Mezi Čínou a Evropskou unií vře zatím nejotevřenější obchodní válka kvůli nedávno potvrzeným zvýšeným clům na dovoz čínských elektromobilů do EU. Čína záležitost zjevně nepovažuje za uzavřenou, protože pokračují intenzivní vyjednávání. Jejich prvním hmatatelným výsledkem bylo marginální snížení celních sazeb o 0,1 %, rýsuje se však mnohem větší průlom. Evropská unie má v úmyslu otočit směrovku a chce údajně Číně dokonce nabídnout i částečný přístup k chystaným obřím dotacím ve výši přes miliardu eur (25,3 miliardy korun) na vybudování výroby baterií. Jenže to samozřejmě nebude zadarmo. EU za to bude chtít převod duševních vlastnictví k technologiím, v nichž Čína získala v poslední době zřetelný náskok.
Unie tak chce Číně oplatit podobný přístup, kterým říše středu uplatňovala až do roku 2022 a jehož prostřednictvím přišla k rozsáhlým know-how evropských, japonských a amerických firem. Podmínkou podnikání v Číně totiž bylo vybudování joint venture 50/50 s některou z čínských společností a právě převod práv k technologiím. Tamější společnosti se s mohutnou podporou vlády rychle učily a nyní už mají před těmi evropskými zřetelný technologický náskok, který stále roste. A právě tato nová dohoda, která má být podle Financial times na spadnutí, by měla tento nepoměr pomoci srovnat.
Můžu být mimo, ale z dosavadních zpráv jsem nenabyl dojmu, že jsou zřetelně napřed. U EV rozhodně ne...jen jich samozřejmě na dotace produkují obrovské množství různých typů