MINI Aceman. Křížem krážem elektrickým světem

Kompletní představení
MINI Aceman. Křížem krážem elektrickým světem
Fotografie: MINI
  • Značka MINI vůbec poprvé zamířila mezi populární městské crossovery
  • MINI Aceman velikostně i nomenklaturně míří mezi modely Cooper a Countryman
  • Nabídne dva elektromotory a dvě baterie s normovaným dojezdem až 406 km

MINI uvedlo zcela novou typovou řadu Aceman, která svou délkou 4,07 m odpovídá subkompaktním hatchbackům, ovšem svou zvýšenou stavbou a pseudoterénními optickými prvky se řadí mezi tzv. crossovery. Přímo konkurovat si bude mj. s chystanou Škodou Epiq či Jeepem Avenger, lákat zájemce chce nejen na výrazný design, ale také stylový a prostorný interiér. Ten ubytuje pět lidí i se zavazadly a může tak posloužit i mladým rodinám. Typickým designovým stylem starších MINI se nechává inspirovat už jen volně, odhodil většinu oblin a ukázal světu nový způsob, jako od sebe na první pohled rozeznat jednotlivé modely MINI. Zatímco dříve je sjednocovala typická maska s kulatými světlomety, dnes je pohled zpředu naopak rozlišuje. Nejviditelnějším markerem je tvar světlometů, který typickou roztomilou kulatost ponechal už jen základním hatchbacku Cooper.

Aceman otevírá pro MINI nový tržní segment, proto si mohl dovolit trochu výraznější odklon od tradičního designu, než bylo dosud zvykem

Naprostou novinkou v MINI světě jsou však i ramena, přesahující půdorys samotné kabiny. Prvek, který svého času zpopularizovalo Volvo a který už naznačila nová generace Countrymanu, dává Acemanu optickou naléhavost hlavně při pohledu zezadu. Ze stejné strany také nacházíme další poznávací znamení; jednotlivá MINI odlišuje i tvar zadních světlometů. A Aceman přidává i zatím nejvýraznější ochranné oplastování, doplněné výrazným stříbřitým deflektorem. Tisková zpráva hovoří o minimalismu a pokrokovosti, šéfdesignér MINI Oliver Heilmer potom o výrazném charakteru a mladistvé osobnosti. A pohled na fotografie o krátkých převisech, ploché kapotě a jejím ostrém přechodu do čelního skla. A to už jsme zpátky mezi značkovými tradicemi.

Příď se sice, stejně jako zbytek auta, drží téměř věrně tvarů předloňského konceptu, avšak slevila na barevnosti a světelných efektech. Ani zde, stejně jako na celém zbytku auta, už nenajdeme žádný chrom, ten ale může nahradit stříbřité provedení, alternující lesklý černý povrch. Dominantou je i zde, jako u ostatních nových MINI, motiv osmiúhelníku, jehož příchod místo tradičního šestibokého polygonu vysvětluje automobilka jednoduše – „osmiúhelníkový tvar vychází z tradičního motivu šestiúhelníku“. Už jsme naznačili, že se nová MINI od sebe vzájemně poznají podle tvarů světlometů, zde tedy došlo na lichoběžníky. I na jejich okrajích býval chrom, nyní zde nacházíme světelný podpis a okraje, volně přecházející do ploch karoserie. Světlomety tedy opticky vystupují z karoserie, ač jsou její součástí.

Protože tvůrci dnes čím dál více zohledňují čínský vkus, pochopitelně nechybí různá kouzla s nočním designem. Denní svícení lze podle nálady přepnout do tří různých režimů, stejně je volitelných motivů koncových světel. Samozřejmě mezi nimi nechybí velice populární motiv Union Jack, tedy stylizované britské vlajky, a díky OLED svítivým ploškám už k tomu není třeba specifických svítilen. Tím to naštěstí končí, na svítící masku jako u konceptu zde nedošlo, nebo přinejmenším se o ní zatím nemluví. Hodně se sází i na doplňky, počínaje standardními střešními ližinami až po výběr kol velikosti 17–19". Do nového, aerodynamického světa vstupuje Aceman s plochými, zapuštěnými klikami.

Bez nočního designu to dnes už nejde. Nové možnosti otevírají svítivé OLED destičky, s jejichž pomocí lze měnit piktogramy, vysílané do noci

V rámci čistoty designu se upustilo od velké části ozdob či typických prvků, jiné zůstaly pouze v náznaku; například typický šikmý svár předního blatníku pod A-sloupkem původního Mini z 50. let, na který hrdě vzpomínaly všechny dosavadní novodobé generace, nyní připomíná už jen prolis na jednolité ploše. Na optické efekty, vrhané složitě tvarovanými panely, se tu ostatně spoléhá na více místech. Kromě barvy karoserie si lze vybírat i ze čtyř kontrastních odstínů střechy, na výběr jsou dále čtyři stylově odlišené linie od puristické Essential, přes Classic, až po stylovou Favoured či sportovně laděnou JCW. Ano, legendární označení John Cooper Works to postupem času dopracovalo z exkluzivních, mechanicky rozsáhle přepracovaných sportovních verzí až na výbavovou linii.

