Aceman je relativně novým přírůstkem do rodiny Mini, který se snaží vyplnit mezeru mezi Cooperem a Countrymanem. Jde o nový crossover třídy B, který přináší svěží design, ovšem stále s odkazem na tradiční tvary vozů Mini, a nabízí se jako ideální kompromis pro ty, kteří hledají něco mezi malým Cooperem a prostornějším Countrymanem, jenž v poslední generaci vyrostl.
TEST: Mini Aceman SE, větší než Cooper, ale stále zábavný
Designově Aceman nepřináší žádné revoluční změny, protože již vozy Cooper a Countryman představily nový designový jazyk, který je uplatněn i zde. Na první pohled je patrné, že se jedná o Mini – zachovává si charakteristické rysy značky, ale odklání se od výrazného retro stylu. Pryč jsou kulaté chromované světlomety, které nahradil modernější vzhled. Přesto však Aceman stále odráží tradiční tvary značky Mini, včetně detailů. Například na zadních světlech nalezneme motiv britské vlajky, což je pro Mini typické.
Technické parametry MINI Aceman SE
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 079 × 1 754 × 1 514 mm, 1 785 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 330 Nm |
Baterie | 54,2 kWh (49,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 95 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 405 km |
Cena od | 849 900 Kč |
Prostorem neohromí
Co se týče rozměrů, Aceman měří na délku necelých 4,1 m, ačkoliv se může na první pohled může zdát jako větší auto. Ve skutečnosti ale zůstává v kategorii B, tedy mezi malými vozy. Na šířku má necelé 2 m a výšku mírně přes 1,5 m. Zavazadlový prostor má objem 300 l, což odpovídá této třídě, objem je dohnán hlavně hloubkou. Pokud plánujete převážet těžší předměty, může být vysoká nakládací hrana trochu překážkou, ale prostor je pravidelný a prakticky využitelný.





Pod kapotou testované varianty SE se skrývá elektrický motor s výkonem 160 kW (218 koní), který pohání přední nápravu. Aceman nabízí solidní dynamiku, i když při prudší akceleraci na mokrém povrchu může stabilizační systém trochu bojovat s přenosem výkonu. V zatáčkách však Aceman exceluje díky motokárovému podvozku, který je tužší a zaměřený na jízdní zážitky. Na kvalitních okreskách je radost Acemana řídit, nicméně ve městě na hrubším povrchu pocítíte každou nerovnost.
Spotřeba není špatná ani při svižnější jízdě
Aceman zaujme nejen designem a jízdními vlastnostmi, ale také efektivitou, což je pro elektromobil klíčové. Během dynamického testování, kdy jsem, kromě běžných jízd, vůz také důkladně prohnal po okreskách, ukazoval palubní počítač spotřebu 17 kWh na 100 kilometrů, což naznačuje, že i při svižné jízdě si Aceman udržuje solidní efektivitu. V městském provozu, kde se jezdí klidněji, mi naopak spotřeba klesla až na 10,5 kWh na 100 kilometrů, byť to bylo na trase Praha-Zličín – Praha-Libeň, tedy s klesajícím charakterem. S využitelnou kapacitou baterie 49,2 kWh by při normální jízdě s občasnou sportovní jízdou po okreskách měl být dojezd téměř 300 kilometrů, ve městě přes 400 km, což je udávaný kombinovaný dojezd dle WLTP.
Interiér zachovává charakteristický styl Mini. I když zde zůstaly některé retro prvky jako startování otočným klíčkem, celkový vzhled je modernější. Dominují textilie s šachovnicovým motivem, kožené detaily a sportovní prvky obsažené v paketu John Cooper Works. Podobně jako exteriér, i interiér působí originálně a prémiově, i když tvrdší plasty v některých místech mohou překvapit.
Zadní sedačky jsou spíše pro děti
Prostor na zadních sedadlech je vhodný spíše pro děti, dospělí s výškou nad 180 cm mohou zažít prostorové omezení. Nicméně panoramatická střecha propouští do interiéru dostatek světla, což dělá interiér pocitově vzdušnějším.
Cena střední varianty SE začíná na 954 000 Kč, zatímco základní verze je o 100 000 Kč levnější. Testovaný model s bohatou výbavou a paketem John Cooper Works zahrnující sportovní kola, černou střechu a sportovní brzdy se pohybuje okolo 1,3 milionu Kč.
Jízdní vlastnosti Cooperu, ale více prostoru
Mini Aceman je ideální volbou pro ty, kteří milují řidičský zážitek a styl Mini, ale potřebují více prostoru než nabízí Cooper a zároveň hledají něco kompaktnějšího a agilnějšího než Countryman. Je to perfektní zlatá střední cesta pro každého nadšence do vozů značky Mini.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz