Američtí a evropští politici vyjadřují podle reuters.com obavy, že vlna levných čínských elektrických vozidel by mohla poškodit jejich domácí automobilový průmysl. Nicméně přední čínský výrobce elektromobilů, společnost BYD, zvolil opačný přístup. Dramaticky zvýšil exportní ceny svých vozidel oproti domácím cenám.
Strategické zvyšování cen pro zahraniční trhy
V některých zahraničních showroomech si BYD účtuje více než dvojnásobek, někdy téměř trojnásobek ceny, kterou automobilka má na třech klíčových modelech v Číně. Tento krok je motivován snahou získat vyšší ziskové marže, které jsou na silně konkurenčním čínském trhu nedosažitelné. Například kompaktní elektrický crossover BYD Atto 3 se v Číně prodává za 139 759 CNY (cca 440 tisíc Kč), zatímco v Německu za 39 990 eur (cca 985 tisíc Kč). Přestože BYD odmítl komentovat tuto cenovou politiku, předseda společnosti Wang Chuangfu uvedl, že export by měl výrazně přispět k růstu ziskovosti díky vyšším maržím na zahraničních trzích.
Analýza a důvody vysokých exportních cen
Zatímco je běžné, že výrobci automobilů účtují mírně odlišné ceny za export stejných nebo podobných verzí vozidla, příplatky BYD jsou značné. Tento rozdíl odráží tvrdou konkurenci v Číně, kde mnoho značek elektromobilů bojuje v cenové válce. Velké exportní přirážky BYD také zdůrazňují nákladové výhody čínského průmyslu v oblasti elektromobility. Čínští výrobci elektromobilů, včetně BYD, stlačili náklady na všech úrovních výroby, od surovin a práce až po baterie. Navíc Peking výrazně dotoval domácí i zahraniční značky prodávající elektrická vozidla v Číně.
Reakce a strategie na zahraničních trzích
Americké a evropské automobilky požadují vyšší cla na čínská elektrická vozidla, čímž reagují na čínskou nákladovou výhodu. Zatímco BYD a další čínští výrobci expandují v Evropě, stále neprodávají ve Spojených státech kvůli vyšším clům a politickému odporu. BYD plánuje tento rok zvýšit export ze současných zhruba 250 000 na 400 000 aut. Analýza cen ukazuje, že čínští výrobci často oceňují svá vozidla mírně pod nebo nad evropskými konkurenty, zatímco je vybavují interiérem a technickými prvky, za které si evropské automobilky účtují příplatek.
Výhody vertikální integrace a budování značky
BYD má výhodu vertikálně integrovaného dodavatelského řetězce, což znamená, že většinu komponentů vyrábí interně. To výrazně snižuje náklady na baterie, které jsou nejdražší součástí elektromobilu. Cena baterií v Číně je letos asi o 18 % nižší než v Evropě. Čínští výrobci elektromobilů, včetně BYDu, se také snaží zbavit stigmatu levných čínských produktů a budují si globální reputaci. Tento přístup jim umožňuje udržovat silné hodnoty pro další prodej a posílit svou pozici na globálním trhu. Vzhledem k těmto strategiím a nákladovým výhodám si BYD může dovolit držet vysoké exportní ceny a zároveň generovat vyšší ziskové marže, čímž si připravuje půdu pro další expanzi a posílení své globální pozice v oblasti elektromobilů.
Furt tu čteme jak nás VW bere na hůl když v Číně prodává levněji a že nás ti levní a lepší číňani rozdrtí...teď aspoň jeden článek,kterej jim ordinuje jejich vlastní medicínu.