Mini Aceman JCW (2025)
test

Mini Aceman JCW (2025)

Čert, který miluje napětí

Počátkem letošního roku se na český trh dostalo nové Mini Aceman, které je k dispozici ve třech variantách, avšak vždy s elektrickým pohonem. A jelikož jsme vám již přinesli test prostřední verze SE, přišel čas na dojmy z vrcholného provedení JCW.

Aceman se velikostí řadí přesně mezi modely Cooper a Countryman, za což může hlavně délka 4,07 m. U prostřední verze SE jsme již změřili spotřebu i provedli klasický test, tak jsme mohli konečně vyzkoušet vrcholnou specifikaci JCW (John Cooper Works). Už jen tato zkratka naznačuje, že s tímto autem bude zábava. Vůz je již z výroby „oblečen“ do stylového body kitu, v základu nechybí 19" JCW specifická aerodynamická kola, leskle černé střešní ližiny, sportovní brzdy s červeně lakovanými třmeny a sportovnější zpětná zrcátka. Testovaný kus byl navíc doplněn o příplatkové červené pruhy na kapotě, které vozu náramně slušely. Přidejte k tomu černý lesklý lak Midnight Black II za příplatek 15 637 Kč a najednou před vámi stojí hodně designově povedené autíčko pro čtyři.

Technické parametry MINI Aceman JCW

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 4 079 × 1 754 × 1 514 mm, 1 825 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon190 kW, 258 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie54,2 kWh (49,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 95 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16 kWh / 100 km, dojezd: 355 km
Cena od1 038 700 Kč

Je fakt, že Němci prostě umí a i v případě modelu Aceman se dá vykouzlit nespočet barevných variací, které jde dále oživit různými doplňky skrze příplatkovou výbavu. Mini Aceman sám o sobě designově nepřináší žádné revoluční změny, protože již výše zmíněné modely Cooper a Countryman představily nový designový jazyk, který je uplatněn i zde. Na první pohled je patrné, že se jedná o Mini – zachovává si charakteristické rysy značky, ale odklání se od výrazného retro stylu. Pryč jsou kulaté chromované světlomety, které nahradil modernější vzhled. Přesto však Aceman stále odráží tradiční tvary značky Mini, a to včetně mnoha detailů. Tak například na zadních světlech nalezneme motiv britské vlajky, což je pro Mini typické. Vůz navíc nabízí několik stylů LED denního svícení, kdy se skrze palubní menu vozu dá změnit grafika předních světel.

Po usednutí do verze JCW jsem byl příjemně překvapen. Na velkém kruhovém volantu, který má spodní rameno řešené skrze látkový (a pěkně tuhý) pruh, je instalována plaketka „John Cooper Works“, na palubní desce nechybí pletené vložky s červeno-šedým zbarvením a samozřejmostí jsou sportovní přední sedadla. Ta by ale mohla být na můj vkus ještě více sportovněji tvarovaná, vysoko integrované opěrky hlavy pak nemusí vyhovovat každému typu postavy. Kvůli tomu je potřeba opěrák sedadla hodně sklánět dozadu, což platí především pro řidiče se spolujezdcem s výškou přes 180 cm. I pro verzi JCW platí, že se jedná o prostorově příjemný elektromobil, jenž komfortně pojme čtveřici průměrně vzrostlých dospělých. Limitem pro místo na hlavu vzadu může být prosklená panoramatická střecha, ale jinak je Aceman dokonalým malým crossoverem.

Vrchol modelové řady Aceman má oproti verzi SE kabinu odlišenou vlastně jen minimálně, ale to nejdůležitější je ukryto ve vnitru vozu. Mini Aceman JCW má totiž oproti střední verzi o dost výkonnější elektromotor. Nápovědou bude volant s tlačítkem pro zvýšení výkonu. To dočasně přidá dalších 27 koní a věřte mi, je to znát. Škoda jen, že varianta JCW není vybavena pohonem všech čtyř kol. Přední náprava má kvůli tomu hodně práce s přenosem veškeré síly na vozovku. Ještě, že české zastoupení značky instalovalo na vůz sportovní a dostatečně lepivé pneumatiky Hankook. Díky tomu jsem měl možnost potenciál vozu využívat často na naprosté maximum a snad jen na deštěm pokryté okresní silnici jsem si musel dávat větší pozor.

