Fiat 500e 3+1 (2024)
test

Fiat 500e 3+1 (2024)

Netradiční třídvířko
1

Malý elektromobil do města z dílny italského Fiatu je k dostání jako klasický třídveřový hatchback a zájemce o něj má možnost vybírat ze dvou kapacit baterie. Společně s tím nabídku nedávno obohatilo provedení s dveřmi navíc, které najdeme výhradně na pravé straně. Zlepšila se tím praktičnost? A za kolik tento prcek umí jezdit v zimním počasí?

Bezemisní Fiat 500 už roky soupeří s vozy jako Smart ForTwo Electric či Dacia Spring. Italská stylovka se proto musí dostatečně odlišit. Z toho důvodu nabídku loni obohatila verze 3+1, která se vymyká všemu, co lze normálně spatřit na silnici. Zatímco levá strana vozu nenapovídá o ničem navíc, při pohledu na pravý bok je patrné, že je zde další vstup do kabiny. Ten je tvořen maličkými zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy. Vlastně stejný princip používají vozy Rolls-Royce, jen jejich cena je proti Fiatu i desetinásobná. Problém nastává jen ve chvíli, kdy chcete zadní dveře otevřít. Možné to je, ale až po otevření dveří spolujezdce. Vzadu je navíc tak málo místa, že se tam posadí pohodlně snad jen malé dítě předškolního věku.

Technické parametry Fiat 500e (2021) 42 kWh 3+1

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 385 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon88 kW, 118 koní, točivý moment: 220 Nm
Baterie42 kWh (37,3 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 320 km
Cena od699 900 Kč

Příplatek za třetí dveře se vyplatí výhradně pro situace, kdy chcete do vozu naložit větší množství zavazadel a nechcete odklápět přední sedačky dopředu. V tomto ohledu vidím nespornou výhodu. Další přínos ale nečekejte. Exteriér elektrické verze se od benzinové varianty odlišuje instalací půlkruhových reflektorů s horní diodovou linkou. Zaslepená přední maska a loga vozu jsou dalšími znaky, jak bezpečně poznat, že se díváte na „elektrického Itala“. Jelikož se zde bavíme o elektromobilu, který má na délku 3,5 m, jeho nespornou předností je snadné parkování. S tímto prckem jsem se po celý týden byl schopen vejít i do míst, která bych v jiných vozidlech automaticky přehlédl. Objem kufru činí 185 l, což stačí na středně velký nákup. Chybí ale jakékoliv háčky na tašky.

Moc se mi líbil interiér v bílé kůži. Honosně vypadající kabinu zkrášlovala horizontálně navržená palubní deska a velmi dobře do ruky padnoucí kožený volant. Fiat zachoval celkem velké množství fyzických tlačítek, takže řidič má možnost ovládat například sklon hlavních světlometů. Netypické je ovládání automatické převodovky, která je řešena lištou s tlačítky P, R, N a D. Stačí zmáčknout jedno z nich a je hotovo. Klimatizace je řešena taktéž lištou s tlačítky, stačilo tedy pár dní a již jsem byl schopen vše ovládat skoro po slepu. Zamrzely mě pomalejší reakce palubního systému, který ale jinak nabízel příjemnou grafiku a celkem jednoduché uživatelské rozhraní. Největším mínusem testovaného Fiatu 500e 3+1 byly odkládací prostory. Když jsem si chtěl odložit svou ranní kávu v kelímku, musel jsem pracně lovit vyklápěcí držák hluboko v útrobách středového tunelu.

Na test jsem dostal verzi s vyšší kapacitou baterie (37,3 kWh využitelných) a výkonem 118 koní. Síla elektromotoru šla na přední nápravu a musím uznat, že vzhledem k hmotnosti jen 1,3 tuny tato porce koní bohatě stačí. Co na tom, že 500e 3+1 umí jet maximálně 150 km/h. Důležitější je, že třeba z 0 na 50 km/h umí zrychlit za 3 sekundy. Toto autíčko je přesnou ukázkou motokáry, která umí nabídnout zábavnost, vynikající odpich z místa a ani vyšší rychlost ji nevyvede z rovnováhy. Sice chybí klasický sportovní režim, ale pro klasické každodenní ježdění je zde režim Normal. Pro co nejúspornější jízdu má řidič k dispozici režim Sherpa, který je hodně ospalý, vůz se rozjede na nejvíce 80 km/h a současně se zvýší dojezd o 55 km. Bohužel Fiat 500e postrádá možnost volby intenzity rekuperace. Vše je spárováno s jednotlivými režimy, což je škoda.

A za kolik vlastně elektrická pětistovka s dveřmi navíc jezdí? Možná to bude překvapením, ale i s lehčí nohou se mi v zimním počasí nepovedlo jezdit pod 14 kWh na 100 km. Potřeba topení byla zkrátka velká a časté návštěvy okresních silnic průměrné spotřebě také moc nepřidaly. Kdo na to bude šlapat a vyjede na dálnici, na plnou baterii neujede více jak 150 km. V tomto ohledu se hodí, že 500e se umí nabíjet na rychlonabíječce výkonem až 85 kW, přičemž nabíjecí křivka je celkem stabilní. Výhradu mám ale k příplatkovým 17" diskům, které ubíraly jistou část z jízdního komfortu. Hlavně pražské rozbité cesty byly pro testovaný vůz celkem utrpením a posádka ví o každé díře a výmolu. Možná bych proto doporučil menší disky s vyšším profilem pneumatik.

Charismatický elektromobil nabízí pohledný design, celkem dost prostoru vepředu a s lehčí nohou lze na jedno nabití ujet i 250 km. Naopak tvrdší podvozek, minimální přínos dodatečných bočních dveří a vysoká cena atakující hranici 970 tisíc jsou negativa, která ne každý přejde. Kdo ale hledá luxusní, malou a ekologickou stylovku, která musí hlavně dobře vypadat zvenčí i zevnitř, pro toho bude Fiat 500e 3+1 ideálním.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

fiat-500e-2021
Klady
  • hbitá akcelerace do rychlosti cca 60 km/h
  • luxusní dojem a výbava
  • dostatek místa vpředu
  • okouzlující design
Zápory
  • minimální přínos třetích bočních dveří
  • tvrdší podvozek
  • spotřeba na dálnici