Ačkoliv se velký kormidelník Mao Ce-tung, první tamější komunistický diktátor, během takzvané Kulturní revoluce v šedesátých letech 20. století upřímně snažil, aby Čínu zbavil kromě několika desítek milionů nepohodlných lidí také historických památek, přesto jich dost přežilo a ve druhé nejlidnatější zemi světa se turisté věru mají nač dívat. I tak se ale hitem letošní sezóny stalo něco jiného, mnohem mladšího, ač také typicky čínského. Obrovským lákadlem jsou exkurze do nejmodernějších automobilek. Ty se totiž pomalu přeorientovávají z důrazu na nízkou cenu směrem k designu, prémiovým funkcím a přidané hodnotě. A podle toho také vypadají jejich továrny.
Jako první zvalo veřejnost na exkurze Nio, a to od konce roku 2023. Letos v lednu s nimi začala také novopečená automobilka Xiaomi, ještě donedávna vyrábějící jen přenosnou elektroniku. Gigantická popularita těchto akcí, která se šíří po sociálních sítích, se však natolik líbí marketérům ostatních výrobců, že tři z nich už podle Wired oznámili, že se k nim připojí a další budou zřejmě brzy následovat. Je to totiž levná a účinná cesta, jak zlepšit komunikaci mezi značkou a zákazníkem. A zároveň jde v Číně o naprostou novinku; dosud byli do továren zváni jen potenciální investoři, obchodní partneři či budoucí talenty v podobě mladých studentů.
Návštěvníci nejvíce obdivují vysokou míru automatizace, ostatně ta v Xiaomi už nyní dosahuje 91 %, což je číslo, o kterém se může evropským automobilkách zatím jen zdát. V gigantických halách se tak pohybuje jen minimum pracovníků a naprostou většinu úkonů zvládají baletní soubory stovek robotů, přičemž některé provozy, například slévárna, už jsou automatizovány zcela. Vše dokonale běží a zde si připomeňme, že od doby, kdy bylo smontováno první sériové auto značky Xiaomi, neuplynul ani rok a půl.
Návštěvníci během hodinové prohlídky spatří nejdříve výstavní dóm s inovacemi a poté celkem tři z šesti výrobních hal, mezi nimiž je převáží autonomní vláček, projíždějící přímo mezi linkami a dávající přednost křižujícím výrobním přepravníkům. Součástí prohlídky je také krátké svezení s výkonným sedanem Xiaomi SU7 na testovací trati, při němž se zaměstnanec továrny neopomene pochlubit dělovou akcelerací. A aby byl návštěvnický zážitek úplný, nedávno se přidala i možnost občerstvení či nákupu suvenýrů.
Prohlídky továrny Xiaomi jsou bezplatné a vstupenky se losují, protože poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku. Firma začínala se třemi exkurzemi pro 20 hostů měsíčně, avšak obrovský zájem jej přiměl rychle přidávat termíny a od července otevře brány návštěvníkům už prakticky každý den včetně většiny víkendů. To znamená zhruba 1 100 lidí za měsíc, avšak když se otevřel rezervační systém, během první noci se přihlásilo více než 27 000 zájemců.
V továrně Nio nejsou prohlídky pro širokou veřejnost, ale pro majitele a fanoušky značky jako bonus, který ale stojí tisíc bodů Nio ze zákaznického konta, což je ekvivalent zhruba tří set korun. Jinou podobu zákaznické komunikace zase představuje BYD, který sice zatím veřejnost do výrobních hal nevodí, ale návštěvníci centrály dostanou jako pohoštění kávu s pěnou latte art, zobrazující názvy různých modelů BYD.
