro všechny zúčastněné.
Generální ředitel společnosti Scania Christian Levin říká: „Dnešní den znamená milník na cestě k udržitelnému dopravnímu systému. Budoucnost těžké dopravy je elektrická a abychom umožnili další posun a pokračovali v plnění příslibu naší značky vůči zákazníkům, potřebuje společnost Scania špičkové bateriové články pro svá elektrická nákladní vozidla. Při zahájení vývoje bateriového článku jsme se zaměřili na vysoký výkon, nízké provozní náklady a dlouhou životnost. Rozhodli jsme se pro požadavek, aby buňka baterie umožnila životnost 1,5 milionu kilometrů. Naše testy ukazují, že tento požadavek lze nejen splnit, ale i překročit,“ říká dále Levin.
Nízká uhlíková stopa
Jako součást závazku společnosti zajistit dodávky udržitelných článků je továrna Northvolt Ett poháněna 100 % elektřinou bez fosilních paliv, kterou vyrábí vodní a větrná energie. Díky integraci dalších udržitelných výrobních funkcí je odhadovaná uhlíková stopa článku při plné sériové výrobě přibližně třetinová ve srovnání s srovnatelným průmyslovým referenčním článkem. Mise společnosti Northvolt vyrábět nejekologičtější baterie na světě odpovídá účelu společnosti Scania dokonale řídit posun směrem k udržitelné dopravě.
Takhle 1.5 mln ujede jaka koliv baterka - hodim beznou AAA baterku do privesu kamionu a ono to ujede.
Take skoro jaky koliv Li-Ion clanek ujede 1.5 mln kdyz budete to cyklovat mezi 40% - 60%, 0.1C, +25C a date dostatecny pocet clanku do kamionu, pak je otazka co ten kamion krom tich clanku uveze.