Čínská společnost BYD (zkratka Build Your Dream), jež vznikla v roce 1995 v jihočínském Šen-čenu, právě oslavila významné jubileum. Jak se lze totiž přesvědčit na jejích sociálních sítích (viz příspěvek níže), vyrobila už 10 milionů tzv. NEV (New Energy Vehicle), tedy vozidel s elektrifikovaným ústrojím, jako jsou čisté elektromobily či plug-in hybridy.
BYD celebrated the 30th anniversary with the roll-off of its 10-millionth NEV, a significant milestone in sustainable automotive innovation.
— BYD Global (@BYDGlobal) November 18, 2024
Mr. Wang Chuanfu, BYD's Chairman and President, highlighted BYD's remarkable transformation and commitment to technological innovation,… pic.twitter.com/g3gvgudKlq
Připomeňme, že firma byla založena v únoru 1995 s asi 20 zaměstnanci, nyní je přitom jednou z největších čínských automobilek s více než 900 tisící zaměstnanci ve výrobě a téměř 110 tisíci výzkumnými a vývojovými pracovníky. BYD se přitom prvních osm let zabýval čistě oblastí baterií a do automobilového průmyslu jako takového vstoupil až v roce 2003 akvizicí společnosti Qinchuan. Jak dodává cnevpost.com, první vůz BYD postavil v roce 2004, ale úspěch neslavil. Další pokus přišel o rok později a modelu F3 už se dařilo, když se jej za 14 měsíců prodalo 100 tisíc kusů. Tento automobil byl přitom pro Číňany zlomový tím, že jim potvrdil potenciál automobilového sektoru. Ještě ve stejném roce pak firma zahájila vývoj plug-in hybridní technologie a v roce 2008 uvedla na trh první generaci hybridní technologické platformy DM. Tentýž rok pak sjel z výrobní linky v továrně Xi'an BYD F3DM s hybridní technologií první generace DM a stal se prvním plug-in hybridním vozidlem na světě, které bylo možné potkat na silnici.
Pro kontext můžeme uvést, že Tesla nedávno slavila výrobu vozidla s pořadovým číslem 7 milionů, ovšem je nutné doplnit, že vyrábí pouze čisté elektromobily. Další světové automobilky přitom mohou jen tiše závidět a například to, že se General Motors chlubí tím, že od roku 2016 prodal v USA více než 300 tisíc elektromobilů, zní až komicky.
Jako, nevím to na 100%, ale jsme si skoro jistý, že jako NEV se označují elektromobily s range extenderem, které mohou být i plug-in, ale určitě by se taková auta neměla škatulkovat jako plug-in hybridy, protože to není jejich hlavní vlastnost.