Samotné tlačítko pro zvýšení výkonu a pneumatiky by ale rozhodně nestačily k tomu, aby se Aceman mohl rovnat například s nedávno testovanou Alfou Romeo Junior Veloce 280. Oproti ní je totiž nejen rychlejší v přímce, ale z mého pohledu nabídne i vyšší porci jízdní zábavy. Podvozek JCW totiž dostal paket úprav, které zlepšují stabilitu v zatáčkách, přičemž byla stále zachována jistá dávka komfortu. Dále tu máme i silnější a velmi dobře dávkovatelné brzdy a ostřejší převod řízení. Na první dojem byste neřekli, že jde o elektromobil. Jenže on je, o čemž svědčí baterie s čistou kapacitou 49,2 kWh. Ano, to je hodně málo na tak výkonné a velké auto, ale Mini zřejmě nemělo moc možností, jak by do útrob dostalo větší. Výkon 258 koní a točivý moment 350 Nm tak dokáží bateriový set vyždímat po ujetí 200 km, což platí pro středně dynamickou jízdu ve dvou lidech na palubě.

Kdo se bude chtít alespoň občas držet a pojede v některém z úspornějších režimů, tomu se jistě podaří ujet na plně nabitou baterii takřka 270 km. To byl i můj případ, kdy jsem si na konci testu zobrazil palubní počítač, kde svítila spotřeba 18,4 kWh na 100 km. Musím ale uznat, že každý ujetý kilometr za volantem Mini Aceman JCW znamenal velký úsměv na tváři a radost z řízení, která se u dnešních elektromobilů stále moc často nevidí. Pohotovostní hmotnost vozu činí lehce přes 1,8 tuny, což ve spojení s 258 koňmi výkonu zaručuje slibné zážitky z cest. Ty dále podporuje záplava jízdních režimů, přičemž tím nejostřejším je nastavení „Go-Cart“. V něm byl Aceman JCW nejen maximálně tuhý, ale hlavně pedál akcelerátoru se stal náchylným na dotek nohy řidiče. K dobru je i to, že obrovský budík uprostřed palubní desky ukazuje, kolik koní a Nm právě využíváte.

Ti nejbláznivější si navíc mohou do kabiny pustit umělý zvuk pohonné soustavy, ale nečekejte něco ve stylu amerického benzinového osmiválce. Mini instalovalo kosmické „hučení“, jež snad nejde popsat slovy. Není to nesmysl a ani nepříjemné, ale já osobně jsem raději zůstal po zbytek týdne potichu a ve voze raději poslouchal kvalitní audiosystém Harman Kardon. A jaký je tedy Aceman JCW celkově? Kdo nemá rodinu a chce jen svižné svezení s hromadou zábavy, pro něho bude lepší Cooper E JCW. Ten totiž nabízí totožnou techniku, jen v menším a lehčím balení. Naopak ti, kteří hledají druhé auto do rodiny se špetkou divokosti, pro ně bude Aceman ve vrcholné verzi JCW jako dělaný.

Nabídne dostatečně velký kufr, dost místa i na zadních sedadlech a co se týče jízdy, na okresních silnicích budete držet krok i se soupeři ze světa spalovacích vozidel, která mají výkon blízko hranici 300 koní. Mini se to zkrátka povedlo a Aceman si své místo v modelové nabídce plně obhájil.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

mini-aceman
Klady
  • vynikající dynamika
  • zábavné řízení
  • bohatá výbava
  • verzi JCW to neskutečně sluší
Zápory
  • malý dojezd
  • chtělo by to čtyřkolku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze