Evropská unie podle reuters.com od loňského září provádí vyšetřování týkající se možného zavedení cla na elektrické vozy z Číny, které by mělo chránit výrobce v EU před levnějšími čínskými dovozy, jež prý využívají státní dotace. Tento krok však vyvolal kontroverze ohledně transparentnosti a dodržování pravidel mezinárodního obchodu. Čínský průmyslový orgán vyjádřil, jak jsme informovali, obavy ohledně toho, že vyšetřování je zkreslené a neobjektivní, ještě předtím, než byl zveřejněn jeho výsledek. Kritika nyní směřuje zejména k tomu, že EU vybrala pouze tři výrobce elektromobilů vlastněné Čínou, aniž by zahrnula největšího exportéra elektromobilů do EU, Teslu, či jiné významné hráče na trhu.
Viceprezident Čínské obchodní komory pro dovoz a vývoz strojů a elektronických výrobků (CCCME) Shi Yonghong upozornil na nedostatečnou transparentnost vyšetřování a neobjektivní výběr vzorků, což podle něj narušuje celý proces. Kritizoval také nedostatečné poskytnutí informací ze strany EU, což brání čínským výrobcům v obhajobě svých zájmů. Evropská komise na druhou stranu zdůrazňuje, že vyšetřování bude probíhat v souladu s pravidly EU a mezinárodními závazky. Mluvčí Evropské komise tvrdí, že celý proces bude důkladný, spravedlivý a založený na faktech.
Střetávají se zde tedy dva názory na to, zda čínské elektromobily ohrožují evropský trh. Zatímco čínská strana tvrdí, že se zaměřují na jiné segmenty trhu než výrobci v EU a že evropský průmysl si udržuje svůj podíl na trhu, někteří výrobci v EU vyjádřili nesouhlas s celým vyšetřováním obávajíce se, že by mohlo způsobit více škody než užitku. Celá tato situace poukazuje na složitost obchodních vztahů mezi EU a Čínou.