Vláda Francie v pondělí 18. září oznámila, že od ledna 2024 zavede nové peněžní pobídky na podporu nákupu elektromobilů, které mají podpořit francouzský a evropský automobilový průmysl v soutěži s čínskými konkurenty. Tzv. „zelený bonus“ dříve představoval peněžní pobídku ve výši 5 000 eur (při současném kurzu asi 122 tisíc korun) a vztahoval se na všechny elektromobily bez ohledu na jejich výrobní cyklus a další proměnné. Nyní má pobídka přísněji zohledňovat právě životní cyklus automobilu a jeho komponenty, jako je například baterie.
Zohlednění více faktorů
„Dříve jsme se soustředili pouze na emise CO2 během jízdy,“ uvedla vláda pro Euractiv a dodala, že nebyl zohledněn celý výrobní proces, než se vůz dostane na silnici. Podle nových pravidel bude každému elektromobilu přiřazeno „zelené skóre“ s cílem podpořit výrobu elektromobilů ve Francii a EU obecně.
„Reformou zeleného bonusu chce francouzská vláda odměnit nejekologičtější elektromobily, zejména ty vyrobené ve Francii a EU“, řekla o víkendu francouzské televizi BFMTV Agnès Pannier-Runacherová, ministryně pro energetickou transformaci, a dodala, že to podpoří vznik nových pracovních míst a sníží celkové ceny automobilů. Výše „zeleného bonusu“ by se přitom měla odvíjet od emisí CO2, včetně emisí z výroby oceli a hliníku, použití kritických surovin v karoserii vozu i v baterii a montáže vozu a jeho přepravy ke kupujícímu. Bonus pak může dosahovat až 5 000 eur na auto, případně 7 000 eur pro domácnosti s nižšími příjmy a na financování je vyhrazena celkem přibližně miliarda eur.
Smůla pro vozy vyrobené v Číně
„Automobil vyrobený v Číně za použití elektřiny z uhlí nebude mít prospěch ze zeleného bonusu,“ uvádí francouzská ministryně pro energetickou transformaci. Jedná se však nejen čistě o vozy čínských značek, ale například i o Dacii Spring nebo čínské MG, dodává Agnès Pannier-Runacherová s tím, že kompletní seznam elektrických vozidel vyloučených z pobídky bude zveřejněn až v prosinci.
Francie vs. Čína
Není to první případ v posledních měsících, kdy jde Francie proti Číně. Například před měsícem ministr hospodářství Bruno Le Maire oznámil, že zintenzivní prověřování zahraničních investic do těžebního sektoru, aby bylo možné účinněji kontrolovat těžbu a zpracování kritických surovin, jako je lithium, které je také mimochodem nezbytné pro výrobu baterií do elektromobilů.
Čína má totiž dominantní postavení ve zpracování mnoha těchto surovin, i když je netěží. Například podle zprávy Německého institutu pro hospodářský výzkum (DIW) se sice v Číně těží pouze 9 % světového lithia, ale přibližně 60 % se tam zpracovává.