Uvnitř uklizeno

Jestliže exteriér i přes své rebelantství zachovává aspoň nějakou kontinuitu s předchůdci, uvnitř se začínalo na čistém papíře. Jestliže dosavadní novodobá MINI se postupně měnila z minimalistických pokojíčků v malé, ale opulentně zařízené salonky, plné kvalitní kůže, chromu a stylizovaných ozdob, Aceman přichází se zcela nových pojetím, známým už z nového Cooperu a Countrymanu. Stručně řečeno – noví architekti prostě vyházeli vše, co není nezbytně nutné a začali zcela znovu od Aleca. To je totiž křestní jméno sira Issigonise, který stvořil v roce 1959 původní, přelomové Mini. Nejblíže ke kořenům se vrátila palubní deska, které se změnila v rovný objekt, z nějž vystupuje pouze centrální displej typického kulatého tvaru.

Uvnitř přestalo být místo na chrom, přírodní kůži a další neudržitelné materiály. Zato interiér ubytuje pohodlně pět cestujících a nabízí i slušnou variabilitu

Ten přebral také veškeré kontrolní a naprostou většinu ovládacích funkcí. Kromě něj totiž v interiéru zůstala už jen minimalistická lišta s nejdůležitějšími provozními tlačítky a knoflíky. Vůz zde aktivujete, zvolíte směr, jízdní režim a hlasitost hudby. K tomu aktivujete parkovací brzd, výstražné blikače, odmlžení předního i zadního okna, parkovací kameru a ovládací menu. Nic víc. Kompletní klimatizace už je záležitostí dotykového ovládání. Volant dostal stejné ovladače, jaké známe z malých BMW, s nimiž kontrolujete tempomat a multimédia. K tomu obligátní ovládání oken ve dveřních výplních a elektrických sedadel na sedadlech samotných. Tím drahé fyzické ovladače končí, ať se to tradicionalistům líbí, nebo ne.

Na displeji samotném se ale nešetřilo. Useknutý kruh o průměru 240 mm je pokrytý pevným sklem a chlubí se OLED technologií Operačním systémem 9. Ovládací a zobrazovací logika se neliší od dnešních zvyklostí, avšak je více zaměřena na zážitky a určena netypickým tvarem obrazovky. S přepínačem jízdních režimů se mění i grafické prostředí plus syntetické jízdní zvuky. Jako pozadí displeje si lze nahrát vlastní obrázek. Stejně jako u konceptu se do optického zážitku zapojuje celá, textilií obložená palubka, která rovněž svítí, a to v souladu s ambientním osvětlením. Tradiční dvouramenný volant ve vyšších liniích doplňuje tkaloun v různých barvách, stejně jako výrazné a expresivní barvy celého interiéru. Ty mohou například kombinovat elegantní olejovou šeď s výraznou oranží. Ve verzi JCW se zase pojí černá koženka z kontrastní červení.

Promlouvám hlasem syntetickým

Ovládání bylo svěřeno virtuálnímu hlasovému asistentu. Ten reaguje nejen hlasově, ale i opticky v podobně avatara, nebo volitelně virtuálního psa. Umělá inteligence se učí a postupně přebírá každodenní rutiny. Při každodenním vjezdu do podzemních garáží kupříkladu sama v patřičným okamžik stáhne okno, aby si mohl řidič sáhnout pro parkovací lístek. Nechybí ani nejmodernější jízdní a bezpečnostní asistenty včetně pomocníka pro tahání přívěsů. Manévrování zase usnadňuje 12 senzorů s panoramatickými kamerami a asistentem pro dálkově ovládané zajíždění a vyjíždění do stísněných prostor. Vůz lze také odemnout a ovládat digitálním klíčem v mobilu, který lze sdílet s více uživateli.

Mechanické ovladače zůstaly jen tam, kde to bylo nezbytně třeba. Jsou sjednocené s malými BMW, s nimž MINI sdílí i platformu

Čtvrtá novodobá generace MINI už je čistě elektrická, což umožnilo vynechat kompromisní prvky a využít interiér efektivně. Rovněž podvozek vytěžil maximum z nízkého těžiště a zkombinoval tradiční motokárovou ovladatelnost s nezvyklým komfortem. I zde najdeme strmé řízení, krátký a tuhý chod brzdového pedálu plus tuhé stabilizátory pro omezení bočních náklonů. Volitelně lze měnit odezvu řízení i stabilizačního systému a užívat si tradičně velmi zábavné jízdy.

Tu podtrhují dva elektromotory, přičemž výkon toho slabšího začíná tam, kde končil Cooper SE minulé generace; na metě 184 koní pro verzi Aceman E. S nimi prolomí stokilometrovou rychlost z klidu za 7,9 s. Podobný výkon mimochodem nabízely vrcholné verze prvního novodobého MINI. Silnější Aceman SE si polepšil na 218 k a stovku pokoří za 7,1 s, při maximálce 170 místo 160 km/h. Obě verze se liší i kapacitou baterie; Aceman E si vystačí se 42,5 kWh, Aceman SE pak dostal 54,2 kWh, přičemž výrobce neupřesnil, zda jde o netto či brutto hodnoty. Zato víme, že nechybí řízený předehřev. Silnější verze s větší baterií ujede až 406 km, slabší pak 310 km podle WLTP. Aceman SE má, i s větší pohotovostní hmotností, o něco nižší spotřebu díky těžšímu zpřevodování.

Novinka bude v Česku k objednání od 12. června, dovozce už oznámil i základní ceny obou motorizací. Základní MINI Aceman E odstartuje na 845 000 Kč, silnější Aceman SE pak na částce 954 200 Kč.

Technické parametry MINI Aceman SE

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 079 × 1 754 × 1 514 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 330 Nm
Baterie?
Nabíjenírychlonabíjení: 95 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,9 kWh / 100 km, dojezd: 407 km
Cena od954 200 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze