Začátkem tohoto roku se na český trh dostalo elektrické Mini Aceman, které má vyplnit mezeru mezi malým Mini a středně velkým modelem Countryman. K dispozici jsou celkem tři verze, jež se odlišují výkonem, kapacitou baterie a rychlostí nabíjení. My jsme do testu spotřeby zvolili verzi SE, která přináší výkon 218 koní, baterii s čistou kapacitou 49,2 kWh a možnost nabíjet výkonem až 95 kW. Hmotnost testované verze činila takřka 1,8 tuny a pro model Aceman je vždy standardem pohon přední nápravy.
Technické parametry MINI Aceman SE
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 079 × 1 754 × 1 514 mm, 1 785 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 330 Nm |
Baterie | 54,2 kWh (49,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 95 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,9 kWh / 100 km, dojezd: 407 km |
Cena od | 954 200 Kč |
Cena testovaného vozu činí v základu 954 200 Kč, nechybělo ale ani několik příplatků. I bez nich však vůz standardně obouvá 17" aerodynamická kola z lehké slitiny vyrobená s až 30% podílem recyklovaného hliníku. Vůz měl příplatkový paket John Cooper Works, což znamenalo 18" kola z lehké slitiny.
Palubní počítač u Aceman SE ukázal spotřebu 18,5 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 18,5 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 22 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 17,2 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 18,3 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 19,2 kWh/100 km. Teplota při tomto druhu testu činila 20 °C.

Reálná spotřeba u vozu Mini Aceman SE vyšla na 18,3 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 120 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 40 kilometrů a spotřeba činila 16,1 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 19,6 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 15,25 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 18,3 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 40 km) | 16,1 kWh/100 km | 305 km |
Mimo město (90 km/h) | 17,2 kWh/100 km | 286 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 18,3 kWh/100 km | 268 km |
Dálnice (130 km/h) | 19,2 kWh/100 km | 256 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 18,5 kWh/100 km | 265 km |
Celý test (120 km) podle nabíjení | 18,3 kWh/100 km |
Venkovní teplota během okruhu činila 22 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 21 až 23 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 49,2 kWh.
Komentář autora:
Při testování spotřeby Mini Aceman SE jsem se nejdříve bál malé kapacity baterie. Možná i díky skoro až letním teplotám se ale nakonec ukázalo, že verze SE je i na dálnici celkem schopná a dokáže ujet při rychlosti 130 km/h porci 256 km. Jsem si jistý, že v zimě by dojezd klesl na hranici 200 km, ale Aceman je zkrátka malé auto s malou baterií. Podle získaných údajů je zcela zřejmé, že nejlépe se mu bude dařit ve městě a na okresní silnici, kde dokáže ujet 300 km v rámci jednoho nabíjecího cyklu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz