Národní vlády lákají čínské investory z oblasti elektromobility

Národní vlády lákají čínské investory z oblasti elektromobility
Fotografie: BMW
  • Zájem o čínské fabriky má Maďarsko, Polsko, Španělsko nebo Itálie
  • Země nabízejí dotace, slevy na daních nebo uvolněnou regulaci

Evropské vlády se podle reuters.com dostávají do paradoxní situace. Na jedné straně se obávají přílivu levných čínských elektromobilů, na druhé straně zoufale soutěží o investice do výroby a pracovních míst, které čínští automobiloví giganti mohou přinést. Tento dvojí přístup se stává zřetelným v souvislosti s aktuálním vyšetřováním čínských dotací na automobily a úvahami o zavedení cel na jejich dovoz do Evropské unie.

Strategie čínských výrobců

Čínští výrobci elektromobilů jako BYD, Chery Automobile a SAIC Motor mají doma mnohem nižší výrobní náklady než třeba v Evropě. Přesto mají zájem se usadit v Evropě, kde chtějí budovat své značky a ušetřit na přepravních nákladech a potenciálních clech. Gianluca Di Loreto z poradenské firmy Bain & Company zdůrazňuje, že čínské vozy musí být vnímány jako evropské, aby získaly zájem evropských zákazníků, což znamená, že je třeba je vyrábět přímo v Evropě.

Evropské pobídky a investice

Některé evropské země, včetně Maďarska, Polska a Španělska, aktivně nabízejí pobídky čínským automobilkám. Maďarsko, které loni vyrobilo kolem 500 000 vozidel, získalo investici od BYDu pro svou první evropskou továrnu a jedná také s Great Wall Motor. Místní vláda nabízí hotovost za vytváření pracovních míst, daňové úlevy a uvolněnou regulaci v cílových zónách, aby přilákala zahraniční investice. Kromě toho utratilo Maďarsko více než 368,4 miliard forintů (cca 23 mld. Kč) na podporu nových bateriových závodů jihokorejských společností SK On a Samsung SDI + čínského bateriového giganta CATL. Polsko rovněž láká investory řadou programů podporujících investice v hodnotě přesahující 40,4 miliard zlotých (cca 230,6 mld. Kč). Tyto programy zahrnují podporu přechodu na nulovou čistou ekonomiku a daňové úlevy až o 50 % v regionech s vysokou nezaměstnaností. V Polsku si čínský Leapmotor ve spolupráci se Stellantis zvolil jako výrobní základnu závod v Tychy.

Španělsko, druhá největší automobilová výrobní země v Evropě po Německu, zajistilo investici od společnosti Chery, která zahájí výrobu ve čtvrtém čtvrtletí v bývalém závodě Nissanu v Barceloně. Španělsko nabízí pobídky v rámci programu o hodnotě 3,7 miliardy eur (cca 91,5 mld. Kč), který má přilákat závody na výrobu elektrických vozidel a baterií. Čínská Envision Group již obdržela 300 milionů eur (cca 7,4 mld. Kč) na podporu výstavby bateriového závodu, který vytvoří 3 000 pracovních míst. Itálie se snaží přilákat další automobilky včetně Dongfeng a Chery. Italský národní automobilový fond v hodnotě 6 miliard eur (cca 148,3 mld. Kč) poskytuje pobídky pro kupující i výrobce automobilů v letech 2025 až 2030. Čínský SAIC, vlastník značky MG, plánuje postavit dva evropské závody a jedná s Německem, Itálií, Španělskem a Maďarskem o umístění.

Výhody a výzvy

Čínští výrobci automobilů v Evropě čelí vyšším nákladům na práci, energii a dodržování předpisů. Náklady na vývoz automobilů vyrobených v Číně se však mohou rychle sčítat a ohrozit jejich marže. Di Loreto z Bain & Company uvádí, že náklady na dopravu a logistiku mohou činit mezi 500 a 3 000 eur (cca 12 400 až 74 000 Kč) na auto vyrobené v Číně. Jižní Evropa nabízí rovnováhu mezi nižšími náklady na pracovní sílu a vysokými výrobními standardy, což je důležité zejména u prémiových vozidel. Pro vozy s nižšími náklady je atraktivní lokalitou východní Evropa či Turecko, kde je zajištěn bezcelní vývoz vozidel a komponent do EU.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze