To, se co očekávalo, se také stalo. Po oznámení toho, že Evropská komise zahájila tzv. antisubvenční šetření o tom, zda má zavést cla na ochranu Evropské unie před dovozem čínských elektromobilů, se Čínské ministerstvo obchodu proti věci ostře ohradilo.
Beijing blasted the launch of a probe by the European Commission into China's electric vehicle subsidies as protectionist and warned it would damage economic and trade relations, as shares in Chinese EV makers slipped https://t.co/Cp7C95u3Ag pic.twitter.com/bT6GnGE4lC
— Reuters (@Reuters) September 14, 2023
Podle agentury Reuters, která zveřejnila prohlášení ministerstva, Peking označil šetření za protekcionistické a uvedl, že konkurenční výhoda čínských výrobců elektromobilů není způsobena dotacemi. „(Šetření) je otevřený protekcionistický akt, který vážně naruší globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy mezi Čínou a EU,“ uvedlo čínské ministerstvo obchodu.
„Čína bude věnovat velkou pozornost protekcionistickým tendencím EU a následným krokům a důrazně chránit legitimní práva a zájmy čínských společností,“ dodalo Čínské ministerstvo obchodu. Zatímco některé členské státy EU, například Francie, k takovému šetření vyzývají již několik měsíců, zástupci obrovského německého automobilového průmyslu si nejsou jisti, zda opatření povede k pozitivním výsledkům – pravděpodobně i kvůli tomu, že například Volkswagen či Mercedes-Benz mají společné podniky s čínskými firmami a snaží se prosadit i na obrovském asijském trhu.
Zahájení šetření Evropskou komisí přitom přichází v době, kdy čínští výrobci elektromobilů zvyšují úsilí o expanzi na zahraniční trhy, protože konkurence na domácím trhu sílí a domácí růst se zpomalil. To se odráží i na tom, že podle údajů poradenské společnosti Inovev bylo letos 8 % elektromobilů prodaných v Evropě vyrobeno čínskými značkami, což značí nárůst oproti 6 % v loňském roce a 4 % v roce 2021.