😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Mini Aceman SE (2025)
test

Mini Aceman SE (2025)

První jízdní dojmy

Při české premiéře jsme otestovali žhavou novinku od Mini. Aceman je středně velkým rodinným crossoverem, který má vždy pohon přední nápravy. První kilometry jsme ujeli za volantem středně výkonné verze SE, která nabízí zajímavý kompromis mezi ostrou dynamikou a přijatelnou spotřebou.

Loni v dubnu se představilo nové elektrické Mini Aceman. Velikostí se řadí mezi modely Cooper a Countryman, za což může hlavně délka 4,07 m. Nyní se novinka dostává na český trh a v rámci uvedení do prodeje jsme se zúčastnili tiskové konference značky, která se konala včera v české obci Obořiště. Na akci jsme vyráželi z Prahy, přičemž k přesunu na místo konání dostal každý z účastníků vlastní testovací vůz. My vyrazili ve spalovacím sportovně laděném modelu Cooper S, který nově přichází s pětidvéřovou karoserií. I to je novinka pro letošní rok v nabídce Mini. Nás ale logicky nejvíce zajímal elektrický Aceman, jenž bude k dostání ve třech výkonnostních verzích. Základem je verze E, následuje SE (kterou jsme následně testovali) a vrcholem se stává edice John Cooper Works (dále JCW).

Technické parametry MINI Aceman SE

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 079 × 1 754 × 1 514 mm, 1 785 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 330 Nm
Baterie54,2 kWh (49,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 95 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,9 kWh / 100 km, dojezd: 407 km
Cena od954 200 Kč

Příď modelu Aceman se sice, stejně jako zbytek auta, drží téměř věrně tvarů předloňského konceptu, avšak slevila na barevnosti a světelných efektech. Ani zde, stejně jako na celém zbytku auta, už nenajdeme žádný chrom, ten ale může nahradit stříbřité provedení alternující lesklý černý povrch. Dominantou je i zde, jako u ostatních nových Mini, motiv osmiúhelníku, jehož příchod místo tradičního šestibokého polygonu vysvětluje automobilka jednoduše tak, že osmiúhelníkový tvar vychází z tradičního motivu šestiúhelníku. Už jsme naznačili, že se nová Mini od sebe vzájemně poznají podle tvarů světlometů, zde tedy došlo na lichoběžníky. I na jejich okrajích býval chrom, nyní zde nacházíme světelný podpis a okraje volně přecházející do ploch karoserie.

Zajímavostí jistě je, že denní LED svícení lze podle nálady přepnout do tří různých režimů, což platí taktéž pro motivy koncových světel. Na svítící masku, kterou jsme mohli vidět u dříve představeného konceptu, naštěstí nedošlo. Hodně se zde ale sází na doplňky, počínaje standardními střešními ližinami až po výběr kol ve velikosti 17 až 19". Do nového aerodynamického světa vstupuje Aceman s plochými a zapuštěnými klikami. Nám se design vozu líbí a snad jen oranžovo-červený lak karoserie není naživo tak půvabný jako na fotografiích. Po usednutí do kabiny je to klasické nové Mini, které ničím nepřekvapí ani neurazí. V kabině zůstala už jen minimalistická lišta s nejdůležitějšími provozními tlačítky a dost důležité knoflíky pod středovou obrazovkou. Vůz skrze ně aktivujete, zvolíte směr jízdy, jízdní režim a úplně napravo pak lze nastavit hlasitost hudby.

Naopak třeba ovládání klimatizace je výhradně dotykové a za jízdy to není úplně ideální. Moc ale chválíme tlustý a sportovně tvarovaný věnec volantu, který dobře padne do ruky a jeho fyzická tlačítka slouží pro rychlé ovládání audiosystému či nastavení tempomatu. Po stránce prostoru je na tom Aceman dobře a na základě prvních jízd si troufáme tvrdit, že do jeho kabiny se s přehledem posadí čtveřice průměrně vzrostlých cestujících. Pomáhá tomu rozvor náprav o hodnotě 2 606 mm. Ani objem kufru není vůbec špatný a v základním uspořádání nabídne 300 litrů. V případě potřeby a sklopení druhé řady sedadel se zvětší na rovných 1 005 litrů. A jak se nám s německou novinkou jezdilo? Nutno dodat, že v době prezentace panovaly teploty okolo nuly, lehce foukal vítr a všude byla spousta sněhu.

Aceman je vždy předokolkou a ani verze JCW nedostane pohon všech čtyř kol. Testovaná varianta SE tak nabízela pohon přední nápravy, na kterou byl posílán výkon 218 koní a točivý moment 330 Nm. To je za nás naprosto dostačující porce, která stačí jak na rychlé přesuny po dálnici, tak i na předjížděcí manévr s plně obsazeným vozem. Standardem je baterie s čistou kapacitou 49,2 kWh (54,2 brutto). Nám se během přesunu zpět do Prahy povedlo celou trasu o délce cca 55 km zvládnout se spotřebou 21,4 kWh na 100 km, což by znamenalo teoretický dojezd 230 km na plné nabití baterie. Není to možná moc, ale Aceman není koncipován jako dálniční letec. Nedělá mu sice problém jet rychlostí až 170 km/h, ale lépe se cítí na okreskách a ve městě, kde si dokázal během jízd vzít okolo 19 kWh na 100 km.

Verze SE nás zaujala i podvozkem, který je dokonalým mixem mezi komfortem a sportovností. Na dálnici bylo znát, jak vůz do písmene kopíruje tvar silnice a dokáže filtrovat řadu drobných nerovností. Na okresní silnici pak nedocházelo k přílišným náklonům karoserie v zatáčce, problémem nebyl ani horší asfalt. Verze JWC pak nejenže dostane ještě tužší nastavení podvozku, ale také na dálnici dokáže upalovat rychlostí až 200 km/h a ve sprintu z 0 na 100 km/h se pochlubí časem 6,4 s. Nevýhodou bude snad jen to, že kapacita baterie je u verzí SE a JCW totožná. S tím se pojí, že v obou případech půjde na DC stanici nabíjet výkonem pouze 95 kW. To je zoufale málo, ale na druhou stranu, vstupní verze E je na tom s výkonem 70 kW ještě hůře.

Na základě prvních kilometrů, které jsme s vozem ujeli, již víme, že nové Mini Aceman si svou klientelu určitě najde. Jedná se o středně velkou a luxusně vybavenou stylovku, která pojme dostatek zavazadel, čtyři dospělé cestující, a to vše odveze s naprostým komfortem na palubě nejméně 200 km daleko. Mini Aceman lze již nyní objednat, přičemž základní verze Aceman E vychází na 845 tisíc korun. Testovaná verze SE je dražší, stojí 954 200 Kč. A kdo sáhne po naprostém vrcholu, za JCW zaplatí nejméně 1 150 500 Kč. Samozřejmostí je i celá řada možných příplatků, které se často rozhodně vyplatí pořídit. V klasickém testu se každopádně podíváme na spotřebu i dojezd na dálnici.

Foto: fDrive.cz, BMW Group

mini-aceman
Klady
  • roztomilý vzhled
  • k dispozici i v ostré verzi JCW
  • spotřeba v zimním provozu
  • výborně naladěný podvozek
Zápory
  • méně přehledný infotainment
  • DC nabíjení výkonem jen 95 kW u verzí SE a JCW
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze