Fiat se chystá k revolučnímu kroku. Z elektromobilu udělá spalovací auto

Fiat se chystá k revolučnímu kroku. Z elektromobilu udělá spalovací auto
Fotografie: Fiat
  • Tradiční italská značka, patřící do koncernu Stellantis, stále nedokončila konsolidaci svého výrobního programu
  • Zanedlouho jí z nabídky vypadne jeden z nejúspěšnějších modelů, který se rozhodla nahradit originálním způsobem

Fiat už se pod křídly Stellantisu mohutně chystá na plně elektrickou budoucnost, která by podle stále ještě platných, oficiálních plánů měla začít v roce 2030. Jenže do té doby bude potřebovat mít co prodávat i fanouškům spalovacích aut, zejména v současné situaci, kdy na řadě trhů začíná klesat odbyt elektromobilů. Automobilka v současné době vyrábí souběžně dvě generace velmi úspěšného nového Fiatu 500, přičemž ta starší, z roku 2007, letos v červenci kvůli novým EU předpisům přijde o homologaci a náklady na vývoj plnohodnotného nástupce byly vyhodnoceny jako příliš vysoké. Jenže Fiat, jehož nabídka spalovacích aut je pořád ještě dost omezená, si výpadek oblíbeného, vysoce ziskového modelu nemůže dovolit. Proto podle Automotive News Europe přišel se vskutku neotřelým řešením.

Zatímco ve světě běžný postup je konstruovat první generace elektromobilů prostou přestavbou spalovacího modelu, Fiat na to půjde přesně opačně. Nový Fiat 500e z roku 2021 totiž konvertuje na spalovací model. Sice hybridní, ale přeci jen jezdící na benzin. Automobilka to neuvedla oficiálně, ale požádala dodavatele o cenové nabídky na zvýšení výroby modelu 500e v továrně Mirafiori na 175 tisíc ročně, přičemž v roce 2023 vzniklo pohledných elektromobilů jen 77 260 a produkce nyní klesá kvůli váznoucí poptávce. Plných sto tisíc z tohoto počtu by mělo být benzinových, což by mělo, kromě jiného, uklidnit odbory, obávající se o pracovní místa právě v Mirafiori. Zájem na situaci má přímo i vláda, která se snaží udržet v zemi výrobu minimálně milionu aut ročně a Stellantis je po sloučení s FCA jediným masovým výrobcem v zemi.

O benzinové pětistovky, které jsou, mimo jiné, také výrazně levnější, je stále mnohem větší zájem, než o ty elektrické, a po ukončení evropské produkce v polských Tychách letos v dubnu nezmizí ze světa, ale jejich výroba se přesune do Alžírska, do nové továrny Fiatu v Tafraoui-Orano s kapacitou 90 000 vozidel ročně. Pokud neprojde nová evropská homologace, bude se prodávat jen na Blízkém Východě a v Africe. Stellantis se však rozhodl odložit ukončení produkce na konec června.

Nástupce, který do svých původně čistě elektrických útrob nově přijme mild hybridní tříválec 1.0 FireFly o výkonu 70 koní ze stávajícího Fiatu 500, přičemž využije faktu, že platforma stávajícího Fiatu 500e vznikla přepracováním z původně spalovací platformy GM Fiat Small (STLA Small bude hotová až v roce 2026), používanou celou paletou malých modelů FCA a GM. Stát by se tak mělo nejdříve koncem roku 2025, protože vývoj zabere minimálně 18, možná i 24 měsíců. O této možnosti se původně uvažovalo už v roce 2020, tedy ještě před uvedením nového modelu 500e, nakonec ale byla zavržena ve prospěch pokračování produkce nízkonákladového původního modelu, o který byl (a dosud je) stále zájem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze