😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Francie zavádí novou pobídku na pořízení elektromobilů, jde silně proti Číně

Francie zavádí novou pobídku na pořízení elektromobilů, jde silně proti Číně
Fotografie: Peugeot
  • Bonus se bude nově odvíjet nejen od emisí CO2, ale zahrne například i montáž vozu a jeho přepravu ke kupujícímu
  • Podle vyjádření francouzské ministryně pro energetickou transformaci se bonus nebude týkat například ani Dacie Spring, která se vyrábí v Číně

Vláda Francie v pondělí 18. září oznámila, že od ledna 2024 zavede nové peněžní pobídky na podporu nákupu elektromobilů, které mají podpořit francouzský a evropský automobilový průmysl v soutěži s čínskými konkurenty. Tzv. „zelený bonus“ dříve představoval peněžní pobídku ve výši 5 000 eur (při současném kurzu asi 122 tisíc korun) a vztahoval se na všechny elektromobily bez ohledu na jejich výrobní cyklus a další proměnné. Nyní má pobídka přísněji zohledňovat právě životní cyklus automobilu a jeho komponenty, jako je například baterie.

Zohlednění více faktorů

Dříve jsme se soustředili pouze na emise CO2 během jízdy,“ uvedla vláda pro Euractiv a dodala, že nebyl zohledněn celý výrobní proces, než se vůz dostane na silnici. Podle nových pravidel bude každému elektromobilu přiřazeno „zelené skóre“ s cílem podpořit výrobu elektromobilů ve Francii a EU obecně.

Reformou zeleného bonusu chce francouzská vláda odměnit nejekologičtější elektromobily, zejména ty vyrobené ve Francii a EU“, řekla o víkendu francouzské televizi BFMTV Agnès Pannier-Runacherová, ministryně pro energetickou transformaci, a dodala, že to podpoří vznik nových pracovních míst a sníží celkové ceny automobilů. Výše „zeleného bonusu“ by se přitom měla odvíjet od emisí CO2, včetně emisí z výroby oceli a hliníku, použití kritických surovin v karoserii vozu i v baterii a montáže vozu a jeho přepravy ke kupujícímu. Bonus pak může dosahovat až 5 000 eur na auto, případně 7 000 eur pro domácnosti s nižšími příjmy a na financování je vyhrazena celkem přibližně miliarda eur.

Smůla pro vozy vyrobené v Číně

Automobil vyrobený v Číně za použití elektřiny z uhlí nebude mít prospěch ze zeleného bonusu,“ uvádí francouzská ministryně pro energetickou transformaci. Jedná se však nejen čistě o vozy čínských značek, ale například i o Dacii Spring nebo čínské MG, dodává Agnès Pannier-Runacherová s tím, že kompletní seznam elektrických vozidel vyloučených z pobídky bude zveřejněn až v prosinci.

Francie vs. Čína

Není to první případ v posledních měsících, kdy jde Francie proti Číně. Například před měsícem ministr hospodářství Bruno Le Maire oznámil, že zintenzivní prověřování zahraničních investic do těžebního sektoru, aby bylo možné účinněji kontrolovat těžbu a zpracování kritických surovin, jako je lithium, které je také mimochodem nezbytné pro výrobu baterií do elektromobilů.

Čína má totiž dominantní postavení ve zpracování mnoha těchto surovin, i když je netěží. Například podle zprávy Německého institutu pro hospodářský výzkum (DIW) se sice v Číně těží pouze 9 % světového lithia, ale přibližně 60 % se tam zpracovává.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze