Evropské vlády se podle reuters.com dostávají do paradoxní situace. Na jedné straně se obávají přílivu levných čínských elektromobilů, na druhé straně zoufale soutěží o investice do výroby a pracovních míst, které čínští automobiloví giganti mohou přinést. Tento dvojí přístup se stává zřetelným v souvislosti s aktuálním vyšetřováním čínských dotací na automobily a úvahami o zavedení cel na jejich dovoz do Evropské unie.
Strategie čínských výrobců
Čínští výrobci elektromobilů jako BYD, Chery Automobile a SAIC Motor mají doma mnohem nižší výrobní náklady než třeba v Evropě. Přesto mají zájem se usadit v Evropě, kde chtějí budovat své značky a ušetřit na přepravních nákladech a potenciálních clech. Gianluca Di Loreto z poradenské firmy Bain & Company zdůrazňuje, že čínské vozy musí být vnímány jako evropské, aby získaly zájem evropských zákazníků, což znamená, že je třeba je vyrábět přímo v Evropě.
Evropské pobídky a investice
Některé evropské země, včetně Maďarska, Polska a Španělska, aktivně nabízejí pobídky čínským automobilkám. Maďarsko, které loni vyrobilo kolem 500 000 vozidel, získalo investici od BYDu pro svou první evropskou továrnu a jedná také s Great Wall Motor. Místní vláda nabízí hotovost za vytváření pracovních míst, daňové úlevy a uvolněnou regulaci v cílových zónách, aby přilákala zahraniční investice. Kromě toho utratilo Maďarsko více než 368,4 miliard forintů (cca 23 mld. Kč) na podporu nových bateriových závodů jihokorejských společností SK On a Samsung SDI + čínského bateriového giganta CATL. Polsko rovněž láká investory řadou programů podporujících investice v hodnotě přesahující 40,4 miliard zlotých (cca 230,6 mld. Kč). Tyto programy zahrnují podporu přechodu na nulovou čistou ekonomiku a daňové úlevy až o 50 % v regionech s vysokou nezaměstnaností. V Polsku si čínský Leapmotor ve spolupráci se Stellantis zvolil jako výrobní základnu závod v Tychy.
Španělsko, druhá největší automobilová výrobní země v Evropě po Německu, zajistilo investici od společnosti Chery, která zahájí výrobu ve čtvrtém čtvrtletí v bývalém závodě Nissanu v Barceloně. Španělsko nabízí pobídky v rámci programu o hodnotě 3,7 miliardy eur (cca 91,5 mld. Kč), který má přilákat závody na výrobu elektrických vozidel a baterií. Čínská Envision Group již obdržela 300 milionů eur (cca 7,4 mld. Kč) na podporu výstavby bateriového závodu, který vytvoří 3 000 pracovních míst. Itálie se snaží přilákat další automobilky včetně Dongfeng a Chery. Italský národní automobilový fond v hodnotě 6 miliard eur (cca 148,3 mld. Kč) poskytuje pobídky pro kupující i výrobce automobilů v letech 2025 až 2030. Čínský SAIC, vlastník značky MG, plánuje postavit dva evropské závody a jedná s Německem, Itálií, Španělskem a Maďarskem o umístění.
Výhody a výzvy
Čínští výrobci automobilů v Evropě čelí vyšším nákladům na práci, energii a dodržování předpisů. Náklady na vývoz automobilů vyrobených v Číně se však mohou rychle sčítat a ohrozit jejich marže. Di Loreto z Bain & Company uvádí, že náklady na dopravu a logistiku mohou činit mezi 500 a 3 000 eur (cca 12 400 až 74 000 Kč) na auto vyrobené v Číně. Jižní Evropa nabízí rovnováhu mezi nižšími náklady na pracovní sílu a vysokými výrobními standardy, což je důležité zejména u prémiových vozidel. Pro vozy s nižšími náklady je atraktivní lokalitou východní Evropa či Turecko, kde je zajištěn bezcelní vývoz vozidel a komponent do EU.